جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
دیدار با اهل هنر

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان‌ها و در حفظ کرامت آنها داشته باشد، بنده درصدد تخطئه اقدامات انجام شده نیستم، اما می‌خواهم عرض کنیم که در هنر با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل شب گذشته در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های جامعه هنری، اظهار داشت: طبیعی است در این روزگار هیچ کشور و ملتی از ارائه مفاهیم در قالب هنر بی‌نیاز نیست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، با تبیین برخی نقصان‌های تولیت در عرصه هنر، گفت: سرمایه‌های بزرگ هنری در رشته‌های مختلف در این جلسه حضور دارند، اما هرچه فکر می‌کنم این‌ جمع محصول سیستم نیستند اگر محصول سیستم بودند یک نفر نمی‌شدند و طبیعتاً ما تعداد حجیمی از این شخصیت‌ها را صاحب می‌شدیم، در یک پیچ تاریخی بزرگ از جهت اخلاقی، احساسی و عواطف، مخصوصاً از جهت احیاء احساس‌های جمعی، نیاز ضروری به زبان هنر داریم.

وی افزود: هنر از جامعه و جامعه از هنر نباید جدا شود، هنر فاخر، هنری است که گره‌های حساس جامعه معاصر را باز نماید و هنر نباید از واقعیت‌های جامعه بریده شود، اینکه در عالم خاص سیر کنیم، چند کتاب بنویسیم یا فیلم درست کنیم یا وارد عرصه تئاتر در موضوعاتی بشویم که درگیر با زندگی مردم نیست، این ظلم به هنر و ظلم به جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزش‌ها ”خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ” شود و نفیس‌ترین فضایل جامعه تاراج و غارت گردد، جامعه را سیل ببرد، باورها بسوزد و از بین برود و هنر در وادی دیگر سیر کند، طبعاً این هنر در مسیر خدمت به بشریت نیست، هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان‌ها و در حفظ کرامت آنها داشته باشد، بنده درصدد تخطئه اقدامات انجام شده نیستم، اما می‌خواهم عرض کنیم که در هنر با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.

وی اظهار کرد: اگر دشمن بتواند به باورهای ما وارد شده و نفوذ کند، عِرق ملی و احساس جمعی و بلوغ روحی را از نسل‌های ما بگیرد، در حساس‌ترین لحظه‌ها که احتیاج به عزم ملی داریم باید منتظر فاجعه باشیم، بسیاری از مشکلات ما بدون فرهنگ فاخر و باورهای مقدس و عزم ملی حل نمی‌گردد، اگر همه انسان‌ها به فکر خود بوده و در اغلاق طبیعی مادی خود محصور گردند ما در بحران‌ها به کجا پناه خواهیم برد؟ در یک لحظه دشمن جنگ بزرگ روانی شروع می‌کند و آینده موهوم وحشتناکی از جهت اقتصادی تصویر می‌کند.

وی یادآور شد: در چنین لحظه حساسی اگر زیر ساخت فرهنگی درست نباشد، حجم عظیمی از ملت وارد بازار ارز می‌شوند و با حرص و ولع تمام دلارها را جمع و به طرف مال راکد می‌روند و در عرض چند روز میلیاردها دلار از اقتصاد کشور بیرون کشیده می‌شود، آیا تا به حال مسئولان و فعالان هنری در این باب تولیدی داشته‌اند؟

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ضمن انتقاد از اینکه تولیدات هنری کافی در زمینه کاهش طلاق وجود ندارد، تصریح کرد: ما از جهت هنری به بعضی جاهای حساس و سرنوشت ساز باید وارد بشویم، به عنوان مثال در مسئله طلاق هرچه نگاه شود یک تولید خوبی دیده نمی‌شود در حالی که طلاق این قدرت را دارد که عرش یعنی کل کائنات را به لرزه در بیاورد، این تعبیر برای این است که عمق و وسعت خرابی این ناهنجاری اجتماعی برای جامعه تبیین شود، ما در شورای فرهنگ عمومی هم از جهت نظری و تحقیقی و هم از جهت عملی در موضوع طلاق بسیار کار کردیم، آخر سر به این نتیجه رسیدیم که جای فعالیت‌های هنری در این باب جداً خالی است.

وی ابراز کرد: تولیداتی در سطح کلان کشور صورت می‌گیرد کسی نمی‌تواند بگوید که کاری انجام نمی‌شود اما بحث ما در خصوص میزان کیفیت و اثر گذاری آثار مورد نظر است، به عنوان نمونه در خصوص فیلمی که در مورد رژیم طاغوتی سابق تولید شد انتقاداتی وارد است، رژیم سابق به کشور چوب حراج زده بود وزیر خارجه عراق آمد گریه کرد و به رضا خان گفت به همه از خاک ایران بخشیده‌اید، به عراق هم بدهید تا ما هم به آب‌های بین المللی راه پیدا کنیم، رضاخان رشته کوه‌های آرارات را به آتاترک هدیه کرده بود و همان خیانت همین الان مشکل دالان زنگزور را برای ما درست کرده، یکی از لیدرهای ترک گرا می‌گوید اگر به خاطر همین درایت آتاترک که آرارات را با ۸۰۰ کیلومتر دامنه از رضا خان گرفت برای او هزار مجسمه درست کنیم، باز هم کم است.

وی یادآور شد: من در این مجلس ساعت‌ها می‌توانم از خیانت های پدر و پسر پهلوی که چوب حراج به تمامیت ارضی ایران زدند صحبت کنم، آیا در فیلم پهلوی چنین خیانت‌هایی به درستی به تصویر کشیده شده بود؟ یا باز سوژه اصلی موضوعات فرعی و عوام پسند به عنوان چاشنی اصلی فیلم بود؟

امام جمعه اردبیل گفت: ما ثروت عظیمی از اهل قلم‌ و شعر و هنر و در کنار آنها تاریخ با عظمت، آداب فاخر و ظرفیت‌های خاص اقلیمی و فرهنگی داریم، اما نمی دانیم که چرا در رسانه‌ ملی از آثار فاخر استان ما کمتر پخش می‌شود؟ تاریخ اردبیل تاریخ بسیار استثنایی است، کشور ما سه نقطه عطف دارد: ورود اسلام، تشکیل حکومت شیعی یک پارچه و انقلاب اسلامی، یکی از این سه نقطه عطف مربوط به اردبیل است.

وی تصریح کرد: تعریفی که مقام معظم رهبری اخیراً در کنگره شهدای اردبیل در حق اردبیل بیان کردند در حق هیچ استانی بیان نشده و فرمودند: "اردبیل یک خدمت ملی بی‌نظیر و یک خدمت دینی بی‌نظیر برای کشور ما انجام داده است"، این سخن ناظر به یک ظرفیت بسیار عظیم و افتخار استثنایی است و ما باید از این تراث با عظمت مخصوصاً در قالب هنر خوب استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم هنرمندان ما سریال‌های خوبی بسازند که در کشور ارزش ملی برای پخش داشته باشد و سوژه‌ها و ادبیات خوبی در داخل آن وجود داشته باشد، در برخی از فیلم‌های خارجی مشاهده می‌کنید که لابه لای گفت‌وگوهای فیلم از ضرب المثل‌های بسیار ارزشمند استفاده می‌کنند طبعاً آنها وارد فکر، زبان و بیان مردم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به لزوم نوآوری در شاخه‌های مختلف هنر از جمله موسیقی، خاطرنشان کرد: انتظار داریم سرودهای جدید توسط مجموعه‌های هنری تولید شود، متاسفانه در این زمینه شاهد نوآوری چندان نیستیم البته هنرمندان خوبی در این عرصه داریم اما حمایت مالی نمی‌شوند، آهنگ در اداء معنا می‌تواند قوی تر از کلمات باشد، بشر وقتی نتوانست در قالب کلمات درد دل و سوز هجران خود را با خداوند بیان کند به آهنگ روی آورد، از روایات معلوم می‌شود که خداوند صوت خوب را دوست دارد و گاهی دستور می‌دهد حاجت دعا کننده را به خاطر صدای خوبی که دارد به تاخیر بیندازند تا به صوت زیبای خود ادامه دهد.

وی اظهار کرد: در روایات آمده که امام سجاد(ع) قرآن را آن چنان با صدای خوب می‌خواندند که سقاها نمی‌توانستند از جلوی خانه رد بشوند و زمانی متوجه می‌شدند که آب مشک رو به اتمام است، باز در روایت است که امام معصوم به تناسب تحمل مردم، زیبایی صدای خود را نشان داده اما متاسفانه به مرور موسیقی به اغراض انحرافی سوق داده شد.

وی گفت: وقتی می‌گوییم هنر انقلاب اسلامی، اضافه در این ترکیب یا اضافه ظرفیه است یا اضافه لامیه، اضافه ظرفیه یعنی “هنر در انقلاب اسلامی” یا همان هنرهای متداول در کشورها که در کشور ما هم وجود دارد این هنرها در انقلاب اسلامی چقدر رشد کرده و انقلاب اسلامی آنها را به کجا رسانده است؟ ما می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم اما در اضافه لامیه، مراد هنری است که خود انقلاب اسلامی آن را آفریده است، انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف واقعاً شاهکار کرده و یکی از آنها هنر دفاع از عزت، استقلال و تمامیت ارضی است.

وی خاطرنشان کرد: واقعاً جا دارد مسئولان و فعالان هنری کشور از ابعاد جنایات پنهان آمریکا علیه ملت ما فیلم‌ها درست کنند.

امام جمعه اردبیل با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های بالایی برای انجام کارهای هنری وجود دارد، تصریح کرد: گاهی آن قدر قصه‌های زیبایی اتفاق می‌افتد که من خودم آرزو می‌کنم که ای کاش این‌ها به زبان هنر در قالب فیلم کوتاه به مردم ارائه شوند، این قصه‌ها پیام‌های بسیار نفیس و ارزشمندی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: یک کار بزرگی در استان شروع شده، این کار ارزشمند به نام استان اردبیل ان‌شاءالله تمام خواهد شد، آن هم این است که غیر عرب‌ها در خواندن قرآن به اشکال برمی‌خورند و با رسم الخط‌های موجود مشکل دارند اما هیچ کس در دنیا جرات نکرده آن را اصلاح نماید، گاهی می‌گویند خوف تحریف وجود دارد و گاهی می‌گویند این مصحف را صحابه نوشته‌اند و خط آنها ولو اشتباه هم باشد قداست دارد، در حالی که خط امری تخصصی است و ربطی به قداست ندارد.

وی ابراز کرد: برای اولین بار در این پروژه تمام رسم الخط‌های غلط تغییر داده شده و علاوه بر آن خود آن دسته از کلمات عربی که کتابت آنها با تلفظ آنها مطابقت ندارد، تغییر داده شده است تا تلفظ قرآن برای غیر عرب در نهایت سهولت باشد، این پروژه با خط نسخ یکی از مشاهیر خطاطین تا سوره اعراف رسیده‌ است، توجه شود اگر بخواهیم فقط همزه را بنویسیم کتابت همزه قواعد مخصوصی دارد، مشهور است که دو خط موارد خارج ضابطه دارد یکی خط عروضی است و دیگری خط قرآن “خطان لا یقاسان خط العروض و خط القرآن” اخیراً بعضی از دولت‌های بزرگ اروپا کلمات غیر مطابق از حیث کتابت و تلفظ را تغییر دادند.

وی یادآور شد: در فارسی هم از این دست کلمات داریم به طور نمونه کلمه “می‌خواهم” در انگلیسی به طور فراوان از این گونه کلمات به چشم می خورد، اما دولت بریتانیا زیر بار نرفت، ما هم چنین چیزی را در قرآن با خط نسخ شروع کرده‌ایم و ان‌شاءالله به یک اثر شایسته، ماندگار و ابدی تبدیل خواهد شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha