شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یادواره شهید بهشتی و 40 شهید دبیرستان ماندگار دین و دانش قم

اولین یادواره شهید آیت‌الله بهشتی (ره) و ۴۰ شهید دبیرستان ماندگار دین و دانش قم با حضور جمعی از دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان پیشین این دبیرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدمحمدرضا موسوی، مدیر دبیرستان دین و دانش قم طی سخنانی در این یادواره گفت: حدود ۷۰ سال پیش آیت‌الله شهید بهشتی این دبیرستان را تاسیس کرد و نام با مسمای دین و دانش را بر آن نهاد و هدفش این بود که در این دبیرستان علم و دین را با هم به فرزندان این آب و خاک آموزش دهند.

وی افزود: شهید آیت‌الله بهشتی سال‌ها مدیر دبیرستان دین و دانش بود تا اینکه در سال‌های آغازین شروع انقلاب در اوایل دهه چهل با ایجاد تنگنا از سوی رژیم مجبور به رها کردن این دبیرستان شد و از شهر قم هجرت کرد.

یادواره شهدای دبیرستانی که ۷۰ سال قبل شهید بهشتی آن را تأسیس کرد

موسوی با بیان اینکه ما میراث‌دار این شهید بزرگ هستیم، افزود: بعد از انقلاب هم جوانانی که در این دبیرستان درس می‌خواندند در جبهه‌های جنگ تحمیلی حماسه آفریدند و قهرمانان این مملکت شدند و ما وظیفه خود دانستیم تا در حد یادی از این شهدا مراسم یادواره را برگزار کنیم.

مدیر دبیرستان ماندگار دین و دانش خاطرنشان کرد: از صفر تا صد مراسم یادواره را خود دانش‌آموزان انجام دادند و این باعث افتخار است که نوجوانان امروز به یاد شهدای دفاع مقدس هستند و دوست دارند به خاطر شهدای خود ساعت‌ها وقت بگذارند.

دعوت یک دانش آموز از سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح

اجرای کامل مراسم یادواره شهید آیت‌الله بهشتی و ۴۰ شهید دبیرستان ماندگار دین و دانش توسط خود دانش‌آموزان این دبیرستان، موضوعی بود که سردار ابوالفضل شکارچی هم در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری حوزه به آن اشاره کرد و در مورد نحوه حضور خود در این مراسم گفت که یکی از دانش‌آموزان تماس گرفته و برای حضور و سخنرانی در مراسم یادواره از او دعوت کرده و او هم مشتاقانه پذیرفته است.

یادواره شهدای دبیرستانی که ۷۰ سال قبل شهید بهشتی آن را تأسیس کرد

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در توضیح انگیزه خود جهت حضور در این یادواره شهدا افزود: دانش‌آموزان پرچم‌داران بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند که باید میدان‌داری کنند و تجارب را به آنان منتقل کرد و یک حلقه وصلی بین دانش‌آموزان و شهدا برقرار کرد.

توصیه مهم مدیر پیشکسوت به دانش آموزان

سیدعباس اسماعیلی طبا از مدیران اسبق دبیرستان ماندگار دین و دانش که سال ۵۵ به عنوان دبیر به این دبیرستان منتقل شد و بعد از انقلاب با اصرار دانش‌آموزان مدیر دبیرستان شده بود، با اشاره به فرموده‌ای از امام راحل (ره) در مورد شهید آیت‌الله بهشتی گفت که این شهید خودش یک امت بود و این ۴۰ شهید دانش‌آموز نیز شهدای امت هستند.

یادواره شهدای دبیرستانی که ۷۰ سال قبل شهید بهشتی آن را تأسیس کرد

اسماعیلی‌ طبا که سال ۱۳۵۶ و در اوج تظاهرات علیه رژیم پهلوی به همراه دانش‌آموزان این دبیرستان در حرکت‌های انقلابی شرکت کرده است، به ذکر خاطره‌ای در این رابطه پرداخت و گفت: «من ماشین خود را که پر از اعلامیه و نوارهای صوتی امام بود که از نجف می‌آمد در جلوی دبیرستان پارک می‌کردم. چند تا از دانش‌آموزان فعال دبیرستان هم این اعلامیه‌ها و نوارها را در مکان‌های مختلف شهر بخصوص سه ‌راه بازار که اتوبوس‌های گذری شهرهای دیگر از آنجا عبور می‌کردند می‌بردند و به مسافرین می‌رساندند و سخنان امام اینگونه در شهرهای دیگر هم منتشر می‌شد.»

مدیر اسبق دبیرستان ماندگار دین و دانش در پایان سخنانش قانون اساسی ایران را مترقی‌ترین قانون اساسی جهان و ولایت فقیه را بهترین فصل قانون اساسی کشور دانست و به دانش‌آموزان توصیه کرد که دوست‌دار و پیرو ولایت فقیه باشند و با این عقیده به جامعه خدمت کنند.

برگزاری ۳ هزار و ۵۰۰ یادواره شهدا در مدارس قم

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در سخنانی کوتاه از برگزارکنندگان اولین یادواره شهید آیت‌الله بهشتی و ۴۰ شهید دانش‌آموز دبیرستان ماندگار دین و دانش بخصوص خود دانش‌آموزان قدردانی کرد.

یادواره شهدای دبیرستانی که ۷۰ سال قبل شهید بهشتی آن را تأسیس کرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: آموزش و پرورش قم افتخار دارد که در طول دو سال اخیر بیش از ۳۵۰۰ یادواره را در سطح مدارس برگزار کرده است و عموم یادواره‌ها هم به همت و کنش‌گری خود دانش‌آموزان اجرا شده است.

وی به همراهی دانش‌آموزان در برگزاری یادواره شهدا اشاره کرد و افزود: ما مصداق‌های امیدی که مقام معظم رهبری به نسل نوجوان و جوان دارد را در برگزاری این یادواره‌ها از سوی خود دانش‌آموزان مشاهده می‌کنیم.

رحیمی با تاکید بر ضرورت اخلاص در انجام فعالیت‌ها گفت: ابتدای انقلاب منافقین شروع به بدگویی علیه شهید بهشتی کردند. شخصی به ایشان گفت چرا از خودت دفاع نمی‌کنی؟ شهید بهشتی در پاسخ این آیه‌ از قرآن را قرائت کرد که «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» هر کسی برای خدا کار کند و اخلاص داشته باشد خداوند مدافع و پشتیبان اوست.

سردار ابوالفضل شکارچی، معاون و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، سخنران اصلی این مراسم بود.

یادی از شهدای دانش آموز

در بخشی از این یادواره، در حرکتی زیبا نام شهدای دانش‌آموز دبیرستان ماندگار دین و دانش توسط مجری خوانده می‌شد و دانش‌آموزان به رسم حضور و غیاب مدارس «الله» می‌گفتند.

یادواره شهدای دبیرستانی که ۷۰ سال قبل شهید بهشتی آن را تأسیس کرد

شایان ذکر است؛ شهیدان حسن علی‌بابایی، محمدعلی توکلی بینا، مهدی امینی، احمد صادق، حمید آزادیان، مجید میوه‌چی، سیدجلیل جلیل‌زاده، ابوالقاسم عبدالحی، حسن تاجیک، محسن عموتقی، علی اعلایی، ابراهیم بحرانی، محمدصادق صفایی قمی، رضا کریمخانی، حسین حق‌گویان، غلامحسین اکبری جعفرآبادی، محمدعلی شکراللهی، محمد محمدی احدآبادی، مهدی ذاکری معین‌آبادی، محمدرضا فردیار، ابوالفضل ابراهیم‌زاده، فاضل صابری‌زاده، فیروز ارشادی سیس، غلامعلی کیانی‌نژاد، محمدجواد گلی، محمدجواد شکوریان فرد، حسین یزدیان، بشیر اکبریان دهنوی، علی بابایوسفی، سیدمجتبی سیفی، سیدمحمدصادق حداد، محمدرضا خلیلی، امیرحسین گائینی، حسین افخمی و سیدمحمدعلی رحیمی از شهدای دبیرستان ماندگار دین و دانش قم هستند.

دبیرستان ماندگار دین و دانش در شهر مقدس قم یکی از قدیمی‌ترین دبیرستان‌های ایران است که در سال ۱۳۳۴ بنا شده است.