دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زمانی فرد

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، به تبیین درس های ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر پرداخت و تقویت اراده برابر تمایلات و مداومت در عمل را از جمله درس های ماه مبارک رمضان و تسلیم و عبودیت به همراه اتحاد و مشارکت را از درس های عید فطر عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و استاد دروس خارج این حوزه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به تبیین درس های ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر پرداخت و با بیان این که باید ایام الله را درک نمود، گفت: خداوند متعال به حضرت موسی(ع) فرمود به قوم خود ایام الله را یادآوری کن و یادآوری ایام الله به این است که انسان درس های آن را بفهمد و حکمت و فلسفه آن را متوجه شود و از آن بهره ببرد و به همین جهت، ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر از ایام الله است.

اولین درس ماه مبارک رمضان؛ تقویت اراده برابر تمایلات

وی اولین درس ماه مبارک رمضان را تقویت اراده دانست و با بیان این که و در این ماه انسان بر اساس اراده ایمانی خود، برابر آنچه که میل دارد و تمایلات نفسانی می ایستد، تصریح کرد: این نشان می دهد اراده می تواند کارهای بزرگی کند و بر همه موانع فائق آید به شرط آنکه تقویت شود و یکی از مهمترین اهداف، ثمرات و برکات روزه داری تمرین صبر و پایداری و تقویت اراده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قلب انسان نیز از غیر یاد خدا در این ایام ماه مبارک رمضان روزه می گیرد، عنوان کرد: اگر طلاب در حوزه های علمیه و دانشجویان در دانشگاه اراده قوی داشته باشند، استعداد نیز در دنباله آن حرکت خواهد کرد و چنانچه مومن بر اساس ایمان، آگاهی و معرفت اراده را تقویت کند در زندگی خویش موفق، پیروز و سعادتمند خواهد بود.

دومین درس ماه مبارک رمضان؛ مداومت در عمل

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد درس دوم ماه مبارک رمضان را مداومت در عمل دانست و با بیان این که خداوند در این ماه دستور فرمود یکماه روزه بگیریم خاطر نشان کرد: فلسفه یکماه روزه داری آن است که هر عملی چنانچه مداوم بود متمکن در نفس می شود و علما در علم اخلاق فرموده اند که فضائل انسانی از حال(صفت زوال پذیر) باید تبدیل به ملکه( صفت راسخ) شود و این با مداومت در عمل ممکن می باشد.

اولین درس عید سعید فطر؛ تسلیم و عبودیت

وی در ادامه نخستین درس عید فطر را تسلیم و عبودیت دانست و گفت: روزه برای رسیدن به عبد بودن و کسب روح عمل و عبودیت در محضر پروردگار است؛ اعمال پیکره ای برای دستیابی به عبودیت خدا است و آسیب های امروز نیز حاصل توجه به اعمال نه روح اعمال است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اعمال مقدمه عبودیت است، عید فطر را عید تسلیم و عبودیت دانست و خاطرنشان کرد: همان روزه ای که یکماه در ماه مبارک رمضان بر انسان واجب بود، در روز عید فطر حرام است و این امر می خواهد عبد و تسلیم بودن را در انسان تقویت کند و بنابراین آنچه در اعمال اهمیت دارد، جلوه های گوناگون بندگی و عبودیت است.

دومین درس عید سعید فطر؛ اتحاد و مشارکت

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد دیگر درس عید فطر را اتحاد و مشارکت دانست و با بیان این که در این روز همه نماز عید فطر می خوانند تا اتحاد و مشارکت را به تصویر بکشند، ابراز کرد: در این روز و در صفوف به هم پیوسته نماز عید فطر، همه اعمال روی هم ریخته می شود برای اینکه همه مسلمین از برکات اعمال هم بهره مند شوند همانطور که مومن همیشه سعی می کند همه چیز را با دیگران تقسیم کند.

وی این اتحاد و مشارکت را بر اساس روحیه اخوت و همدلی دانست و گفت: در ایام ماه رمضان هرکس تلاش نموده بهره معنوی بردارد اما خداوند می خواهد این روز عید همه با هم معنویات و توشه خود را تقسیم کنند و این روحیه برکات فراوان در زندگی انسان دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha