شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1145953
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵
ولادت امام حسن (ع)

حوزه/ امام حسن مجتبی در شرایطی ناگزیر به پذیرش صلح و یا بهتر بگوییم " آتش بس" می‌شود که معاویه در اثر خیانت خواص و جهل عوام، قدرت گرفته است و در صورت ایستادن در مقابل معاویه، یا پیش از آن که جنگی در بگیرد امام توسط یکی از جاسوسان معاویه به شهادت می‌رسد.

خبرگزاری حوزه | روایت شهامت و دلیری امام مجتبی(علیه السلام) در نبردهای امیرالمؤمنین زبانزد خاص و عام بود، همو بود که در جنگ نهروان وقتی جناب محمد حنفیه از عهده عقب راندن و شکست دشمن برنیامد با یورشی قهرمانانه به دل لشکر زد و با وارد آوردن ضربه‌ای کاری بر شتر عایشه، کار جنگ را یکسره کرد. چنان که مولا علی- با تحسینی که بی شک در نگاهش موج می زد- در مقابل شرمساری محمد حنفیه فرمود: «پسرم خجالت نکش، او پسر پیامبر است و تو فرزند علی هستی. ..! »[۱]

در صـفـیـن مـردم را تـشـجـیـع مـی کـرد و بـا شعارهای آتشین خود مردم را به راه می انداخت و خود چنان بر قلب لشکر می زد که یورش‌های پیاپی او عـلی عـلیـه السـلام را نـگران کرده، فرمود: «این جوان را از رفتن به میدان باز دارید، مبادا با مرگ او و برادرش حسین نسل پیامبر صلّی اللّه علیه و آله قطع شود!»

این ها فقط نمونه‌هایی از شجاعت و دلاوری های امام حسن مجتبی علیه السلام در میدان نبرد است ؛ و چه قدر ظلم است اگر نام این امام، این دلاور مرد، یکه تاز میدان‌های جهاد و شهادت، در کنار صلح و سازش بیاید بدون اینکه حقیقت این امر روشن شود!

امام حسن مجتبی در شرایطی ناگزیر به پذیرش صلح و یا بهتر بگوییم " آتش بس" می‌شود که معاویه در اثر خیانت خواص و جهل عوام، قدرت گرفته است و در صورت ایستادن در مقابل معاویه، یا پیش از آن که جنگی در بگیرد امام توسط یکی از جاسوسان معاویه به شهادت می‌رسد و بعد خود معاویه به ظاهر خون خواه امام شده، خون امام پایمال می‌شود یا در صورت نبرد، امام حسن و حتی خود امام حسین و اندک یاران مخلصی که مانده‌اند به شهادت می‌رسند و کسی نمی‌ماند تا از انقلاب اسلام صیانت کند که اگر این اتفاق می‌افتاد، امروز نامی از اسلام راستین باقی نمانده بود.

بنابراین امام تصمیم به صلح می‌گیرد و به تعبیری آن "نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ" [۲] را رقم می‌زند و نهضتی را که می‌رفت تا به طور کامل خاموش شود حفظ می‌کند تا زمانی که در آینده‌ی اسلام، شرایط برای حکومت سازی و تمدن سازی بر اساس اسلام ناب محمدی فراهم آید؛ مقام معظم رهبری (حفظه الله الله)در این باره می فرمایند:

بعد از صلح امام حسن(علیه السلام) کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که جریان اسلامی وارد کانال آلوده‌ای که به نام خلافت – و در معنا سلطنت- به وجود آمده بود ، نشود. این هنر امام حسن بود.

امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلامی- که از مکه شروع شد و به حکومت اسلامی رسید و به زمان امیرالمؤمنین و به زمان خود او رسید- در یک مجرای دیگری جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت- زیرا ممکن نیست- لااقل دوباره به شکل نهضت. این دوره سوم اسلام است. اسلام دوباره شد نهضت. اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام ظلم ستیز، اسلام سازش ناپذیر، اسلام دور از تحریف و مبرا از اینکه بازیچه‌ی دست هواها و هوس ها بشود، این اسلام باقی ماند؛ منتها در شکل نهضت باقی ماند.... [۳]

پی نوشت ها:
۱. بحار الأنوار ، ج ۳۲ ، ص ۱۸۷
۲. صلح امام حسن، پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ، شیخ راضی آل یاسین، ترجمه مقام معظم رهبری
۳. انسان ۲۵۰ ساله(حلقه دوم)، ص۱۵۱

مصطفی محجوب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha