یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
زارعی

حوزه / مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: شعار این جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. این رویداد تلاش دارد مروج هنر دینی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» در حوزه هنری امروز ۱۶ اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین جشنواره حضور داشتند.

در ابتدایی جلسه کوروش زارعی با بیان اینکه این جشنواره بعد از چهار ساله وقفه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در دوره چهاردهم احساس کردیم نیاز است این رویداد به شکلی کارشناسانه‌تر و زیرساختی به موضوعات تئاتری توجه کند. برای همین با تعاملی چهار ساله دوره پانزدهم برگزار می‌شود تا شاهد اتفاقات جدید و جریان‌ساز در این جشنواره باشیم. شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است.

وی ادامه داد: در این چهار سال با برگزاری جشنواره‌ «گلدسته‌ها» تلاش کردیم در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیروهای خوبی تربیت کنیم. حاصل این اتفاق، نمایشنامه‌هایی است که در دوره پانزدهم «بچه‌های مسجد» از آنها برای خلق کارهای تئاتری بهره برده شده است. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با شرکت ۱۴ گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود.

زارعی اضافه کرد: حمایتی که از این اتفاق به عمل آمد دور از انتظار بود زیرا جشنواره پانزدهم بدون اعلام فراخوان برگزار می‌شود و تنها به برگزیدگان جشنواره‌هایی استانی در دوره‌های قبل اکتفا کرد. اما بااین‌وجود تعداد متقاضیان بسیار زیاد است و ما توانستیم ۴۲ نمایش را برای بازبینی انتخاب کنیم. از یک ماه ونیم پیش کار بازبینی آثار آغاز شد و در نهایت ۱۴ اثر برای حضور در جشنواره انتخاب‌شده است.

در بخش بعدی نشست، سید مصطفی موتورچی بیان کرد: دوره پانزدهم در حالی برگزار می‌شود که همان‌گونه که آقای زارعی بیان کردند بدون فراخوان برگزار می‌شود چون می‌خواستیم در این دوره حاصل ۴ سال وقفه و کارگاه‌هایی که در طول این ایام برگزار کردیم، مورداستفاده قرار گیرد. این جشنواره از سرمایه‌های خود نظیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته» و رویدادهای استانی بهره برد. در طول ۴ ساله وقفه تئاتر «بچه‌های مسجد» شاهد برگزاری کارگاه‌های مختلف بودیم که حاصل آن ۸۰۰ گروه نمایشی بود. از این تعداد ۲۰۰ گروه مختص گروه‌های روستایی هستند.

وی اضافه کرد: این جشنواره در شهر بافق و یزد برگزار می‌شود. مکان‌های که در آنها تئاترها روی صحنه می‌روند مساجد و امامزاده‌ها هستند. داوران این دوره سه نفر از بانوان تئاتری هستند. اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه آثار این دوره را داوری خواهند کرد. دلیل انتخاب بانوان برای هیئت‌داوران این بوده تا بتوانیم به نوعی حمایت بیشتری از زنان هنرمند این مرزوبوم داشته باشیم.

دبیر جشنواره درباره جایزه ویژه این رویداد گفت: فرج‌الله سلحشور یکی از هنرمندان این سرزمین است که از مسجد به هنر راه پیدا کرد برای همین جایزه‌ای ویژه به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته‌شده است. لازم به ذکر است ۳۰۰ میلیون تومان به برگزیدگان جشنواره پانزدهم اهدا خواهد شد. جوایز جشنواره گروه‌محور بوده و به برگزیده‌های اول تا سوم اعطا می‌شود. افتتاحیه این رویداد در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهد بود. در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و آنجا کارگاه نمایشنامه‌نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha