دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محفل

تنی چند از کارشناسان فرهنگی و رسانه ای در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به نمره بالایِ قبولی "محفل" در آزمون فرم و محتوا تصریح کردند: برنامه محفل، مصداق بارز درخشش یک برنامه تلویزیونی با تکیه بر معارف قرآنی و بهره گیری از جذابیت های رسانه ای است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهتا صانعی، کارشناس و پژوهشگر رسانه ابراز داشت: دو سالی است که برنامه‌ی آیینی- قرآنی محفل از شبکه‌ی سوم سیما در صدر بینندگان ماه مبارک رمضان جلب توجه می کند و آن چه حائز اهمیت است این که چنین برنامه تلویزیونی در قالب یک اتفاق خوب قرآنی، حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

وی افزود: اولین اتفاق خوشایند این برنامه، اُنس با کلام‌الله مجید است که جایِ خالیِ این انس، سال‌ها در صدا و سیما مشهود بود در حالی که یکی از وظایف اصلی تلویزیون جمهوری اسلامی همواره آشنایی و انس با قرآن است و این خلأ به وفور در سال‌های اخیر دیده می‌شد.

شادی بخشیِ معنوی با ترویج فرهنگ اُنس با قرآن

وی همچنین اضافه کرد: اتفاق خوشایند دیگر در فرم و نحوه‌ی ورود به اهداف برنامه‌ی محفل می‌باشد. محفل می‌خواهد هم قرآن را نشان دهد و هم مهجوران از قرآن را آشتی و در بسترِ صمیمیت کتاب الهی قرار دهد. برای این منظور سعی دارد فرح و شادی را در نظرِ بینندگان به کرّات نشان دهد و بگوید قرآن همان چیزی است که اگر در زندگی پیدا شود، شادی بخش خواهد بود.

صانعی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مثبت برنامه‌ی محفل، حضور کارشناسان و مهمانان توانا و در عین حال نام‌آشناست که آن حالت اُنسیت رو دوچندان کرده است. گویی که در خانه‌ی خودمان و با دوستان صمیمی خودمان نشسته‌ایم و با قرآن لحظه‌هایی را خوش می‌گذرانیم.

وی با بیان این که ثمرات چنین برنامه‌هایی قطعاً در زندگی بینندگان این برنامه خودش را نشان داده و می دهد، گفت: آنچه که تجلی زیبایی‌هایی قرآن در این برنامه بوده است، مهمانان کوچک و بزرگی است که با تلاوت‌های بهشتی خودشان، تلنگر و نوازش خوبی برای روح‌های خسته و پر دغدغه‌ی بینندگان این برنامه فراهم کرد.

موفقیت و درخشش در قاب رسانه

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) نیز با اشاره به این که برنامه محفل به خوبی در قامت یک برنامه رسانه ای توانست به اهدافش دست یابد، ابراز داشت: امسال برنامه محفل دارای اتفاقات و رویدادهای جذاب واثرگذاری بود که رسانه ای با مخاطب انبوه تلویزیون توانست بخشی از آن ها را برای مخاطبان انبوه تلویزیون به نمایش درآید. به عنوان مثال عرض می کنم که در یکی از برنامه ها در اواسط ماه رمضان، "محفل" روایتگر ماجرای تکان دهنده دختری نابینا بود که با وجود ۴ معلولیت حافظ کل قرآن شده بود و کمتر مخاطبی است که با دیدن آن برنامه اشک از دیدگانش سرازیر نشده و معجزه کلام وحی را ندیده باشد. البته از این دست روایتگری ها در این فصل کم نبودند و اتفاقاً در فضای مجازی نیز تکه هایی ازآن ها بارها بازپخش شد.

وی افزود: اگر اشتباه نکنم سال گذشته این برنامه با ۹۰ درصد رضایت به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های مناسبتی صداوسیما تبدیل شد و قطعاً امسال میزان رضایت بینندگان بیشتر هم بوده است و از این حیث باید دست مریزاد گفت به ایده پردازان، دست اندرکاران و حامیان این برنامه پرمخاطب و مفید.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: برنامه محفل بیش از هر چیز دیگری ثابت کرد در صورت داشتن محتوا و فرم درست و جذاب می‌توان بدون برخورداری از چهره‌های مطرح هنری یا ورزشی و ... تبدیل به برنامه ای شد که هم تحسین مخاطب خاص را به همراه داشته باشد و هم میلیون های مشتاق از خیلِ مخاطبان عام را جذب خویش نماید.

وی افزود: برنامه محفل در عرصه فرهنگ سازی و تبیین معارف ناب قرآنی نیز نمره بالای قبولی دریافت کرد که این مهم در تعریف و تمجید کارشناسان قرآنی و اساتید مباحث فرهنگی از این برنامه کاملاً مشهود است.

تدبر در آیات قرآن؛ زمینه ساز عمل به کلام وحی

حجت الاسلام حبیب بابایی، فعال فرهنگی و مبلغ حوزه علمیه قم نیز با بیان این که هر اقدامی در راستای انس و الفت آحاد مردم به خصوص نسل جوان با آیات قرآنی و به خصوص زمینه سازی در جهت تدبیر و تأمل در کلام وحی نزد خدای متعال همراه با اجر و ثواب بسیاری است، گفت: تأمل و تدبر در آیات نورانی قرآن کریم به حول و قوه الهی زمینه ساز عمل به آیات قرآن است و در این صورت است که زندگی ما رنگ بوی قرآنی گرفته و باعث سعادتمندی دنیا و آخرتمان می گردد.

وی بیان داشت: معمولاً در رابطه با برنامه های قرآنی که استمرار پیدا می کنند یک نگرانی وجود دارد مبنی بر این که در فصل‌های بعدی، توفیق فصل اول شکل نگیرد که امسال برنامه محفل نشان داد با درایت و تیزهوشی و برنامه ریزی خوب مجریان و عوامل برنامه این نگرانی رفع شده است و امیدواریم در فصول آتی شاهد کاری بهتر و قوی تر از فصل امسال باشیم.

وی افزود: از سویی موضوعات و سوژه‌های این فصل از برنامه نسبت به فصل قبل از نظر فنی سوژه‌های بهتر و قوی‌تری بودند و رضایت مردم و مخاطبان گواه همین ادعاست.

طعم شیرین تعامل نهادها با رسانه ملی

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ساخت و پخش برنامه محفل نشان داد که دستگاه ها و ارگان ها با همکاری صداوسیما و بخش های مردمی می توانند برنامه هایی چنین جذاب و پرمحتوا تولید کنند که در عین حال با چاشنی خنده و شوخی به اندازه و به قاعده، مروج شادیِ معنوی برپایه آموزه های قرآن و عترت باشد.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با ساخت این برنامه ها و به ویژه حمایت از این جریان تا حدودی بتوان غبار مظلومیت و مهجوریت قرآن را از جامعه زدود و مردم را هر چه بیشتر با شیرینی و جذابیت های معارف نورانی قرآن مجید آشنا نمود.

گزارش از: سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    1 0
    سلام واحترام و خدا قوت به برنامه محفل. انتقاد من مربوط به این برنامه نمی شود لکن به برنامه های قرآنی می باشد . زیرا تقریبا 90 درصد برنامه های صدا وسیما بخصوص سیمای قرآن و رادیو قرآن در حوزه الفاظ قرآن (یعنی قرائت و صوت ولحن وتجوید وحفظ و روخوانی و امثال ذلک ) می باشد. و متاسفانه در حوزه تفسیر ( عمومی ؛ تخصصی ؛ وفوق تخصصی ) بسیار کم در حد هیچ می باشد. یعنی آیا وقت آن نرسیده است که از صدها متخصص تفسیر و صاحب آثار دعوت کند واینها را به مردم معرفی کند؟ آیا وقت آن نرسیده که صدا وسیما دانشگاه علوم ومعارف الهی قرآن بشود و تشنگان علوم وحیانی را سیراب کند؟ و صدها برنامه تفسیری طراحی و اجرا کند؟
  • چند نشان IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    كف را وارد تشويقات معنوي كردن، هنر نيست. احياي صلوات هاي مجلسي غراء مي بايست به جد دنبال شود. بركات صلوات خيلي خيلي زياد هست، با يك تير نشان هاي فراواني زده مي شود. هم نشاط هست هم قرب هست هم ...
    • نویی صلوات های بلند IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      0 0
      خدا رحمت فرمايد مرحوم شيخ كافي و شيخ فلسفي و شهيد آيت الله دستغيب و ... كه به صلوات هاي بلند بهاء دادند. صوت جلساتشان سرشار از نشاط معنوي بود. با وجود گذشت سالهای زیاد اما صلوات های آن گونه ای چنان انسان را به وجد می آورد که فکر می کند مال همین ایام هست.
    • اثر صلوات بلند IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 0
      رقم الحدیث : ۱۰۷۰۷۱ | تخريج : الکافي , الجزء۲ , الصفحة۴۹۳ عنوان الباب : الجزء الثاني كِتَابُ اَلدُّعَاءِ بَابُ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ القائل : امام صادق (علیه السلام) ، پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اِرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالصَّلاَةِ عَلَيَّ فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ . حضرت صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: آوازهاى خود را بصلوات بر من بلند كنيد، زيرا كه آن نفاق را برطرف سازد.
  • مهدی مرادی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    باید از این گونه برنامه ها بسیار ساخته شود تا منجر به فرهنگ سازی بشود اما به هر حال تقدیر از سازندگان محفل را فراموش نکنیم
    • اصلاح IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 0
      مي بايست مسير غلط گذشته در تولیدات جدید به جد اصلاح شود و الا یا چندان مفید نخواهد بود یا ضرر خواهد داشت.