پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ نشست معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اینکه حدود ۳۰ عرصه‌ تحولی در حوزه‌ علمیه قم وجود دارد که طی ۱۰۰ سال اخیر به ویژه پس از انقلاب اسلامی رشد کرده است،‌ گفت: ما این ظرفیت‌ها را مختص خود نمی‌دانیم بلکه آن را مربوط به تمام دنیای اسلام شامل شیعه و سنی و حتی ادیان مختلف جهت رشدِ توحید، اخلاق و معنویت می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری در نشست معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان به اهمیت روحیه ایمان در شکل‌گیری نشاط و شجاعت در افراد اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) در سن ۸۰ سالگی انقلاب کرد و رهبر انقلاب اسلامی هم در این سن و سال دستور حمله وعده صادق می‌دهد،‌ در حالی که انسان‌ها معمولا از لحاظ عمر در این سنین محتاط‌تر می‌شوند. قاعدتا این تصمیم‌های شجاعانه از جوانان برمی‌آید، اما انسان‌های الهی در مکتب اسلام و انقلاب در سنین بالا هم در اوج نشاط و روحیه و ایمان هستند.

ببینید:

تصاویر نشست معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با مدیران حوزه‌های علمیه هندوستان

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه به محورهایی از تجربیات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه علمیه قم اشاره کرد که قابل انتقال به حوزه‌های علمیه هندوستان می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه حوزه علمیه قم توجه ویژه‌ای به نگاه برنامه‌ای، اسناد بالادستی و مطالعات راهبردی داشته است، گفت: در حوزه علمیه قم بررسی می‌شود که به عنوان مثال در آینده به چه کارویژه‌هایی نیاز است، بر این اساس حدود ۱۸۰ نقش کارویژه برای طلاب در نظر گرفته شده است که این نگاه برنامه‌ای و راهبردی را می‌توان به حوزه علمیه هندوستان نیز منتقل کرد.

ظرفیت‌های حوزه علمیه قم مربوط به تمام دنیای اسلام است

وی نظام‌ها و طرح‌واره‌های موفق تربیتی، ظرفیت‌های پژوهشی و طرح‌های تبلیغ تخصصی را از محورهای دیگر قابل انتقال تجارب به حوزه‌های علمیه هندوستان برشمرد و گفت: حوزه علمیه قم در عرصه تبلیغ تخصصی یک مجتمع ویژه تربیت مبلغ با ده‌ها طرح تربیتی دارد که یکی از از آنها «طرح امین» است. همچنین ۴۰ عرصه تبلیغ تخصصی نظیر تبلیغ در بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز ترک اعتیاد در حال اجرا می‌باشد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه به طرح‌های مطالعاتی شخصیت‌محور و موضوع‌محور به عنوان توانمندی‌های دیگر حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قم برای برطرف کردن خلاءهای موجود در کنار نظام درسی حوزه، بیش از ۱۰ طرح مطالعاتی نظیر طرح مطالعاتی شهید مطهری، علامه مصباح، امام خمینی،‌ شهید صدر و رهبر انقلاب اسلامی و همچنین طرح‌های مطالعاتی موضوع‌محور نظیر غرب‌شناسی و مطالعات تاریخی را برای طلاب اجرا می‌کند.

وی در ادامه، عرصه فعالیت‌های قرآنی، آموزش‌های رسانه‌ای و خبری در قالب دانشکده دین و رسانه، عرصه پاسخگویی به شبهات، عرصه‌ پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک، عرصه کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و موزه‌های تخصصی فقه و زندگی و عرصه بین‌المللی و تعاملات ادیانی و مذاهبی را از ظرفیت‌های قابل انتقال دیگر حوزه علمیه قم به حوزه‌های علمیه هندوستان نام برد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه حدود ۳۰ عرصه‌ تحولی در حوزه‌ علمیه قم وجود دارد که طی ۱۰۰ سال اخیر به ویژه پس از انقلاب اسلامی رشد کرده است،‌ گفت: ما این ظرفیت‌ها را مختص خود نمی‌دانیم بلکه آن را مربوط به تمام دنیای اسلام شامل شیعه و سنی و حتی ادیان مختلف جهت رشدِ توحید، اخلاق و معنویت می‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در پایان بر این نکته تاکید کرد که معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه می‌تواند حلقه وصل میان ظرفیت‌های طلاب بین‌الملل و ظرفیت‌های حوزه علمیه قم باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha