شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت زیارت اهل قبور و سخن گفتن با مردگان را از شیوه‌های انبیاء و اوصیا و مورد تصریح آیات الهی دانست و گفت: از نگاه قرآن حیات به زندگی در دنیا محدود نمی شود بلکه حیات انسان در عوالم دیگر نیز جریان دارد و از این رو است که خداوند در قرآن به انبیاء گذشته سلام می دهد و به افرادی که زنده هستند ولی حرف حق را نمی‌شنوند و حقیقت را نمی‌بینند مرده خطاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن ضمن اشاره به فرازهایی از آیات ۵۱ و ۵۲ سوره روم، بر اهمیت تلاوت این سوره در شب ۲۱ ماه رمضان تصریح نمود و با بیان این که آیات پیشین دررابطه‌با ابر و بادهای مفید نازل شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۵۱ سوره روم می‌فرماید؛ «وَلَئِنْ أَرْسَلْنَا رِیحًا فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ یَکْفُرُونَ» و اگر باز بادی فرستیم که آن کشت سبز را زرد و پژمرده بنگرند و همه آن نعمت‌های گذشته را فراموش کنند و به کفر و کفران نعمت حق بر می‌گردند.

وی با تأکید بر این که برخی از مردم وقتی نعمت به آنها روی می‌آورد، یک‌جور و وقتی عذاب می‌بینند یک برخورد دیگری از خود نشان می‌دهند، اظهار داشت: انسان نباید در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی خود را ببازد؛ عالم هستی مملو از فقدان و ایجاد، فراز و نشیب و بادهای مفید و مضر است که آرامش و سختی در آن جولان می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فراز و نشیب‌های زندگی انبیاء و اوصیا اشاره و در تبیین سیره امام صادق علیه‌السلام؛ زندان منصور دوانقی و شرایط سخت آن دوران را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: امام صادق علیه‌السلام در نامه‌ای به شیعیان محصور در زندان حکام جور، سختی‌های حضرت یحیی، زکریا و اباعبدالله علیه‌السلام را متذکر شده، ایشان را به صبر و پرهیز از ناشکری دعوت می‌کنند.

وی به آیه ۵۲ سوره روم «فَإِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَی وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» و شبهات پیرامونی آن اشاره نمود و با بیان این که برخی با کج‌سلیقگی این آیه شریفه را اشتباه و سطحی معنا و دیگران را از زیارت قبور منع می‌کنند، اظهار داشت: «موتی» مورد اشاره این آیه شریفه نه به معنای میت، بلکه به معنای مرده‌دلان و انسان‌هایی است که سخن حق در ضمیرشان راه ندارد.

رفیعی در ادامه به معانی مختلف حیات و موت در آیات قرآن اشاره و اظهار داشت: حیات در قرآن کریم به چند معنا و مفهوم به کار برده شده است که از جمله آن می‌توان به حیات گیاهی، حیات حیوانی، حیات روحی (زنده‌بودن دل)، حیات اجتماعی جامعه و حیات به معنای قیامت اشاره نمود.

وی در ادامه به مصادیقی از آیات الهی در رابطه‌ با تنوع حیات در نگاه قرآن اشاره و ابراز داشت: برخی از اوقات انسان با این که زنده است و گوش دارد، خود را به کری و با این که چشم دارد، خود را به نابینایی می‌زند؛ قرآن کریم اینان را کر، کور و مرده یاد می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به مثال‌های قرآنی دررابطه‌با گفتگوی با مردگان اشاره نمود و ابراز داشت: «سَلَامٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ»، «سَلَامٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ» و «وَسَلَامٌ عَلَی الْمُرْسَلِینَ»؛ سلام ذات اقدس الهی به حضرت نوح، ابراهیم و پیامبران نشان‌دهنده حیات ایشان در عوالم دیگر است.

وی در تبیین روایاتی از گفتگوی رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله با مردگان، به خطبه حضرت با کشته‌شدگان جنگ بدر اشاره نمود و با بیان این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در این گفتگو آیه ۴۴ سوره اعراف را متذکر شدند، اظهار داشت: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در واکنش به اعتراض فردی که به حضرت گفت، اینان مردگان‌اند و نمی‌شنوند چرا با ایشان سخن می‌گویید؟ فرمودند؛ به خدایی که جان من در اختیار اوست، اینان کمتر از شما نمی‌شنوند و شما شنواتر از اینها نیستید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که همه کارها به خدا بر می‌گردد و همان‌طور که پیامبر وحی را از جبرائیل می‌گرفت، ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز واسطه فیض الهی هستند، اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم‌السلام در بزنگاه‌های مختلف با مردگان جنگ‌ها و مدفونان در قبور حرف می‌زدند.

رفیعی در پایان به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و بیان داشت: امام علی علیه‌السلام در بازگشت از صفّین و هنگام نزدیک‌شدن به گورستان کوفه فرمود: ای خفتگان خانه‌های تنهایی، و جاهای خشک‌وخالی، و گورهای ظلمانی! ای خاک‌نشینان، ای ساکنان دیار غربت، ای تنهایان، ای بی همدمان! شما پیشروان مایید که جلوتر از ما رفتید و ما نیز در پی شما آمده به شما خواهیم پیوست . بدانید که در خانه‌های شما، کسانِ دیگر جای گرفته‌اند و همسرانتان شوهر کرده‌اند و اموالتان تقسیم شده است. این خبری است که ما داریم؛ شما چه خبر دارید؟ امام سپس رو به یاران خود کرد و فرمود: بدانید که اینان اگر اجازه سخن‌گفتن می‌داشتند، به شما خبر می‌دادند که بهترین ره‌توشه، تقوا و پرهیزکاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha