شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1145757
۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
هوش مصنوعی

حوزه/ دبیر انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا (س) گفت: با استفاده آگاهانه و هدفمند می‌توان تهدیدات هوش مصنوعی را به فرصت تبدیل کرد و به جایی یکسان سازی فرهنگ جوامع جهانی، فرهنگ بومی و ارزش‌های ایرانی اسلامی را در کشور استحکام بخشید.

رضوان هامانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با تاثیر هوش مصنوعی بر خانواده عنوان کرد: قطعا استفاده از هوش مصنوعی در زندگی امروز امری اجتناب ناپذیر است. اما باید به این نکته توجه داشت که فناوری ها حامل فرهنگ، باور و اعتقادات سازندگانشان هستند و اهداف سرمایه گذاران خودشان رو دنبال می کنند. بنابراین صرف نگاه ابزاری به فناوری ها می‌تواند جامعه ما رو در جهت اهداف ابر قدرت ها پیش ببرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زیربنای تفکرات صاحبان فناوری ها بر اومانیسم و سودگرایی مبتنی است استفاده کورکورانه از این ابزار می‌تواند بنیان جامعه، خانواده و فرد فرد جوامع واردکننده فناوری‌ها را متزلزل کند.

دبیر انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا سلام الله علیها اضافه کرد: ابزارهایی همچون «همدم های مجازی» یا «هولوگرامهای عاطفی» و «نوزادان مجازی» که جایگزین هایی برای ارضاء نیازهای عاطفی اعضای خانواده هستند می توانند منجر به کمرنگ شدن نقش والدین و فرزندان در خانواده شوند و در نهایت انزوای فردی را در جوامع اپیدمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده آگاهانه از این فناوری می تواند جامعه ما را در رسیدن به اهداف برآمده از باور، فرهنگ و اعتقادات خودمان یاری کند، اظهار کرد: همان اندازه که استفاده از این ابزارها برای پیشبرد جامعه مهم هست و همان اندازه که به فرموده رهبر معظم انقلاب هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا نقش دارد، به همان اندازه توجه به بنیان‌ها، مبانی و اهداف فناوری‌ها با اهمیت است و تعیین گر قدرت کشورها خواهد بود.

دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: در بحث فضای مجازی با نگاه خوش بینانه دچار غفلت و غافلگیری شدیم اما باید با عبرت از گذشته در بحث هوش مصنوعی با بصیرت، فرامین رهبر معظم انقلاب رو جدی بگیریم.

وی یادآور شد: هوش مصنوعی که بر اساس ارزش‌های اخلاقی، اعتقادات و باورهای ایرانی اسلامی توسعه و گسترش داده شده باشد می‌تواند بازوی توانگری در جهت تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

دبیر انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا سلام الله علیها اظهار کرد: با استفاده آگاهانه و هدفمند می‌توان تهدیدات هوش مصنوعی را به فرصت تبدیل کرد و به جایی یکسان سازی فرهنگ جوامع جهانی، فرهنگ بومی و ارزش‌های ایرانی اسلامی را در کشور استحکام بخشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha