سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قبرستان بقیع

حوزه/حجت الاسلام مهران احدی لاهرودی گفت: وهابیت در جنایتی هولناک، در دو نوبت اقدام به تخریب قبور ائمه اطهار (ع) و دیگر بزرگان اسلام در قبرستان بقیع نموده و تا کنون نیز از بازسازی این مکان مقدس جلوگیری می‌کنند.

حجت الاسلام مهران احدی لاهرودی،محقق و پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، به تشریح واقعه تلخ تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیت و ممانعت از بازسازی آنها پرداخت.

وی با اشاره به وجود بناها و گنبدهایی بر روی قبور ائمه و بزرگان اسلام در مدینه تا پیش از تخریب توسط وهابیت، اظهار داشت: بارگاه امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) در بقعه ای هشت ضلعی و با اندرونی و گنبدی سفیدکاری شده قرار داشت.اما پس از تسلط وهابیت بر مدینه، آنها در اقدامی وحشیانه و متحجرانه، ضمن تخریب قبور، گنبدها و بناهای روی آنها را نیز ویران کردند.

حجت الاسلام احدی در ادامه به دیگر قبور تخریب شده توسط وهابیت اشاره کرد و گفت: علاوه بر قبور ائمه اطهار، وهابیون در این جنایت هولناک، قبر منسوب حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مزارهای عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام(ص)، فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین (علیه السلام)، حضرت ام البنین، عباس عموی پیامبر، ابراهیم و اسماعیل فرزندان پیامبر، دخترخواندگان ایشان، حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر و همچنین قبور شهدای زمان پیامبر را نیز نابود کردند.

محقق و پژوهشگر حوزوی در خصوص سابقه این تخریب ها گفت: نخستین بار در سال ۱۲۲۰ هجری قمری و همزمان با سقوط دولت اول سعودی توسط عثمانی ها، وهابیت دست به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) زد. اما پس از آن با همت و سرمایه گذاری شیعیان، این اماکن مقدس بازسازی و به زیباترین شکل ممکن مرمت شدند.

وی در ادامه به دومین و دردناک ترین تخریب بقیع اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۴۴ هجری قمری و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی در عربستان، آنها بار دیگر با یورش به بقیع، قبور و اماکن مقدس را ویران کردند و این مکان زیارتی را به مخروبه ای تبدیل نمودند.

حجت الاسلام احدی در خصوص عدم بازسازی این قبور مقدس گفت: متاسفانه تا کنون به دلیل قدرت وهابیت در عربستان، به شیعیان و مسلمانان ارادتمند اهل بیت (علیهم السلام) اجازه بازسازی این قبور داده نشده است.

وی گفت افزود: تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیت، یکی از جنایات بزرگ تاریخ اسلام و از جمله زخم های دردناک و التیام ناپذیر شیعیان است. این اقدام وحشیانه، نشان دهنده عمق کینه و دشمنی وهابیت با اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و همچنین جهل و تاریکی اندیشه ی منحرف آنان است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha