شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه ضمن تبیین نکات محوری موجود در خطبه ٨١ نهج‌البلاغه تصریح کرد: بهره گیری از معارف عظیم نهج البلاغه، لازمه کسب سعادت دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام ایمان شکیبایی در آستانه فرارسیدن شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که به روز نهج‌البلاغه منسوب است در جمع برخی از مبلغان رمضان الکریم و روزه داران این ماه عزیز به تبیین ویژگی های دنیا با محوریت خطبه ٨١ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: یکی از عوامل اصلی بحران‌های کنونی چه بحران‌های فردی و چه اجتماعی، نداشتن شناخت دقیق از دنیا و دلبستگی به آن است، کما این که گفته اند؛ «حب الدنیا رأس کل خطیئه»

وی افزود: بحران‌های فردی مانند قدرت و شهرت‌طلبی‌ها، ریاست‌طلبی‌ها، بی‌بند و باری‌ها و فسادها در همه ابعاد و …، بحران‌های اجتماعی همچون طلاق، فقر، حقوق‌های نجومی، قاچاق کالا، واردات نامعقول، رشوه، ربا، رانت‌خواری، راحت‌طلبی عمومی، بی‌توجهی به ارزش‌ها و ... از جمله این موارد است.

وی همچنین گفت: درمان بحران‌های فوق در تأمل و تدبر و توجه کاربردی به جملات ده‌گانه مولا امیرمؤمنان (ع) در معرفی دنیاست که در فرازهایی از خطبه ٨١ و طبق بعضی دیگر از نسخه ها خطبه ٨٢ فرمودند

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس کلام حضرت، دنیا خانه‌ای است که دارای ویژگی های ذیل است؛

۱- آغاز آن سختی و مشقت(أوّلُها عَناءٌ)

۲- و پایانش نیستی و فناست(آخَرُهافَناءٌ)

۳- در حلال آن حساب(فی حَلالهاحِسابٌ)

۴- و در حرامش عقاب است(فی حَرامها عِقابٌ)

۵-کسی که در دنیا ثروتمند شود، مورد انواع آزمایش‌ها و فتنه‌ها قرار می‌گیرد(مَن استغنی فیهافُتِنَ)

۶- و کسی که فقیر گردد، محزون می‌شود(مَن افتَقَرَفیها حَزِنَ)

۷- کسی که به سرعت به دنبال دنیا بدود، به آن نمی‌رسد(مَن ساعاهافاتَته)

۸-و کسی که آن را رها سازد، به او روی می‌آورد و از وی اطاعت می‌کند(مَن قَعَدَ عنها واتَته)

وی بیان داشت: همچنین از بیان امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه دو نکته بسیار مهم و عجیب دریافت می شود آن جا که می فرمایند: «و مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْه» ‌

دو نکته‌ای که غالب مفسران «نهج‌البلاغه» و مرحوم «سید رضی» گردآورنده نهج‌البلاغه را به اعجاب واداشته و در عمق خود متحیّر ساخته است و آن هم این که اولاً آن کس که با دنیا بنگرد، به او بصیرت و بینایی می‌بخشد و ثانیاً هم این که آن کس که به دنیا بنگرد، نابینایش می‌سازد.

کارشناس و مفسر نهج البلاغه همچنین گفت:آیا نکته‌های طلایی فوق غیر از تفکر اسلام ناب محمدی(ص)، در تفکر اسلام آمریکایی و اسلام لیبرال، اسلام سرمایه‌داران خدانشناس و مرفهین بی‌درد یا اسلام مقدس‌نماهای متحجر، اسلام قعود و اسارت و ذلت، اسلام دنیاپرستی یا رهبانیت، اسلام بی‌بند و باری و بی‌تفاوتی، بیحالی و افسردگی که امروز جامعه را به آن سمت سوق می‌دهند، جایگاهی دارد!؟

پژوهشگر حوزوی افزود: پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که به راستی نظر و دیدگاه ما نسبت به دنیا چه مقدار به دیدگاه امیرمؤمنان (ع) نزدیک است؟ آیا باید به دنیا خیره شویم و مُدام قرض روی قرض برای تجملات بیشتر و مسابقه خودنمایی داشته باشیم یا با دنیا به اهداف عالی انسانی برسیم؟ تفاوت میان این دو دیدگاه چقدر است!؟

وی در خاتمه ابرازامیدواری کرد: همین تلنگُر موجب شود در سال جدید بیشتر به سراغ معارف انسان ساز نهج البلاغه برویم و از فرصت های باقیمانده عُمرمان به نحو احسن استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کریمی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام و احترام جالب بود و نمی دونستم که روز نوزدهم رمضان، روز نهج‌البلاغه هست
  • حسین IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    باسلام خدمت عزیزان مطالب همین که فهرست وار ذکر شد و همچنین ذکر سند، بسیار کار رو جالب کرد. تشکر
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با تشکر از این استاد بزرگوار ایده اللّه تعالی ، از آنجا که لازمه ی ِ درک وپذیرش این کلام درر بار ، داشتن عقل کافی در انسان است ( البته کلام مبارک حضرات معصومین علیهم آلاف التحیة و الثناء موجب افزایش عقل آدمی می شود ) ، عرض می کنم : گویم بخود همیشه کن جستجوکه عقل چیست __ ورنه بدان که کارت بهتر ز طوطیان نیست __ گر طالبی که باشی انسان خوب وکامیاب__ بی عقل نمی توانی بیدار کن خود از خواب _بشناس و تقویت کن در خویشتن درایت __ با آن بسر کن عمرت از بدء تا بغایت _ با عقل و با توکل بر ذات پاک باری __ ضمن امید واری ، خواهان باش یاری __گفتار خود بیان کن ، رفتار نیک عیان کن __ آنگاه خویشتن را آماده ی ِ شیان کن __ شکر خدا بجا آر راهت بده ادامه __ این است ره رسیدن بر بهترین کامه __ آری بکوش اول تاعقل را شناسی __ زیرا بدون درکش ازجاهلانِ ناسی _ هر جاهلی گمانش این است که عقل دارد __ چون عقل نمی شناسد ،باطل بجای آرد __