چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
راهپیمایی مردم اصفهان در محکومیت جنایت های صهیونیستی  در غزه

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت گفت: اینکه برخی می گویند چرا ایران به فکر یمن، لبنان و فلسطین است باید بدانند که این تصور باطل تیشه به ریشه جامعه ولایی می زند که مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۱ قرآن کریم در ادامه تبیین موضوع ولایت در طرح کلی اندیشه اسلامی با اشاره به آیه ۶ سوره احزاب به مسأله ولایت و اقسام آن پرداخت اظهار کرد: خدای متعال می فرماید پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران مؤمنان هستند.

وی با بیان اینکه این آیه به دو مسأله مهم ولایت به معنای طولی و ولایت به معنای عرضی اشاره می کند، گفت: ولایت طولی به معنای رابطه ولایی با خدای متعال، پیامبر گرامی اسلام، امیرالمؤمنین و اولیاء دین است و این آیه شریفه به این بخش از ولایت اشاره دارد که پیامبر نسبت به مؤمنین از جان آنها سزاوارتر است، خواسته پیامبر بر خواسته خودشان مقدم است و هم در مسائل اجتماعی و هم در مسائل فردی بر مؤمنان ولایت دارد و اگر کسی این ولایت را انکار کند ایمان ندارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ابراز کرد: ولایت دوم هم ولایت ایمانی است که اگر کسی بخواهد به خواهران و برادر مؤمنش احسان کند آنها اولیاء او هستند؛ بنابراین ما یک ولی داریم که بالای سر ما قرار دارد و تاج سر ماست که خداوند، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستند و یک ولی دیگر داریم که در کنار ما در عرض ما قرار دارد آن برادران و خواهران ایمانی ما هستند.

وی افزود: همانطور که در بدن پیوند خونی باعث قرابت و شباهت می شود در جامعه ایمانی هم این شباهت و قرابت به واسطه روح و ایمان مؤمنان ایجاد می شود و نوعی پیوستگی و قرابت بین مؤمنان وجود دارد و قرآن از این پیوستگی با کلمه ولایت یاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: ممکن است نژاد کسی بلوچ، کرد یا عرب باشد ولی از نظر روحی اهل ایمان است و این ایمان او را پیوند می زند با مؤمنانی در کشورهای دیگر مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین؛ از این رو عشق و ایمان به ولایت مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) لوازم عملی دارد و اگر به آن توجه کنیم همه مرزهای جغرافیایی و ژنتیکی شکسته می شود و جبهه ای درست می کند که از الجزایر تا هند و چین امتداد پیدا می کند.

وی با بیان اینکه همه برادران ایمانی در چنین روزی پدری مهربانی به نام امیرالمؤمنین(ع) را از دست داده اند، گفت: امروز همه ما یتیم شدیم و باید به همدیگر مانند دو برادر که پدر از دست دادند تسلیت بگوییم؛ این جلوه اجتماع ایمانی در قرآن کریم با عنوان ولایت از آن یاد می شود.

* کسی که با برادران ایمانی خود ارتباط ندارد ولایتش ناقص است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در تحقق یک جامعه اسلامی و قرآنی ولایت بین مؤمنین به اندازه ولایت با اولیاء دین اهمیت دارد، گفت: اگر کسی با ولی خدا ارتباط خوبی دارد ولی با سایر مؤمنین ارتباط ندارد ولایتش ناقص است و برای تحقق ظهور باید ولایت به معنای کامل در جامعه محقق شود.

وی با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در تبیین معنای ولایت در رابطه طولی و عرضی گفت: بعد از آنکه پیام نبی در جامعه مطرح می شود یک سلسله تعارضات در جامعه پدیدار میشود که اقداماتی را از جانب پیامبر ایجاب می کند که آن تشکیل جامعه ولایی است و آیات ولایت ناظر به همین پیوستگی بین مسلمانان و وابستگان پیامبر است و در جای دیگر فرمودند رسول خدا دلها را به هم وصل کرد و از آنها یک مجموعه مستحکم ایجاد کرد؛ مسلمانان مانند یک دست که دارای انگشتان است و مشت می شود و متحد عمل می کند است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه پیامبر در تمام جنگ ها با وحدت و یکپارچگی که در میان مسلمین از طریق ایمان رسوخ پیدا کرده بود عمل می کرد گفت: ما این پیوند را در ایام کرونا مشاهده کردیم و در ایام اربعین هم همه ما جلوه های زیبایی از ولایت عرضی را مشاهده می کنیم که ملیت ها رنگ می بازد و مردم مهربان عراق میزبان می شوند و برایشان مهم نیست که مهمانشان اهل کدام ملت است و مهم این است که اهل ملت امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: اینکه برخی می گویند چرا ایران به فکر یمن، لبنان و فلسطین است باید بدانند که این تصور باطل تیشه به ریشه جامعه ولایی می زند که مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسد.

* در جامعه ای که بین فقرا و اغنیا پیوند نباشد آن جامعه شیعی نیست

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) فرمودند در جامعه ای که بین فقرا و اغنیا پیوند نباشد آن جامعه شیعی نیست، گفت: امام صادق(ع) در روایت دیگری ۷ مورد از حقوق برادران مؤمن را بیان گردند که آسان ترین آن این است که آنچه برای خود دوست دارد برای برادر ایمانی خود هم دوست داشته باشد و آنچه برای خود نمی پسندد برای او هم نپسندد.

وی به ادامه حقوق برادر مؤمن از نگاه امام صدق اشاره کرد و ادامه داد: دوم اینکه از آنچه او را ناخرسند می کند دوری کند، خشنودی او را پیروی کند و فرمانش برد، سوم اینکه با جان، مال، زبان، دست و پا او را یاری کند، چهارم اینکه چشم، راهنما و آیینه او باشد، پنجم اینکه مبادا سیر و پوشیده باشد و برادر مؤمنش گرسنه، تشته و برهنه باشد، ششم اینکه اگر خادمی دارد که کارهایش ر انجام می دهد خادمش را در اختیار برادرش قرار دهد تا کارهایش را انجام دهد و هفتم اینکه سوگند او را تصدیق کند، دعوتش را بپذیرد، در بیماری از او عیادت کند و در رفع حاجتش قبل از آنکه او چیزی بخواهد سبقت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطر نشان کرد: در این صورت است که جامعه ولایی به معنای واقعی کلمه شکل می گیرد و و در چنین جامعه ای باید در انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha