یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
قرآن کریم

حوزه/ طرح رسول اکرم (ص) طرح قرآنی سوره محور است، که تلاش شده به زبان ساده شناخت قرآنی را در میان اقشار جامعه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خانم پریسا صفامنش، مسئول اجرایی موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع)‌ درباره بخش‌های این غرفه در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: ما امسال در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در چهار بخش در خدمت بازدیدکنندگان هستیم. یک بخش برای طرح رسول اکرم (ص) است که ما محتوای ساده شده قرآن را با توجه به مناسبت‌های مذهبی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم.این طرح با محوریت مناطق محروم از محرم و صفر ۱۴۰۰ آغاز شد. الان علاوه‌بر فعالیت در اکثر مناطق، در ۲۷ منطقه بین‌المللی هم در حال اجراست. تا به امروز تفسیر ساده شده ۱۴ سوره قرآنی را انجام دادیم.

صفامنش ادامه داد: در بخش بین‌المللی هم طرح رسول اکرم (ص) را به زبان‌های عربی، انگلیسی، چینی، ایتالیایی و ... ترجمه کردیم، تا این کتاب‌ها در اختیار مخاطبان قرار گیرد. ما تفسیر ساده شده قرآن را در کنار روایات آماده می‌کنیم، به صورت کتاب چاپ کرده و در قالب نذرهای قرآنی به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهیم. در طرح رسول اکرم (ص) هزینه‌ای از افراد گرفته نمی‌شود و این کتاب‌ها فقط در اختیار مبلغین و مربیان قرآنی قرار می‌گیرد. از آنجایی که طرح رسول اکرم (ص) طرح قرآنی سوره محور با تقسیم‌بندی روزانه است، مطابق برنامه‌ریزی زمانی بر اساس مناسبت‌های اسلامی با کمک گروه‌های مردمی در سطح ملی و بین‌المللی اجرا می‌شود. هدف از این طرح قرائت و معرفت‌افزایی نسبت به سوره‌های مختلف قرآن و مطالب منتخب دینی است. در این طرح تلاش می‌شود با زبان ساده برگرفته از منابع اصیل اسلامی روایات و تفاسیر به خصوص تفسیر المیزان با صرف کمترین زمان ممکن شناخت قرآنی در میان اقشار جامعه ایجاد گردد.

مسئول اجرایی موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع)‌ با بیان اینکه بخش دیگر غرفه مربوط به بزرگترین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام یعنی خیرات حسان است، توضیح داد: از ماه رمضان سال گذشته محفل خیرات حسان را آغاز کردیم و قاریان کشورهای مختلف حضور داشتند. ما در هر دوره از هشت نفر از بانوان تشکل‌ساز قرآنی که بدون هیچ کمک و پشتیبان دولتی به صورت مستقل مراکز قرآنی تشکیل دادند و کار قرآنی انجام می‌دهند، شناسایی‌ می‌کنیم. از میان هشت نفر، چهار نفر از داخل کشور و چهار نفر از بخش بین‌الملل تقدیر می‌شوند.

وی به بخش دیگر غرفه موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع) اشاره کرد و توضیح داد: بخش دیگر غرفه شامل حلقه‌های حفظ سوره مبارکه واقعه است، که برای خانم‌هاست و سوره را در غرفه از دو طریق تصویری و عادی حفظ می‌کنند. ما سوره واقعه را برای بزرگسالان بانوان که تمایل به آموزش دارند، انتخاب کردیم.

صفامنش درباره کارگاه حفظ قرآن برای کودکان گفت: روش حفظ قرآن برای کودکان به شیوه نیمه خودآگاه است. یعنی ابتدا بچه‌ها از طریق بازی، شعرخوانی و نقاشی با مفهوم سوره آشنا می‌شوند، بعد به کرات صوت سوره را می‌شنوند. بعد از مدتی که مربی با بچه‌ها مفهوم سوره را کار کرد، بچه‌ها به راحتی می‌توانند سوره را بخوانند. مسئول اجرایی موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع)‌ افزود: بخش دیگر موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع)‌ مربوط به بخش بین‌الملل است، که بر اساس طرح رسول اکرم (ص) سوره‌هایی که ترجمه شده و کتاب‌هایی که ترجمه‌اش موجود است، در غرفه بین‌الملل به نمایش گذاشته می‌شود.

گفتنی است: علاقه‌مندان برای شرکت در طرح رسول اکرم (ص) به ستون ۴۶ و کارگاه حفظ کودکان به ستون ۴۵ غرفه موسسه فرهنگی بین‌المللی قرآن و عترت مکتب امام رضا (ع)‌ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha