دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تراب

حوزه / یک فیلمنامه نویس گفت: سریالی که می‌خواهد در ماه رمضان پخش شود باید شاخصه‌های معنایی این مناسبت را داشته باشد.

حسین تراب‌نژاد، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: سریال‌های ماه رمضان یک ویژگی را می‌توانند به صورت مشترک دارا باشد آن هم داشتن فضای رمضانی در آثار است. در مجموعه رمضانی باید فضای رمضان را مشاهده کنیم.

وی افزود: امسال رمضان با نوروز تقارن پیدا کرده است. این همزمانی مبارک است چون هر دوی این مناسبت‌ها میهمانی و شادی است. در رمضان مومنان میهمان سفره خداوند هستند و در نوروز، مردم مهمان قوم و خویش‌های خود هستند. این امر می‌تواند در تولیدات نمایشی مورد نظر قرار گیرد. با این توضیح اگر بتوانیم در کارهای نمایشی به موضوع صله‌رحم توجه داشته باشیم در حقیقت این دو مناسبت را مدنظر قرار داده‌ایم.

فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون ادامه داد: در ایام نوروز معمولاً آثار طنز از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود اما باید توجه داشت. به دلیل هم زمانی نوروز با رمضان باید از لودگی در کارهای کمدی پرهیز کرد؛ برای رسیدن به این خواسته هم باید یک متن خوب پشت اثر وجود داشته باشد. فیلم کمدی فاخر اثری است که در آن موقعیت کمدی ایجاد شود نه اینکه صرفاً با کلام بخواهیم مخاطب را بخندانیم.

تراب‌نژاد با بیان اینکه آثار فاخر با تعجیل شکل نمی‌گیرد، گفت: برای ساخت و نگارش یک سریال رمضانی باید وقت و زمان کافی مد نظر قرار گیرد، زیرا این گونه تولیدات به هیچ وجه با تعجیل شکل نخواهد گرفت، البته ممکن است موارد استثنائی هم وجود داشته باشد اما سخن ما کلیت را در بر می‌گیرد. مثال روشن در این رابطه، سریال «صاحبدلان» است. برای نگارش این مجموعه آقای طالب‌زاده ۲ یا ۳ سال زمان صرف کرد. همچنین «میوه ممنوعه» دیگر اثر با کیفیت در این رابطه است.

وی در جواب به سؤال پایانی مبنی بر اینکه آشنایی نویسنده به موضوعات دینی تا چه حد در موفقیت یک اثر مناسبتی دخیل است گفت: پر واضح است یک مجموعه رمضانی باید غنای مفهومی داشته باشد این خواسته زمانی حاصل خواهد شد که نویسنده موضوعات دینی را درک کرده و با آن آشنا باشد البته باید به یاد داشت یک فیلمنامه‌نویس موفق در هر حوزه‌ای که کار می‌کند باید نسبت به موضوع آگاهی لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha