سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسعود عالی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: در شب های قدر حسابرسی اتفاق می افتد؛ یعنی خداوند متعال با حساب و بر مبنای ظرفیت وجودی انسان ها آنان را متنعم از نعمات بی منتهای خویش می نماید و فوق ظرفیت ها از باب تفضل عنایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مذهبی، در آئین شب قدر بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی به تبیین فضائل این شب پرداخت و با بیان این که در چنین شبی مقدرات به محضر امام زمان(عج) خواهد رسید، گفت: از این جهت این شب، شب حساس و مهمی است و امیدواریم خداوند متعال فضائل این شب را شامل حال همه انسان ها قرار دهد.

وی با اشاره به بیان کمالات خداوند متعال در دعای جوشن کبیر، تصریح کرد: خداوند متعال کمالات بی نهایت دارد و هزار اسمی که در دعای جوشن خواندیم، به منزله کمالات خداست؛ برخی از این کمالات از جمله قدرت، حکمت، هدایت و ... به عنوان نمونه ای از این کمالات مطرح شده است اما باید درک کرد که رزق خدا بی نهایت شامل همه بندگان خویش است و علم و معرفت آماده است تا در سینه ها نهاده شود.

این کارشناس مذهبی با بیان این که سهم ما از درک فضائل و کمالات بی نهایت خداوند به اندازه ظرف ماست و حد هر یک از ما تعیین می کند چه اندازه آن کمالات نصیبمان خواهد شد، تصریح کرد: امشب در شب های قدر حسابرسی اتفاق می افتد؛ یعنی خداوند متعال با حساب و بر مبنای ظرفیت وجودی انسان ها آنان را متنعم از نعمات بی منتهای خویش می نماید و فوق ظرفیت ها از باب تفضل عنایت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ضمن اشاره به برخی از افراد که استعداد و توانمندی بهره مندی از الطاف خداوند را ندارند و خداوند نیز به همان نسبت به آنان عنایت می کند، به جریان ثعلبه اشاره و خاطرنشان کرد: ثعلبة بن حاطِب انصاری، صحابی پیامبر، بود. ثعلبه بارها از پیامبر خواسته بود تا برای افزونی ثروتش دعا کند، اما پیامبر امتناع می‌کرد تا اینکه ثعلبه با پیامبر پیمان بست که اگر خداوند مالی نصیبش کند، حق فقیران و مستمندان را بپردازد. پیامبر دعا کرد و گوسفندان ثعلبه زیاد شد تا آنجا که وی ناگزیر برای نگهداری آنها به خارج از مدینه منتقل شد، از این رو دیگر نتوانست در نماز جماعت شرکت کند و تنها در نماز جمعه حاضر می‌شد، اما به مرور زمان آن را نیز ترک کرد.

وی ادامه داد: با نزول آیه۱۰۳ سوره توبه و واجب شدن زکات، پیامبر دو تن را برای گرفتن زکات نزد ثعلبه فرستاد، اما وی از پرداخت آن خودداری کرد و آن را جزیه دانست. این امر سبب آزردگی رسول خدا(ص) شد، در این هنگام آیات مذکور نازل شدند. ثعلبه چون شنید که درباره او آیه نازل شده است، با صدقات نزد پیامبر رفت، اما آن حضرت صدقه‌اش را نپذیرفت و فرمود که خداوند مرا از پذیرش صدقه از تو منع کرده است.

این کارشناس مذهبی، یکی از چیزهایی که انسان را وسیع و وجود انسان را گسترده می کند و سعه روح می دهد، شکر نعمات خداوند دانست و با بیان این که اگر شاکر نعمت باشید، خداوند ظرف وجودیتان را گسترش می دهد، افزود: انسان باید داده های خدا را ببیند و شکر به جای آورد؛ خداوند در قرآن از این موضوع گلایه دارد که بسیاری از بندگان ما ناسپاس بوده و شکرگزار از باب نعمات عطا شده به آنان نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر اهمیت قدرشناسی نعمات خداوند، به نعمت ولایت اشاره و ابراز کرد: شیعه در جهان پرچم برافراشته است و برای این پرچم شهدای زیادی فدا شدند؛ امروز نیز شیعه به واسطه برخورداری از نعمت ولایت به عنوان نائب امام زمان(عج) که شجاع ترین، حکیم ترین، دین شناس ترین و با تقوا ترین افراد در راس آن قرار دارند باید شکرگزار از خداوند بوده و قدر نعمت ولایت را بدانند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha