شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قران

حوزه/ حجت الاسلام راستی فر، قائم مقام موسسه بین‌المللی رسالت گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، دوره فشرده تصویری تفسیر قرآن کریم براساس کتاب ارزشمند گزیده تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در آپارات و یوتیوب بارگزاری شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی راستی فر، قائم مقام موسسه بین المللی رسالت، در گفت و گو با خبرنگار حوزه با اشاره به دوره تصویری تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان دوره فشرده تصویری تفسیر سی جزء قرآن کریم در سیصد جلسه، با بیان جمعی از اساتید و مبلغان محترم حوزه علمیه، براساس کتاب گزیده تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی تهیه و برای مخاطبان فارسی زبان در فضای مجازی بارگزاری شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه در سیصد جلسه توسط جمعی از اساتید و فضلای موسسه بین المللی رسالت و مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی ضبط گردید. در هر جلسه در مدت زمانی حدود نیم ساعت، تقریبا دو صفحه قرآن کریم به خط عثمان طه تفسیر شده است.

حجت الاسلام راستی فر با اشاره به ضرورت تهیه این دوره فشرده تفسیر قرآن کریم توضیح داد: به لطف خداوند و همت علما در حال حاضر کتب تفسیری مختلفی برای مخاطبان گوناگون در سطوح علمی متنوعی در دسترس قرار دارد ولی علی‌رغم این تنوع، به دلایل مختلف و نوع و شرایط زندگی امروزه، امکان استفاده از کتاب برای همگان فراهم و یا آسان نیست. از این رو برای بهره مندی مخاطبان بیشتری از تفسیر قرآن کریم، این دوره کامل تفسیر قرآن به صورت تصویری و ضبط شده تهیه شد.

وی در خصوص سطح علمی این دوره گفت: سعی شده بیان اساتید در این جلسات، مطابق سطح کتاب شریف گزیده تفسیر نمونه، نه بسیار تخصصی و علمی باشد که مختص اساتید و متخصصین رشته تفسیر شود و نه صرفاً در حد ترجمه باشد؛ بلکه مطالب هم مستند و متقن، و هم ساده و روان ارائه شود.

قائم مقام موسسه بین المللی رسالت تصریح کرد: در این مجموعه ۳۰۰ قسمتی، هر جزء قرآن کریم در حدود ده قسمت ارائه شده است و میانگین زمان هر ویدیو کمتر از ۳۰ دقیقه (در حدود ۲۶دقیقه) است تا استفاده از آن را آسان تر نماید.

وی در خصوص مراحل تهیه این مجموعه گفت: در طراحی و اجرای این مجموعه مدیر محترم مؤسسه بین المللی رسالت، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی و ۳۱ تن از دیگر اساتید و مبلغان محترم این مؤسسه و موسسه بین المللی مطالعات اسلامی مشارکت داشته و تقریبا هر بزرگواری یک جزء از این مجموعه را ارائه نموده اند.

وی در خصوص مراحل تهیه این مجموعه تصویری افزود: بعد از انتخاب اثر و مشخص کردن محدوده متن برای هر قسمت از ۳۰۰ جلسه، با اساتید و مبلغان محترم هماهنگی صورت گرفت و اکثر جلسات طی یک برنامه فشرده در ماه مبارک رمضان و در حال بهره مندی از فضای معنوی روزه داری ضبط شد. سپس متن آیات شریف قرآن و توضیحات مربوط به سوره و جزء به تصویر افزوده شد. در مرحله بعد، هر قسمت توسط جمعی از اساتید معظم در چند مرحله مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار گرفت و نهایتا پس از نهایی سازی، برای تسهیل دسترسی مخاطبان داخلی و فارسی زبانان خارج از کشور، در دو سکوی انتشار آپارات و یوتیوب بارگذاری شد.

حجت الاسلام راستی فر با معرفی برخی ویژگی‌های کتاب شریف گزیده تفسیر نمونه گفت: این مجموعه در عین حال که مختصر و در ۵ جلد تهیه شده، دارای جامعیت خوبی است و در بسیاری از موارد علاوه بر ترجمه و توضیح آیات، شان نزول و در پاره ای موارد احادیث مرتبط نیز بیان شده است. همچنین در بعضی بخش ها، دسته بندی جامعی از مطالب آیاتی که موضوع واحدی را دنبال کرده اند ارائه شده است.

وی افزود: از دیگر ویژگی های این کتاب ارزشمند بیان شیوای این اثر است به طوری که مطالب مطرح شده را برای سطوح مختلفی از مخاطبین قابل استفاده نموده است. 

در پایان قائم مقام موسسه رسالت با تشکر از مدیریت محترم موسسه و همه کسانی که در تهیه و تولید این اثر ایفای نقش نموده اند افزود: امیدواریم این اثر مورد قبول قرار گرفته و در این ماه مبارک به برکت این کار افزوده شود.

یادآور می‌شود علاقه مندان برای دسترسی به این مجموعه تفسیری می‌توانند به آدرس های ذیل در آپارات و یوتیوب مراجعه نمایند:

https://www.aparat.com/Risalatinstitute

https://www.youtube.com/channel/UCbmK۲FMlytm۶cp۳HVUKlETw

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha