دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی در حرم کریمه اهل بیت(ع)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که درک حیات طیبه در گرو بندگی خداست و انسان زندگی را باید در مسیر زندگی خدا نه بردگی نفس و شیطان ترسیم نماید، اظهار داشت: اگر انسان زندگی و بندگی کند هم دنیا و آخرت را توأمان خواهد داشت و اگر زندگی خود را در مسیر بردگی شیطان، نفس و گناهان دنبال نماید، خوشی‌های دنیا و زیبایی‌های آخرت را درک نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم احیا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت، بر اهمیت یاد و خاطره درگذشتگان، شهدا و علما در این ایام نورانی تأکید نمود و اظهار داشت: امشب برای مظلومان غزه که بیش از ۳۰ هزار شهید و هزاران زن و کودک با دهانی روزه گرفتار رژیم سفاک فرعونی شده‌اند، باید دعا می‌کنیم.

وی شب قدر را شب راز و نیاز و دعا دانست و با بیان این که امیدواریم به برکت این شب‌های نورانی شاهد زوال و نابودی دولت خبیث صهیونیستی باشیم، خاطرنشان کرد: طلب بخشش و آمرزش و رهایی از آتش دوزخ از فرصت‌های بزرگ این روزهاست که انسان باید از این فرصت برای جبران و آشتی باخدا حداکثر استفاده را داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که همه نیازمند تحول هستیم؛ کفر، نفاق، فسق، جهل و نسیان را از برجسته‌ترین موانع اعتقادی و اخلاقی تجلی ایمان توصیف نمود و ابراز داشت: غفلت مهم‌ترین مانعی است که همگان به‌نوعی با آن درگیریم؛ اگر انسان به غفلت‌ها توجه نداشته باشد، گرفتار بیماری‌های نفس خواهد شد.

وی با بیان این که غفلت غیر از جهل و فراموش‌کاری و از بدترین آسیب‌های اخلاقی است که در عین قلب و روح، چشم و گوش را برای درک و فهم، مشاهده و شنیدن حق ابتر می‌سازد، یادآور شد: بیش از ۱۰ آیه در قران کریم ریشه گرفتاری‌ها را غفلت ذکر می‌کند؛ قران کریم انسانی که در غفلت موج می‌زند را از حیوان پست‌تر می‌نامد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تبیین آیات الهی دررابطه‌با آثار غفلت در زندگی پرداخت و اذعان داشت: غفلت را می‌توان در بسترهای مختلف، از جمله غفلت در گذر عمر، زوال استعداد، رسیدن مرگ، غفلت از شیطان و غفلت از آثار گناهان مشاهده نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بر اهمیت استفاده از فرصت عمر برای تربیت و پرورش نفس و احیای فطرت تصریح و ابراز داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی از قول سلمان فارسی می‌فرمایند؛ من از شش چیز متعجبم که سه تای آن مرا به خنده و سه تا به گریه وامی‌دارد؛ نخست متعجبم از کسی که در حالی دنبال دنیا می‌دود که مرگ نیز دنبال او می‌دود.

وی در تبیین ادامه روایت غافلی که دیگران نسبت به او غافل نیستند را از دیگر موضوعات تعجب‌برانگیز دنیا دانست و ابراز داشت: حرکت انسان به سمت خوشی‌هایی که نمی‌داند خدا از آن راضی است یا نه از دیگر موضوعات تعجب‌برانگیز است؛ چرا که خوشی که به‌دوراز رضایت الهی و معصیت در آن جای داشته باشد، هیچ ارزشی ندارد و انسان را به تباهی سوق می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت جداشدن از دوستان را از دیگر ناخوشی‌های تعجب‌برانگیز دنیا توصیف نمود و ابراز داشت: ترس از قیامت و نیز ایستادن در مقابل ذات اقدس الهی برای پاسخگویی نسبت به اعمال و کردار از دیگر مولفه‌های خوف بر انگیزی است که انسان را متعجب می‌سازد.

وی غفلت را بیماری بزرگ نفس در هدررفت عمر و استعداد و فرصت‌سوزی‌ها دانست و اذعان داشت: امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند، برای کار خوب انسان ده ثواب و کار ناپسندش یک عقوبت ثبت می‌شود؛ وای به حال کسی که یکی‌های آن، از اعمال ده‌گانه‌اش بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه ضمن تبیین راهکارهای رهایی از غفلت در کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام به فرازهایی از خطبه ۱۷۵ نهج‌البلاغه اشاره نمود و اذعان داشت: غفلت یعنی بی‌خبری و بی‌خبری را با بیداری و حضور در مجالس وعظ می‌توان برطرف نمود. چرا که تلنگر مهم‌ترین مؤلفه رهایی انسان از غفلت است.

وی به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله اشاره و با تأکید بر این که بعد از هر فرازی نشیبی و بعد از هر حیاتی مرگی است، اظهار داشت: برای عبور از سختی‌ها، انسان نیازمند همراهی است تا به او ارزش دهد؛ وقتی انسان عمل صالح را با خود همراه می‌سازد، دیگر هیچ خوف و ترسی از عالم قبر نخواهد داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که یاد مرگ غفلت را از بین می‌برد و پیامبر اعظم و اهل‌بیت علیهم‌السلام برای یاد مرگ گاهی اوقات اصحاب خود را به قبرستان می‌بردند، اظهار داشت: تبیین چهره‌به‌چهره و اقناع‌سازی مهم‌ترین راهکار حل ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله بی‌حجابی، گران‌فروشی و… است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ضمن اشاره به روایتی با بیان این که تارک و منکر نماز که خدا را خفیف می‌شمارد کافر است، خاطرنشان کرد: استمرار نماز که والاترین تجلی عبادت عابد در مقابل معبود است، انسان را از غفلت رها می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مطالعه تاریخ و سرگذشت انسان‌ها، غفلت را از بین می‌برد، تصریح کرد: تاریخ، قرائت قرآن و استمرار بر نماز و موعظه مهم‌ترین پایه‌های غفلت‌زدایی هستند. غافل صیدی است که متوجه شکارش شدنش توسط صیاد نفس و شیطان و رفیق بد نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که شب‌های قدر فرصتی بزرگ برای غفلت‌زدایی است، خاطرنشان کرد: توجه نفس به جایگاه عبد بودن در درگاه ذات اقدس الهی که به بندگانش عشق می‌ورزد، عزت‌آفرین، عظمت بخش و ابهت‌زا است؛ اگر کسی عبد خدا شد عزیز عالم می‌گردد و هرکسی از خدا بترسد همه از او خوف خواهند داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که درک زندگی خوب در گرو بندگی خداست و انسان زندگی را باید در مسیر بندگی خدا نه بردگی نفس و شیطان ترسیم نماید، اظهار داشت: اگر انسان زندگی و بندگی کند هم دنیا و آخرت را توأمان خواهد داشت و اگر زندگی خود را در مسیر بردگی شیطان، نفس و گناهان دنبال نماید، خوشی‌های دنیا و زیبایی‌های آخرت را درک نخواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha