دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که کسی که گرفتار دنیا و محبت دنیا گردد، غفلت از آخرت وجودش را فرا خواهد گرفت، گفت: کسی که ترس از آخرت داشته باشد، هیچگاه دست به حرام‌خواری و اختلاس و رشوه‌خواری نمی‌زند و به مردم ظلم نمی‌کند؛ این فرد سراسر عمرش را به خدمت به بندگان خدا سپری خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۹ قرآن کریم در ادامه مباحثی که پیرامون طرح کلی اندیشه اسلامی و در پویش ملی زندگی با آیه‌ها مطرح نمود، به فرازهایی از آیات ۹ و ۱۰ سوره مبارکه انسان اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به رویدادهای جنگ خیبر و سلحشوری‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در جنگ با یهودیان، اظهار داشت: در میدان جنگ یهودیان، پهلوانی آوردند که هیچ‌کس توان مقابل با او را نداشت؛ پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند، فردا پرچم را به دست مردی می‌سپارم که او محب خدا و رسول است و خدا و رسول هم او را دوست دارند و خدای متعال به دست او پیروزی را به ما عطا خواهد کرد.

حاج ابوالقاسم با بیان این که شجاعت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مختص این جنگ نبود و در جنگ‌های متعدد درباره شجاعت ایشان نقل‌های فراوانی ذکر شده است، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که در میدان نبرد شجاعت عظیمی در برابر دشمن داشتند، از رافت قلب بسیار والایی برخوردار بودند؛ مرد شجاع میدان‌های نبرد و شکننده در قلعه خیبر که شجاعت او زبانزد خاص و عام است؛ از هراس‌های روز بسیار هولناک قیامت به خدا پناه می‌برد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به نذر سه روز روزه امیرالمؤمنین و فرزندانشان، با بیان این که در موقع افطار در روز نخست مسکینی آمد و روز دیگر یتیم و در روز سوم اسیری مراجعه کرد، اظهار داشت: این خانواده علی‌رغم اینکه خود گرسنه هستند و نیاز به این غذای ساده افطاری دارند، اما افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر می‌بخشند.

وی خوف از روز جزا و ذات اقدس الهی را مهم‌ترین عامل و محرک برای رسیدن انسان به مقام و منزلت عبور از لذایذ دنیا برای رضای الهی دانست و ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام تنها در یک مورد هزار برده را با پولی که به‌واسطه زحمت آبادانی زمین و احداث باغ به دست آورده بودند، آزاد نمود.

حاج ابوالقاسم به فرازهایی از کتاب خصال شیخ صدوق دررابطه‌با خوف اشاره نمود و با بیان این که گاهی خوف به‌خاطر گناهانی است که انسان در گذشته انجام داده است، خاطرنشان کرد: کسانی که به مقام بلند پروردگار واقف هستند در برابر این عظمت حالت تواضع به آنها دست می‌دهد.

وی سومین خوف را دل‌نگرانی از عدم قبولی اعمال و عبادات توسط حضرت حق برشمرد و یادآور شد: حالت چهارم مربوط به کسانی است که اهل عبادت‌اند و آنها پیوسته خودشان را در عبادت‌ها مقصر می‌دانند و در مقابل الطاف پروردگار و حقی که خدا بر گردنشان دارد، عبادت و ۳۰ روز روزه‌داری را هیچ می‌پندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: عارفان به مقام پروردگار، دچار حالتی می‌شوند که از آن به‌عنوان هیبت یاد می‌شود؛ این ویژگی اهل‌بیت علیهم‌السلام برای همه ما درس بزرگی است.

وی با بیان این که کسی که گرفتار دنیا و محبت دنیا گردد، غفلت از آخرت وجود او را فرا خواهد گرفت، اظهار داشت: کسی که ترس از آخرت داشته باشد، هیچگاه دست به حرام‌خواری، اختلاس و رشوه‌خواری نمی‌زند و به مردم ظلم نمی‌کند؛ این فرد سراسر عمرش را به خدمت به بندگان خدا سپری خواهد نمود.

حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر در پویش ملی زندگی با آیه‌ها، با بیان این که عده زیادی از هم‌وطنان، جوانان و نوجوانان آیات مربوط به این طرح؛ ۳۰ آیه نورانی قرآن را حفظ کردند، افزود: بر خود لازم می‌دانم تا از همه نهادهایی که در اجرای این طرح بزرگ ایفای نقش کردند تشکر کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha