یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عید نوروز و ماه رمضان

حوزه/ عید نوروز، فرهنگی در سرزمین ایران و ملحقاتش است که قرنها سابقه داشته و بوسیله ی بشر تولید و ترویج شده است اما اکثر مسایل آن، خلاف شرع نیست و میتواند تحت عمومات شرعی قرار بگیرد مثل صله رحم، تفریح و...

خبرگزاری حوزه | ماه مبارک رمضان، ماه فوق تخصصیِ عبادت بالمعنی الخاصّ است؛ ماه قیام، صیام، صلاة، صعود، سلوک، سرور، خلوت، عزلت، انزوا، اعتکاف، شب زنده داری، سحر نشینی، شب نشینی(با خدا)، تنهایی، تذکر، توجه، تعالی، توحید، توحّد، تولّد، تولید، تلاوت، طهارت، محبت، عشق بازی و انس ویژه و گسترده با خدای متعال و مهربان است.

ماهی که اعمال زیاد عبادی در آن وارد شده است، نمازهای زیاد، دعاهای زیاد، غسل های زیاد، تلاوت قرآن زیاد و...

حداقل حدود یک ساعت دعای روزانه دارد و دو ساعت دعای شبانه و سحرگاهی ...

این ماه، حقیقتا قطعه ای بهشتی در جهنم سوزان دنیای مادّی ماست.

فرصتی طلایی برای سلوک الی الله است که با هیچ ماه و زمان دیگری، قایل قیاس نیست و تمام لحظات و ساعات آن، ظرفیتی ویژه و بی نظیر برای ارتقاء روحی و معنوی دارد.

انسانی که برای بندگی و عاشقی خدا خلق شده است باید این فرصت طلایی را قدر بداند و اولویتش را در این ماه، عبادت و عبودیت و خلوت و ذکر و دعا و تلاوت قرآن بگذارد و فعالیتهای دیگر را بشدت محدود کند حتی فعالیتهای شغلی، درسی، خانگی و...

اما حدودا هر ۳۰ سال، بمدت ۳ سال پیاپی، ماه رمضان با عیدنوروز ایرانیان، همزمان میشود که شامل پارسال، امسال و سال بعد است.

عید نوروز، فرهنگی در سرزمین ایران و ملحقاتش است که قرنها سابقه داشته و بوسیله ی بشر تولید و ترویج شده است اما اکثر مسایل آن، خلاف شرع نیست و میتواند تحت عمومات شرعی قرار بگیرد مثل صله رحم، تفریح و...

در عید نوروز حدود ۲۰ - ۱۰ درصد ایرانیان به مسافرت های داخلی خارجی میروند و بقیه هم غالبا سرگرم دید و بازدید و نهایتا هم سیزده بدر ...

با توضیحات داده شده،
روشن می‌شود که در تعارضِ ماه رمضان و عیدنوروز، ماه رمضان مقدّم است چون ماه رمضان، طرح خداست و عید نوروز، طرح انسانها و روشن است که برنامه های خدا برای خوشبختی انسان بر برنامه های انسانها مقدم است.

تعارض مثل سفرکردن، مهمانی رفتن در طول روز، ۱۳بدر و...

سفر کردن در ماه رمضان، مکروه است (تا ۲۳ ام) و کلا در تعارض با لزوم خلوت نشینی و ذکر و دعا و تلاوت قرآن است لذا باید در این ۳ سال از سفر پرهیز کرد حتی سفرهای زیارتی.

تعارضاتی نیز قابل توافق است؛ مثل مهمانی در شب رفتن، ۱۳ بدر را در عیدفطر رفتن🤭🤗و ...

خلاصه ماه رمضان و استفاده ی حداکثری و معنوی از آن، اصل است و همه ی امور دیگر( عیدنوروز، تفریح، مهمانی، سفر، درس، شغل، رسانه و...) فرع.

اصل را باید اصل قرار داد و فرع را فرع تا به حسرت های بسیار بزرگ و تلخ و دردناک در آخرت گرفتار نشویم.

عباس سنگانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha