دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه والای اهل بیت (علیهم السلام)، گفت: رسانه می‌تواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت علیهم السلام نقش آفرین باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری گفت: در بین امامان ما امام صادق علیه السلام به عنوان شیخ الائمه شناخته می‌شود، زیرا مطابق آنچه مشهور است، ایشان در سن ۶۵ سالگی توسط ایادی منصور دوانیقی با زهر به شهادت رسیدند و تقریبا یکی از طولانی ترین زمان‌ها فرصت طلایی امامت حضرت به مدت حدود ۳۰ سال بود.

امام جمعه قم با اشاره به شرایط زمان امامت ششمین پیشوای شیعیان اظهار داشت: نابسامانی‌های سیاسی و انتقال قدرت از امویان به عباسیان، مسئله تعدد مذاهب فقهی، انحرافات فکری و گسترش فساد و اباحی گری از عواملی بود که در آن زمان وجود داشت و لذا امام صادق(ع) دو اقدام بایسته انجام داد. اول: سرمایه گذاری برای تربیت نخبگان تا این‌ها بتوانند جامعه را با فرهنگ نورانی اهل بیت آشنا کنند و دوم این که باید برای جامعه امروز ما نیز جنبه الگویی داشته باشد یعنی تربیت در سطح عموم جامعه. خود امام(ع) و شاگردان حضرت در رابطه با تربیت انسان‌های شایسته در سطح عموم اقدام کردند.

وی افزود: قبل از حضور امام صادق علیه السلام دشمنان فضای سنگینی در جامعه ایجاد کرده بودند به گونه‌ای که ائمه ما نمی‌توانستند در آن فضا به نشر احکام دین بپردازند، ولی این فرصت طلایی هم برای امام باقر(ع) به وجود آمد و هم برای امام صادق(ع)، لذا اکثر روایات ما تحت عنوان «قال الباقر» و «قال الصادق» است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها روی ترویج این احادیث سرمایه گذاری بیشتری کنند. رسانه می‌تواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت علیهم السلام نقش آفرین باشد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین حدیثی از وجود نورانی امام صادق علیه السلام پرداخت و گفت: حضرت می‌فرماید «مَعاشِرِ الشّیعَةِ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ.» یعنی ای جمعیت ارزشمند شیعه! حرمت ما اهل بیت را پاس بدارید و مایه زینت و آبروی ما باشید و طوری رفتار نکنید که باعث شرمندگی ما به عنوان پیشوایان شما بشود. با ادبیات خوب با مردم حرف بزنید و از ادبیات فاخر استفاده کنید هم حرف خوب بزنید هم خوب حرف بزنید زبان خود را از حرف‌های بیهوده کنترل کنید.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: کلمات اهل بیت(ع) منحصر به یک زمان نیست و ما نیز امروز مخاطب این کلام هستیم. همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند باید زبان خود را حفظ کنند. اول فکر کنند بعد سخن بگویند. انسان عاقل اول می‌اندیشد بعد سخن می‌گوید اما نادان اول سخن می‌گوید و بعد می‌اندیشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ایده رهبر معظم انقلاب در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» پرداخت و اظهار داشت: استراتژی اهل بیت علیهم السلام در طول زمان بر یک اساس و هدف شکل گرفته است و آن هدف ثابت، هدایت جامعه بشری است. من توصیه می‌کنم که این کتاب را مطالعه کنید.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان به تبیین برخی مصادیق رفتارهای امام صادق علیه السلام در مواجهه با مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اعتقادی و اخلاقی پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت شیوه پاسخ دهی به شبهات، تصریح کرد: پاسخ به شبهه گاهی نیاز به مبانی فلسفی ندارد و شیوه پاسخ به شبهه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha