چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
چارک

حوزه/ استان بوشهر از دیرباز در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی پیشگام بوده و این ظرفیت سبب شد تا این استان در سال ۱۴۰۰ موفق به کسب عنوان نخستین پایتخت قرآنی ایران شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استان بوشهر از دیرباز در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی پیشگام بوده و این ظرفیت سبب شد تا این استان در سال ۱۴۰۰ موفق به کسب عنوان نخستین پایتخت قرآنی ایران شود. بوشهر که عنوان‌های پایتخت مبارزات ضداستعماری کشور و پایتخت انرژی کشور را در پیشینه‌ی تاریخی خود داراست، حال کسب این افتخار بس بزرگ و زیبا و معرفی آن به عنوان پایتخت قرآنی کشور، آغازی برای کارهای بزرگ در حوزه‌های قرآن و عترت و توسعه فرهنگ قرآنی بود.

گفته می‌شود، بیش از ۳۴۰ موسسه و خانه‌ قرآنی شهری و روستایی در استان بوشهر فعالیت دارند اما در این میان روستای قرآنی چارک در شهرستان دشتی نگین درخشان فعالیت‌های قرآنی در استان بوشهر است.

دشتی مهد علم و ادب

شهرستان دشتی از دیرباز مهد علم و ادب و عالم‌خیز بوده است و به ویژه در روستاهای آن انس و الفت مردم با قرآن و توجه به فرهنگ قرآنی، در میان دیگر مناطق جنوب کشور زبانزد بوده است. در سال‌های اخیر فعالیت‌ها و تلاش‌های جوانان و نوجوانان روستای چارک در امور قرآنی و موفقیت‌های آنها در سطح کشور و جامعه بین‌المللی گواه بر این ادعاست.

روستایی کوچک در بوشهر که محفلی ۸ هزار نفری در دل خود جای داد+ عکس

چارَک؛ روستای برتر قرآنی سال ۱۴۰۰

روستای چارک از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتی است که حدود ۱۶ کیلومتر با شهر خورموج فاصله دارد. از آنجا که بیش از ۹۰ درصد جمعیت یک هزار نفری این روستا در امور قرآنی و اشاعه‌ فرهنگ و آموزه‌های قرآنی فعال هستند و به واسطه ارزیابی دقیق، احصاء توانمندی و قرآنی بودن اهالی آن، در سال ۱۴۰۰ به عنوان روستای برتر قرآنی کشور شناخته شد و نام دهکده قرآنی کشور را به خود اختصاص داد.

دارا بودن ۲۵ قاری ملی و ۸ قاری بین‌المللی نظیر سیدمحمدطه حسینی قاری جوان و ممتاز در سطح کشور، ۵ گروه‌ تواشیح از جمله گروه تواشیح معراج که در سطح کشور و کشورهای همسایه فعال است و همچنین فعال بودن ۵۰ موسسه قرآنی در این روستا را می‌توان از جمله شاخص‌های فرهنگ قرآنی اهالی روستای چارک برشمرد.

راه اندازی استودیوی تخصصی قرآن کریم

از آنجا که اهالی روستای چارک علاوه بر فعالیت‌های قرآنی، در زمینه‌ی آواها و نواهای عاشورایی نیز فعال هستند، در مهرماه سال ۱۴۰۱ مطالبه ۲۰ ساله‌ی اهالی روستا به تحقق پیوست و به منظور تهیه و تدوین و ارائه قاریان ممتاز، تهیه و تدوین آلبوم گروه‌های تواشیح بین‌المللی، گروه‌های سرود مذهبی، تهیه و تدوین آثار فاخر در زمینه‌های مختلف قرآنی و همچنین اهل بیتی(ع) و ضبط نوحه‌های استودیوی تخصصی قرآن کریم در موسسه فرهنگی- مردمی قرآن و عترت ثقلین روستای چارک پامنبری راه‌اندازی شد.

با راه‌اندازی این استودیو تعامل با رادیو قرآن و صدا و سیمای مرکز استان و در ارائه قرائت‌های خوب و ممتاز جهت پخش از شبکه استانی و سراسری و توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت در سراسر استان نیز میسر شد.

حال در روز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) مصادف با ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ روستای قرآنی چارک و مردم قرآن‌دوست و ولایت‌مدار شهرستان دشتی میزبان ویژه‌برنامه محفل بودند. این محفل قرآنی که با حضور، حجت‌الاسلام قاسمیان، احمد ابوالقاسمی و حامد شاکرنژاد برگزار شد، توانست جمعیتی بی نظیر در حدود هشت هزار نفر را در دل خود جای دهد تا بار دیگر ثابت کند، چارک علاوه بر دهکده قرآنی، مهد قرآن در ایران اسلامی است.

روستایی کوچک در بوشهر که محفلی ۸ هزار نفری در دل خود جای داد+ عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha