شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه شرط توحید، نداشتن امید به غیر خداست، گفت: باورمندی انسان زمانی در عرصه توحید کامل می‌شود که به غیر از خدا امید نداشته باشد و تنها به خداوند متعال وابسته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در نهمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۹۴ سوره مبارکه اعراف اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه رابطه انسان‌های موحد را با غیر خودش مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه باورمندی در مسیر عبودیت برای انسان تعهد ایجاد می‌کند، افزود: انسان نمی‌تواند یک باوری در زندگی داشته باشد ولی در مقابل آن متعهد نباشد؛ بنابراین زمانی که انسان باور می‌کند که «اله» و «رب» او یکی است باید اعمال خاصی را انجام دهد و از انجام امور خاص دیگری نیز پرهیز کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه باورمندی یعنی به غیر خدا وابسته نباشیم، ادامه داد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجِیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»؛ این آیه شریفه مسئله بت‌ها را در مقابل پرستش خداوند مطرح می‌کند و می‌گوید این بت‌هایی که شما غیر از خدا می‌پرستید، این‌ها نیز بنده خدا هستند، شما آن‌ها را بخوانید ببینید جواب می‌دهند، اگر صادق هستید؟

نقش عنایت الهی در رفع مشکلات زندگی

وی اضافه کرد: شما بررسی کنید تاکنون در طول زندگی به چه چیزهایی وابسته بودید و تلاش کردید که به آن‌ها نزدیک شوید، چه میزان پاسخ شما را داده‌اند؟ اگر موردی پیدا کردید، در آن دقیق شوید تا بفهمید که جریان دیگری در برآوردن این خواسته شما دخالت داشته است و حضور خداوند را در آن ببینید.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اگر حمایت و عنایت خداوند را در تجربیات زندگی در نظر بگیریم، باور توحیدی ما افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: برادران و خواهران دقت کنید که این همه فراز و نشیب در زندگی ما بود، این همه مشکلات و سردرگمی‌ها ظاهر شد و مسائل مختلف ما را به افراد مختلف پناهنده کرد، چه میزان آن‌ها توانستند مشکلات ما را حل کنند؟

وی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی افزود: در این بخش می‌خوانیم «خدا را سپاس که غیر او را نمی‌خوانم که اگر غیر او را می‌خواندم دعایم را مستجاب نمی‌کرد و خدا را سپاس که به غیر او امید نبندم که اگر جز به او امید می‌بستم ناامیدم می‌کرد و خدا را سپاس که مرا به خودش واگذاشت، ازاین‌رو به من رأفت و محبت کرد و به مردم وانگذاشت تا مرا خوار کنند و خدا را سپاس که با من دوستی ورزید، درحالی‌که از من بی‌نیاز است و خدا را سپاس که بر من بردباری می‌کند تا آنجا که گویی مرا گناهی نیست! پروردگارم ستوده‌ترین موجود نزد من بوده و به ستایش من سزاوارتر است».

شرط توحید، نداشتن امید به غیر خداست

عضو شورای حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: باورمندی انسان زمانی در عرصه توحید کامل می‌شود که به غیر از خدا امید نداشته باشد و تنها به خداوند متعال وابسته باشد؛ بنابراین شما اگر در عرصه زندگی برای حل مشکلی به غیر خداوند مراجعه کنید، بر فرض که او نیز بتواند خواسته شما را برطرف کند، برای شما سرافرازی و عزت به همراه نخواهد داشت زیرا شما هر زمان که او را ببینید خود را بدهکارش می‌دانید و شرمنده هستید.

وی با بیان اینکه در زندگی هر شغل و کاری می‌خواهید داشته باشید، آن را با نزدیکی به خداوند بسنجید که تا چه اندازه شما را به خدا نزدیک می‌کند، تأکید کرد: در این مورد امکان دارد این ابهام پیش بیاید که اگر خدا تمام وسایل رسیدن به خواسته را فراهم می‌کند و تنها باید به خداوند امید داشته باشیم، پس نیازی به حرکت و تلاش ما نیست! درحالی‌که این درک و استفهام از مفهوم توحید اشتباه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شما یک دانه گندم را در نظر بگیرید، خداوند گندم را خلق کرد، اما چه کسی آن را در زمین کاشت؟ چه کسی آن را تبدیل به آرد کرد؟ چه کسی نان پخت؟ بنابراین خداوند زمینه و اسباب رفع نیاز و خواسته را فراهم می‌کند اما این بشر و انسان است که باید از آن در جهت رفع نیاز خود استفاده کند.

وی با اشاره به آیه ۱۹۴ سوره مبارکه اعراف در خصوص وابسته نشدن به غیر از خدا گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند حتی «جماد» نیز متعلق به خداوند هستند، پس فناوری یا علمی که امروز ما در زندگی خود از آن بهره می‌گیریم نیز از سوی خداوند است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha