یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ممبئی میں جلسہ استقبال ماہ رمضان

حوزه/ از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی کنفرانس باشکوهی با عنوان  «استقبال ماه مبارک رمضان» با حضور روحانیون و فرهیختگان هندی در بمبئی برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با همکاری مسئولین مسجد ایرانیان بمبئی هند، کنفرانس باشکوهی با عنوان «استقبال ماه مبارک رمضان» در مسجد تاریخی ایرانیان (مسجد مغول) بمبئی برگزار شد. در این کنفرانس روحانیون و فرهیختگان شهر بمبئی و حومه آن در مورد موضوعات مختلفی همچون فضیلت ماه رمضان، رحمت و رافت الهی، لطف و عنایت خداوند بر بندگانش و خطبه شعبانیه سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام صابر رضا در این کنفرانس گفت: لحظات سحر و افطار این ماه، مهم ترین لحظات قبولی طاعات و عبادات است. اما متأسفانه ما در آن زمان بیشتر مشغول خوردن و آشامیدن هستیم. به همین دلیل است که نمی توانیم آنچه را که برایمان در نظر گرفته شده از ماه رمضان به دست آوریم.

حجت‌الاسلام سید عزیز حیدر زیدی نیز بر گرامیداشت ماه صیام تأکید کرد و گفت: گرامیداشت آن ضامن عزت و شرف ماست. پس به تمام دستورات این ماه عمل کرد و همچنین توجه داشته باشد که ما در این ماه میهمان پرودگار هستیم نه میهمان مخلوق.

در ادامه حجت‌الاسلام سید معراج مهدی نیز بیان داشت: این ماه دارای فضیلت های فراوانی است و مهترین آن این است که خداوند این ماه را از آن خود نامیده است. و اینکه قرآن در همین ماه نازل شد. تولد حضرت امام حسن (ع) نیز فضیلت این ماه را افزون می‌کند. و شب قدر نیز در ماه مبارک رمضان قرار دارد.

سپس حجت‌الاسلام سید ظهیر عباس رضوی در این مراسم اظهار داشت: وقتی انسان روزه واقعی بگیرد، به مقام انسان کامل می‌رسد. روزه باید طبق دستور شرعی باشد، صرفا گرسنگی و تشنگی نباشد. به یاد داشته باشیم که وقتی چشم، زبان، گوش و همه اعضای جوارح روزه باشد، مردم حتما از دین تأثیرپذیر خواهند شد. وقتی مردم روزه دار واقعی را در ادارات خود می بینند، چه بسا غیرمسلمانان نیز با او روزه می گیرند تا احساس تنهایی نکند.

محمدرضا فاضل، مسؤول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در سخنانی گفت: ما در این ماه مهمان خدا هستیم. بنابراین باید میزبانی آن را درک کنیم. آیا این مهمان نوازی برای خوردن و نوشیدن است؟ نه، اگر اینطور بود، چرا روزه می گرفت؟ میزبانی آن روح را پاکیزه می کند و عزم را تقویت می کند زیرا حواس در حضور گرسنگی بیدارتر است.

حجت‌الاسلام سید نجیب الحسن زیدی امام جماعت مسجد ایرانیان با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان و روزه، ابراز داشت: اگر انسان روح و واقعیت روزه و ماه رمضان را درک کند، از مرحله ایمان به مرحله تقوی کی رسد و سپس به منزل ولی خدا خواهد رسید. درهای بهشت در این ماه باز می شود و درهای جهنم بسته است.

وی در ادامه گفت: به همین دلیل است که در شب اول آن همه گناهان آمرزیده می شود. و آغاز سفر به مرحله تکامل است.

در پایان حجت‌الاسلام روح ظفر امام جمعه مسجد جامع شیعه خوجه، در سخنانی تأکید کرد: اگر انسانی روزه بگیرد و شرایط آن را رعایت نکند، آن روزه صرفا گرسنگی و تشنگی است. روزه مقبول آن روزه ای است که تمامی شرایط و ضوابط روزه در آن لحاظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha