چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ دکتر احمدی گفت: قرائت غدیری از بعثت که چیزی کاملاً متفاوت با قرائت اموی، عثمانی و داعشی از بعثت است، یکی از نقاط عطف قرائت امامین انقلاب اسلامی از مکتب اسلام می باشد. در این قرائت استمرار نبوت در قامت امامت دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدرضا احمدی در مدرسه شبهه پژوهی «امید به آینده» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، به تحلیل تمدنی انقلاب اسلامی و فرصت های امیدآفرینی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند "خیال نکنید اگر چهار نفر که سابقه انقلابی دارند از کاروان انقلاب کنار رفتند، انقلاب غریب است؛ این انقلاب تا آخر هست و به مهدویت وصل خواهد شد. هرکس پیاده شود باخته و یک روزی پشت دست خود را خواهد گزید که ای وای چرا از کاروان جا ماندیم".

وی افزود: در سال ۹۱ مقام معظم رهبری فرمودند ما هنوز در دامنه داریم حرکت می کنیم و به قله نرسیده ایم، اما در سال ۱۴۰۲ فرمودند ما با وجود شیب تند از بخش زیادی از مسیر عبور کرده ایم و به قله نزدیک شده ایم. بنابراین امروز روز خستگی و ناامیدی نیست. مراد از این قله چیست؟ مقام معظم رهبری این قله را ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرده اند.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به قرائت مقام معظم رهبری از خط امام(ره) اظهار کرد: قرائتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از خط امام خمینی(ره) و به طور کلی قرائت امامین انقلاب اسلامی از مکتب اهل بیت(ع) مطرح می کنند، همین قرائتی است که تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را واجب می داند. این قرائت از زمانی که مطرح شده، سبک جدیدی از زندگی، از تمدن و حکمرانی را با خود آورده است.

وی ادامه داد: قرائت غدیری از بعثت که چیزی کاملاً متفاوت با قرائت اموی، عثمانی و داعشی از بعثت است، یکی از نقاط عطف قرائت امامین انقلاب اسلامی از مکتب اسلام می باشد. در این قرائت استمرار نبوت در قامت امامت دیده می شود. بعثت محمدی، غدیر علوی، صلح حسنی و دفاع عاشورایی از قرائت غدیری از بعثت نقاط برخی از نقاط عطف مهم این قرائت در طول تاریخ به شمار می آید.

تربیت ۴۰۰۰ شاگرد در دانشگاه صادقین یکی از نتایج قرائت غدیری از بعثت

احمدی برخی دیگر از نقاط عطف مهم قرائت غدیری از بعثت در طول تاریخ را برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از عاشورا دانشگاه صادقین(ع) بود که به تبیین اسلام ناب پرداخت و تربیت حدود ۴۰۰۰ شاگرد در این دانشگاه از نتایج آن به شمار می آید.

وی زندانی شدن امام موسی کاظم(ع) و ولیعهدی امام رضا(ع) را از دیگر نقاط عطف تاریخ اسلام ناب دانست و بیان داشت: مقام معظم رهبری وقایع تاریخ اهل بیت علیهم السلام را به هم متصل دانسته و این نگاه را در کتاب انسان ۲۵۰ ساله به خوبی تبیین کرده اند.

انقلاب اسلامی آمده است تا از قرائت غدیری اسلام ناب دفاع عاشورایی کند

استاد دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی آمده است تا از قرائت غدیری اسلام ناب دفاع عاشورایی کند. این انقلاب با فرهنگ عاشورا شکل گرفت، موج گرفت، تکون پیدا کرد و به پیروزی رسید. تشابه جویی به فرهنگ و رفتارهای عاشورایی این انقلاب را در کمتر از ۱۳ ماه به پیروزی رساند. این پیروزی در زمانه ای بود که دو ابرقدرت شوروی و آمریکا خود را تصمیم گیر برای سرنوشت همه دنیا می دانستند و هیچ کسی انتظار وقوع انقلابی با محوریت تفکری سوم یعنی اسلام را نداشت.

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: سردمداران شوروی می گفتند افیون توده هاست و تمام کلیساها را به انبارهای ارتش تبدیل کردند. در تفکر غربی ها هم می گفتند که دین در عرصه فردی می تواند وجود داشته باشد، اما حق ورود به عرصه مدیریت کلان جامعه و عرصه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست را ندارد. انقلاب اسلامی ایران در چنین شرایطی با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و با تکیه بر دین و آموزه های دینی در مهمترین نقطه ژئوپلیتیک جهان عَلَم دینداری و حاکمیت الهی را برافراشت و خود را به نظام سیاسی حاکم بر دنیا تحمیل کرد.

احمدی گفت: انقلاب اسلامی ایران در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و سیاسی توانست در طول هشت سال جنگ تحمیلی دوام بیاورد و در زادبوم و زیست بوم خود به پایداری برسد. انقلاب اسلامی ایران ریشه در قم دارد و می بایست از آبشخور همین حوزه علمیه قم تغذیه شود.

وی با اشاره به دفاع جمهوری اسلامی از حرم آل الله در سال های اخیر ادامه داد: القاعده در مقابل انقلاب علمای شیعه در ایران ایجاد شد. غربی ها به علمای تندروی اهل سنت گفتند کفار کمونیست روسی آمده اند و دارالاسلام افغانستان را اشغال کرده اند و در همین حال گروه های جهادی شیعی شکل گرفته که در نتیجه اگر آن ها در مبارزه با کمونیست ها موفق شوند، افغانستان نیز همانند ایران خواهد شد؛ پس بروید آنجا و به جهاد بپردازید. انقلاب اسلامی ایران این مسئله شوم را هم مدیریت کرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه هرجا به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی پایبند بوده ایم موفق شده ایم، خاطرنشان کرد: این گفتمان همان گفتمانی است که توانست خود انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و دفاع مقدس را با افتخار و سرافرازی اداره کند. همین گفتمان بود که در دفاع از حرم به موفقیت رسید. زمانی بود که جمهوری اسلامی ایران را جهت تأمین سیم خاردار تحریم می کردند و با چالش روبرو می نمودند؛ اما در حال حاضر تلاش دارند آن را از فروش موشک به سایر کشورها منصرف کنند.

استاد دانشگاه ادامه داد: انقلاب اسلامی که می خواهد تسهیل گر شرایط ظهور و عرضه کننده تمدن نوین اسلامی به دنیا باشد، می خواهد بگوید که تمدن غربی برخی خوبی ها را دارد اما فجایع بزرگی را هم به دنبال داشته است و می بایست تمدن دیگری با محوریت دین مبین اسلام جایگزین آن شود.

بررسی موج های تمدنی در تاریخ اسلام

وی با برشمردن موج های تمدنی مختلف در تاریخ اسلام اظهار کرد: تاکنون دو موج تمدنی را پشت سر گذاشته ایم که اولین آن ها در قرون چهارم و پنجم هجری در آندلس قابل مشاهده است؛ هرچند که در آن موج رهبران اصیل و معصوم را از جامعه جدا کرده بودند.

احمدی بیان داشت: موج تمدنی دوم جهان اسلام را در قرن های نهم و دهم هجری می بینیم؛ این دوره توسط گورکانیان در هند، صفویان در ایران و عثمانی ها در مناطق غربی جهان اسلام شکل گرفت.

وی افزود: موج سوم تمدن اسلامی توسط انقلاب اسلامی با قرائت دقیق و اصیل از اسلام به وجود خواهد آمد. به دلیل اینکه لوازم و پیش نیازهای تمدن سازی فراهم شده است، پس رهبر معظم انقلاب می فرمایند که به قله نزدیک شده ایم. باید دانست که فقط یک ابرقدرت می تواند با کشتی ساخته دست نیروهای خودش دور دنیا را بزند. صنعت ایران اسلامی در شرایط تحریم مطلق و به قول اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا تحریم های فلج کننده ب نقطه ای رسیده است که هر ایده ای را در مدت کوتاهی می تواند به محصول تبدیل نماید.

استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه امنیت ملی و هویت تمدنی مردم ایران بستگی به میزان حضور ملت در عرصه های فرهنگی و سیاسی دارد، گفت: باید دانست که تضعیف امید مردم، تضعیف ایمان مردم، اعتماد آن ها به نظام و راهی که آمده و دارد می رود از جمله نقشه های دشمن علیه انقلاب اسلامی است. باید بدانیم که فرهنگ عاشورایی لازمه پایداری انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha