شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رمضان

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: از رموز مهم موفقیت مبلغان ماه رمضان این است که در استفاده از محتوای تبلیغی در این ایام دقت نظر و حساسیت لازم را داشته باشند.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که ایام ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تأملی دیگرباره در خصوص بایسته ها و الزامات تبلیغ مطلوب و مؤثر در چنین ایامی است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین شاخصه ها و مؤلفه ها در این رابطه بی شک توجه جدی به اصل مخاطب شناسی است، کما این که حضرت آقا تیرماه امسال در جمع مبلغان و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت و ضرورت شناخت مخاطب فرمودند "اگر چنانچه ما موادّ تبلیغی‌مان و شیوه‌ی تبلیغمان متناسب با وضعیّت مخاطب نباشد، ناموفّق خواهیم بود"

وی افزود: در کنار بحث مخاطب شناسی، داشتن روحیه جهادی و خسته نشدن از سختی ها و موانع، اصل مهم بعدی است. مقام معظم رهبری در همین زمینه در همان دیدار فرمودند:"در تبلیغ، روحیه‌ی جهادی لازم است... این روحیه‌ی جهادی با توجه به این آیه‌ی شریفه است که «وَ لایَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِح»، آن کاری که غیظ کفار را برانگیزد، عمل صالح است. آن کاری که ضربه‌ی به کفار بزند، "ینالون منه" یعنی ضربه زدن، نالَ به دو معنا استفاده میشود، اما ینالون منه وقتی با "مِن" باشد، معنایش این است: «لَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا»، یعنی ضربه‌ای به او نمیزند «إِلَّا کُتِبَ لَهُ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ». عمل صالح مینویسند. این بهترین جهاد است دیگر. روحانیت باید وسط میدان باشد. باید مأیوس نشود. خاصیت عمل جهادی این است. "

مدرس دانشگاه همچنین بیان داشت: در زمانه ای که ما به جهاد تبیین به عنوان فریضه ای فوری و قطعی نیازمند هستیم با تبلیغ آموزه های دینی و معارف قرآن و اهل بیت(ع) می توان در راستای همین جهاد قدم برداشت به شرط آن که ضمن برخورداری از ویژگی هایی چون اخلاص و مخاطب شناسی بتوانیم با مهارت و دقت لازم به فعالیت بپردازیم و از سختی ها و فشارها و طعنه ها هم نهراسیم.

وی ادامه داد: حضرت آقا سال ۷۷ در دیدار جمعی از روحانیون به نکته بسیار مهمی اشاره کرده و بیان داشتند: "در تبلیغ، باید دو چیز را با حداکثر اهتمام، مورد توجه قرار داد: یکی گزینش مخاطب و یکی گزینش محتواست."

اسلامی افزود: در همین دو جمله رهبر فرزانه انقلاب، ده ها نکته کاربردی مستتر است و مهم ترینش این که جدای از بحث مخاطب شناسی ما باید نسبت به گزینش و بهره‌برداری از محتوای تبلیغی نیز اهل دقت و حساسیت باشیم و این طور نباشد که فکر کنیم برای هر مخاطبی یک محتوای ثابت و کلیشه‌ای کفایت می کند بلکه امروز اقتضائات هر طیف مخاطب آن هم متناسب با شرایط زمانه می طلبد که در این رابطه به شکل تخصصی و قوی عمل کنیم تا شاهد تبلیغی تأثیرگذار باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha