چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
همایش ملی هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث

حوزه/ رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: اگر بخواهیم دین و هویت زن، عصرسازی شود، باید این را در یک نظام‌واره دیده و در یک حرکت قابل انطباق و اعصار طی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی در اختتامیه همایش «هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث» که از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و با مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدارس سطح دو حوزه های علمیه خواهران استان برگزار شد، گفت: علی رغم اینکه در معنا، مفهوم و قوامیت هویت اختلاف وجود دارد اما یک رکن غیر قابل بنام ثبات دارد و دگرگونی‌های تاریخی موجب تغییر آن نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عصری سازی هویت زن از نگاه قرآن و حدیث را با مختصات زمانی و مکانی تطبیق دهیم، باید به گونه‌ای باشد که ماهیت آن‌ تغییر نکند، حفظ شود و در زمانه زندگی کند.

رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان افزود: اگر هویت را پاسخ به کیستی و یا چیستی بدانیم؛ یعنی چیستی و کیستی زن از نگاه قرآن و حدیث و چگونه می تواند در این زمان با حفظ مقومات هویتی خود زندگی کرده و در عین حال در یک مسیر صحیح حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی ادامه داد: اگر ما به منزلت، مرتبت، جایگاه و رتبه و دیگر نقش‌ها، اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف برای هر صنفی توجه کنیم، این می تواند دروازه ورود ما به عصری‌سازی باشد و اینها نیازمند پاسخ و ارائه راه‌حل است.

وی اضافه کرد: امروز در نگاه دنیای مدرن و پسامدرن، نقش ها و مسئولیت‌ها و اختیاراتی به زن واگذار شده؛ آیا این نقش‌ها و مسئولیت‌ها در این دنیا با میزان قرآن و حدیث پذیرفتنی است؟ آیا این همه تفاوت‌هایی که به نام تبعیض از آن‌ها یاد می شود؛ با میزان قرآن و حدیث قابل پاسخ است؟ این مسئله چند وجه دارد که به حوزه‌های مختلف دانشی مربوط است منتهی در این همایش آنچه به حوزه دانش فقه مربوط است، بحث و گفتگو می شود.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در هر دو عرصه تفاوت‌ها، محرومیت‌ها و تبعیض ‌ها، مسئولیت‌ها و نقش‌ها با پاسخ‌ها و دیدگاه‌های مختلف مواجه هستیم که در پنج گروه دسته‌بندی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی ابراز کرد: یک نگاه افراطی این است که: این محرومیت‌ها برای زنان ثابت شده و برگرفته از نصوص است و قابل تفسیر هم نیست و حتی در استظهار از نصوص آنقدر با جمود همراه است که این آثار سوء بدنبال آن است.

وی ادامه داد: آنان براین باورند هر گامی برای خروج از این تفاوت‌ها، با قرآن و حدیث سازگار نیست و برخلاف متشرعه است، چنانچه می گویند: فرودستی زنان ناشی از ضعف جسمی و جذابیت جنسی آنان است و این دو چیز در کلیت خود قابل تغییر نیستند، هرچند در زمان حاضر ضعف جسمی آنان کمتر شده اما جذابیت جنسی آنان پابرجا و حتی ظاهراً قوی‌تر هم شده و نهایت کاری که می توان کرد: اصلاح تدریجی ساختارها و گسترش توصیه‌های اخلاقی است.

محقق حوزه اظهار داشت: دسته دوم تفریطی ‌ها که برخی از آنان هیچ بهره‌ای از فقاهت و فقه نبرده و یا ممکن است چند صباحی درس فقه هم خوانده باشند ولی براساس موازین حرف نمی زنند که بعضاً به عنوان روشنفکران دینی هم شناخته می شوند، در عین حال که دین دارند، می خواهند مشکلات را با راه‌های مختلف همچون عقل و عدالت و غیره حل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی به معرفی گروه سوم در مقام حل مشکل پرداخت و ابراز کرد: دسته سوم که به تعبیر بنده «مسکن» نام دارند؛ به حل مشکل تفاوت‌ها و تبعیض‌ها و نقش‌ها و مسئولیت‌ها از طریق احکام ثانوی یا حکومتی می پردازند، مثلا در بحث تعدد زوجات که علامه طباطبایی می فرمایند: «این امورات تالی فاسدی را بدنبال دارد لذا باید حکومت جلوی این امورات را بگیرد تا مفسده ایجاد نشود».

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم ریشه این مشکلات و معضلات را حل کنیم، باید قلمرو دخالت زمان و مکان در استنباط، اجراء و تطبیق، در احکام اولی، ثانوی و حکومتی معین شود.

مدرس حوزه در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم دین حفظ شده و دین و هویت زن را عصری سازی نموده و دین تمدن ساز شود و با قدرت و قوت پیش رود، باید این را در یک نظام واره دیده و در یک حرکت قابل انطباق و اعصار طی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha