شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
امام صادق ع

شخصیت‌های شیعه و سنی به مناسبت شهادت امام ششم شیعیان در سمیناری با عنوان «شخصیت دینی و علمی حضرت امام جعفر صادق (ع)» در شهر کابل بر لزوم واکاوی بیشتر شخصیت امام جعفر صادق (ع) توسط علمای دینی اهل سنت و اهل تشیع تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، سمیناری تحت عنوان «شخصیت دینی و علمی حضرت امام جعفر صادق (ع)» از سوی دفتر آیت‌الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع تقلید با حضور علمای شیعه و سنی و ده‌ها تن از شهروندان در کابل برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اکبری‌، معاون شورای علمای شیعه افغانستان طی سخنانی در این سمینار گفت که علمای جهان اسلام کتاب‌های زیادی در مورد امام صادق (ع) نوشته و هر کدام بخشی از زندگی آن امام بزرگوار را بررسی کرده‌اند.

وی به نقل از یک دانشمند مصری گفت که این عالم مصری در کتابی نوشته است که تمامی افعال و کارهای امام جعفر صادق (ع) از روی اخلاص و صرفا به خاطر رضای خداوند متعال بوده است.

اکبری همچنین گفت که برگزاری سمینارهای علمی می‌تواند مردم مسلمان را از حقایق مذاهب یکدیگر آگاه کند و باعث شود که شیعه درباره مذهب اهل سنت بداند و سنی در مورد مذهب شیعیان آگاهی یابد که این امر باعث می‌شود اختلافات کنار گذاشته شده و جلو قتل و کشتار در جامعه اسلامی گرفته شود.

معاون شورای علمای شیعه افغانستان امام ابوحنیفه را یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) برشمرد که گفته است عالم کسی است که تمام اختلافات دیدگاه‌ها میان علما را می‌داند.

از سویی هم مولوی ابراهیم بارکزی، رئیس شورای علمای شرق کابل، طی سخنانی گفت که پیامبر اسلام (ص) حضرت امام علی (ع) و دختر پیامبر حضرت فاطمه (س) الگویی از مهربانی و تواضع هستند.

بر اساس سخنان این عالم اهل سنت، امام جعفر صادق (ع) شخصی نیست که در ۱۵ دقیقه یا یک ساعت در موردش صحبت کنیم و بتوانیم زوایای زندگی آن حضرت را بررسی کنیم بلکه سال‌ها زمان نیاز است تا در این مورد صحبت شود.

مولوی بارکزی در مورد وضعیت کنونی در میان پیروان مذاهب اسلامی افزود که عملکرد ما مسلمانان یهودی است و در روز قیامت علمای دینی در قبال وضعیت جامعه مسئولیت بسیار جدی دارند.

برگزاری مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) با حضور علمای شیعه و سنی در کابل

وی تاکید کرد: اهل سنت باید بفهمند که امام جعفر صادق (ع) که بوده و اهل تشیع هم باید بفهمند که امام ابوحنیفه چه کسی بوده است، باید علمای اهل سنت در مورد امام جعفر صادق (ع) برنامه بگیرند و آن امام را به مردم سنی معرفی کنند و علمای شیعه هم امام ابوحنیفه را به مردم معرفی کنند.

با این حال فصیحی دولتشاهی، استاد دانشگاه در این سمینار گفت که عصر امام جعفر صادق (ع) با تحولات دانشی و علمی و رشد علوم فقهی و کلامی همراه بوده است.

دولتشاهی افزود که در مدرسه دینی که امام جعفر صادق (ع) ایجاد کرده بود بنا به روایتی ۴۰۰۰ شاگرد تحصیل می‌کردند و جریان‌های کلامی نیز در زمان آن امام رشد داشت.

این استاد دانشگاه افزود که خط فکری‌ امام صادق (ع) و امام ابوحنیفه مدارا و گفتگو است ولی رویکرد خوارج برعکس آن است. بصیرت و درایت سیاسی خط فکری امام صادق (ع) و ابوحنیفه است.

همچنین حجت‌الاسلام سید عباس مظفری، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) کابل نیز در این سمینار گفت که عصر امام جعفر صادق (ع) عصر ظهور جریان‌ها، مذاهب و فرق مختلف بود و بازار گفتگوهای علمی و مناظرات علمی و سیاسی بسیار داغ بود.

مظفری به این نکته اشاره کرد که در دوران امام صادق(ع) جعل حدیث بسیار شایع بوده و امام با درایتی که انجام داد باعث شد مذهب شیعه به صورت بسیار گسترده گسترش پیدا کند.

به گفته این عالم دینی، اصول و مبانی شیعه در ابعاد مختلف توسط امام صادق (ع) تبین شد و همچنین از لحاظ جغرافیایی نیز گسترش زیادی پیدا کرد.

گفتنی است؛ همه‌ساله همزمان با فرارسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مومنین در نقاط مختلف افغانستان به عزاداری می‌پردازند. برگزاری محافل گوناگون علمی و تحلیلی در مورد ابعاد شخصیتی امام جعفر صادق (ع) با حضور اندیشمندان شیعه و سنی از برنامه‌های دیگر این روز در افغانستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha