چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمد تقی دشتی - موسسه صراط مبین

حوزه/ رئیس مرکز پژوهشی مبنا با بیان اینکه ۶۰ درصد تولیدات فرهنگی دنیا در دست آمریکاست، اظهار کرد کرد: فساد ناشی از غرق شدن در فضای مجازی یکی از مسائل مهمی است که نسل اسپند یا همان نسل جدید با آن مواجه است. بعضی از افراد این نسل به شدت از فضای مجازی آسیب دیده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدتقی دشتی در مدرسه شبهه پژوهی «امید به آینده» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، شناخت و بازپرورش نسل اسپند را امری مهم برشمرد و گفت: امام علی علیه السلام می فرماید: عدم تربیت صحیح موجب هر بدی می شود. باید دید که چه تحولاتی روی داده که نسل جدید ما بویژه نسل دهه هشتادی به آسیب های متعددی مبتلا شده است. خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد می فرماید: إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند متعال سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان تغییر دهند. سرنوشت ما به دست نخبگان ماست، نه صرفاً به دست دولت باشد. اگر نخبگان بخواهند سرنوشت کشور تغییر می کند.

بحران ۱۴۰۱ جنبه فرهنگی داشت

وی افزود: همه ما در قبال جامعه خود از تمام جنبه ها مسئولیم. بحران ۱۴۰۱ جنبه فرهنگی داشت و چیزی عمیق تر از آشوب های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ بود. زیرا اغتشاشات ۸۸ جنبه سیاسی داشت و در سال های ۹۶ و ۹۸ در اثر بحران های اقتصادی کار به اغتشاش کشیده شد. اما بحران سال ۱۴۰۱ سبک زندگی ما را به چالش کشید. این بحران از جنبش به عصیان تبدیل شد و خشونت های بی مهابایی را به دنبال داشت. باید دانست که این مبارزات و تلاش های معاندین هرگز به اتمام نخواهد رسید و حداقل در فضای مجازی به صورت جدی دنبال می شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به مسئله حجاب در کشور اظهار کرد: باید دانست که طی اجرای پروژه ای که پس از فوت مهسا امینی آغاز شد از حدود هفت میلیون توئیت و ریتوئیت ۹۵ درصد آن ها فیک بود و توسط ربات تولید می شد. این یک جنگ روانی بسیار بزرگ علیه جامعه اسلامی ما بود.

وی ادامه داد: لازمه جلوگیری از گسترش بدحجابی در کشور مقابله از طریق انتظامی نیست. در این راستا می بایست به جهاد تبیین پرداخت و فلسفه حجاب و کارکردهای آن را برای نسل جدید بیان کرد. در بحران ۱۴۰۱ سن اغتشاشگران پایین بود و میانگین ۱۴ تا ۲۲ سال سن داشتند و ۷۰ درصد از آن ها دهه هشتادی بودند. ۳۰ درصد از آن ها دختران بودند.

تلاش دشمن جهت تضعیف دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق شبکه های اجتماعی

این استاد دانشگاه اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را رسانه محور برشمرد و خاطرنشان کرد: رسانه ها و شبکه های اجتماعی این میزان از عصیان و جسارت را به نوجوانان ما تزریق کرده بودند. در آبان ۱۴۰۱ طی نظرسنجی که انجام دادیم مشخص شد که بیش از ۸۵ درصد مردم از شبکه های اجتماعی که اولین آن ها اینستاگرام بود، اطلاعات خود را دریافت می کنند و صداوسیما محوریت خود را از دست داده است. اعتماد به رسانه های دشمن به شدت بالاست و این رسانه ها واقعیت ها را به راحتی وارونه جلوه می دهند و حتی دستاوردهای انقلاب اسلامی را هم تضعیف می کنند و آن را زیر سؤال می برند.

وی پروژه فروپاشی از درون را نقشه هواداران لیبرال دموکراسی علیه سایر مکاتب دانست و بیان داشت: این همان بلایی بود که بر سر شوروی آوردند و حالا هم می خواهند همین نقشه شوم را از طریق فضای مجازی روی جامعه و نظام ایران پیاده کنند.

دشتی افزود: در مورد نسل های مختلف در دهه های اخیر نامگذاری هایی شده است. نسل های ایکس، وای، ضد و آلفا چهار نسل اخیر را شامل می شوند. نسل ایکس شامل دهه ۵۰ و ۶۰ می باشد و نسل های وای و ضد به ترتیب مربوط به دهه ۷۰ و دهه هشتادی های ما هستند. نسل آلفا هم دهه نودی ها و از این بعد را شامل می شود. نسل اسپند همین نسلی بود که در اغتشاشات ۱۴۰۱ حضور بسیار فعالی داشت و می بایست بیش از پیش سلایق و دغدغه های آن ها بشناسیم.

نسل اسپند دارای تفکر اومانیستی بود

وی در ادامه این کارگاه آموزشی یادآور شد: نسل اسپند، نسلی هستند که اومانیستی می اندیشند و هرچند که با خدا تقابلی ندارند، اما محوریت انسان را پذیرفته اند. بخشی از این امر ناشی از مشاهده فیلم های سینمایی و رمان های اومانیستی و غربی متعدد است. خودمرجع شدن این افراد یکی دیگر از نتایج این نوع اندیشه و دوری از هرگونه الگوپذیری و مقلد بودن نسبت به مراجع دینی و تربیتی می باشد. در قدم اول با این افراد می بایست با استدلال های منطقی و عقلی مواجهه پیدا کرد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: اطاعت ناپذیری و نظارت ناپذیری نیز یکی دیگر از ویژگی های نسل اسپند است. این ویژگی ناشی از خصلت ساختارگریزی است که کسب کرده اند. آن ها گوشی خود را، داخل ماشین و همه فضاهایی را که در آن حضور دارند، حریم خصوصی دانسته و از هرگونه نظارت روی این فضاها تنفر دارند.

وی با اشاره به اقناع ناپذیری به عنوان یکی دیگر از ویژگی های روانی نسل اسپند ادامه داد: اگر به افراد این نسل بگویید بنشین! حتماً می پرسند که چرا؟ بسیاری از این افراد چون در فضای مجازی بزرگ شده و بازی های متعددی داشته اند در تخیلات و تصورات زندگی می کنند و هرگز واقعیت ها را نمی بینند. نسل ضد در همه جای دنیا در حال رشد است و این امر فقط مختص ایران نیست.

دشتی گفت: نسل اسپند به دنبال اثبات توانمندی های خودش بوده و برای این کار دست به کارهای مخاطره انگیزی هم می زند. این ها نسل نخبه ای هستند و اگر میدان برایشان فراهم شود استعدادهای خیلی خوبی دارند.

لزوم توجه بیشتر به نوجوانان نسل جدید جهت جلوگیری از آسیب های فضای مجازی

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تولیدات فرهنگی دنیا در دست آمریکاست، خاطرنشان کرد: فساد ناشی از غرق شدن در فضای مجازی یکی از مسائل مهمی است که نسل اسپند با آن مواجه است. بعضی از افراد این نسل به شدت از فضای مجازی آسیب دیده اند. در بحران ۱۴۰۱ افرادی بسیاری اقرار کردند که از سوی فضای مجازی اغفال شده اند. نیاز است به این افراد توجه بیشتری شود تا در این فضا غرق نشوند.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: افراد نسل اسپند دارای هویت سیال بوده، جنبه جهانی دارد و چیزی فراتر از هویت ملی آن هاست. این گونه است که این افراد هرجا که بیشتر از جهت احساسی و عاطفی ارضاء شوند حضور پیدا می کنند. در واقع شاد بودن و خوشحالی اولویت کنشگری های اجتماعی آن هاست.

وی با برشمردن برخی دیگر از ویژگی های نسل اسپند اظهار کرد: این نسل بسیار سلبریتی محور هستند و این امر ناشی از یک خلأ شخصیتی است. آن ها به شدت لایک طلب هستند و احساس نیاز بسیاری به توجه و تشویق دیگران دارند. ارتباط گیری آن ها به صورت افقی است و هرگز ارتباط از بالا به پایین را نمی پذیرند. باید در وهله اول با آن ها رفیق شد و آن گاه توقع داشت حرف ما را قبول کنند.

بیان داشت: افراد نسل اسپند سکولارند و می گویند که تو حجاب داری داشته باش و بگذار من حجاب نداشته باشم. "نه تو به من کاری داشته باش و نه من کاری با تو دارم". این نسل متأسفانه دچار نادانی است و از آنجا که به چند نرم افزار به روز تسلط داشته و یک یا چند زبان خارجی را آموخته، دیگر نمی خواهد بفهمد منافع ملی چیست و شامل چه مواردی می شود. همچنین تمایل ندارد با نظام سیاسی حاکم در کشور و رسانه ملی ارتباط بگیرد. خود را صاحب حق می داند و به پدرش می گوید وظیفه توست که برای من خانه تأمین کنی.

وی افزود: چهار نهاد جامعه پذیر داریم که شامل نهاد خانواده، نهاد آموزش و تعلیم و تربیت، نهاد دین و نهاد رسانه بوده و وضعیت هر چهار مورد این ها در کشور ما مطلوب نیست. مثلاً در نهاد آموزش و تعلیم و تربیت آنچه از حضرت فاطمه زهرا(س) به فرزندانمان نشان داده ایم، فقط گریه های ایشان و مصائبی است که این شخصیت بزرگ و الگوی بشریت متحمل شده اند.

با اشاره به تغییر گروه های مرجع در جامعه گفت: نسل جدید گروه مرجع خود را سلبریتی ها قرار داده اند؛ بحران جنسی به شدت جوانان را آزار می دهد؛ دین داری از شریعت محور به مناسک محور تغییر پیدا کرده است؛ فمنیسم در حال گسترش در میان دختران ماست و شکاف های قومی، مذهبی، نسلی، جنسیتی، طبقاتی، سیاسی جنایی و مرکزی پیرامونی نیز افزایش پیدا کرده است.

راهکارهایی در جهت حل مسائل برخی از افراد نسل اسپند

وی در پایان روان درمانی را راهکاری برای حل مسائل برخی از افراد نسل اسپند دانست و بیان داشت: نقش درمانی نیز یکی دیگر از راه حل ها برای مسائل این نسل است و با نقش دادن به آن ها و اعطای شخصیت با مسئولیت بخشی به آن ها می توان برخی از هیجانات آن ها را کنترل کرد. ورزش درمانی نیز از دیگر عوامل کنترل هیجانات آن هاست. هنردرمانی، تفریح درمانی، تصویردرمانی و فناوری درمانی نیز از دیگر راهکارها برای مواجهه صحیح با روحیات و رفتارهای خاص نسل اسپند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha