دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ پیش همایش یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم

پیش همایش "حدیثی" یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با رونمایی از کتاب الکافی با ترجمه فارسی از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز کتاب ادعیه الکافی، با حضور آیت الله استادی در موسسه دارالحدیث قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش همایش "حدیثی" یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با رونمایی از کتاب الکافی با ترجمه فارسی از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث و نیز کتاب ادعیه الکافی، امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در سالن اجتماعات دارالحدیث قم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و جمعی از علما و طلاب حضور داشتند.

در آغاز این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث طی سخنانی به فعالیت‌های این پژوهشگاه در عرصه‌های مختلف حدیثی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، تفسیر اهل بیت، کلام اهل بیت و اخلاق و روانشناسی اسلامی در زمینه علوم و معارف قرآن و حدیث فعالیت می‌کنند.

پیش همایشی برای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم / رونمایی از کتاب «الکافی» با ترجمه فارسی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث نیز در سخنانی به ارائه گزارش کمیته حدیث پژوهشی دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم پرداخت.

وی گفت که کمیته حدیث‌ پژوهی در دی ماه سال ۱۴۰۰ تشکیل شد تا بتواند مجموعه‌ای از فعالیت‌های حدیثی که طی یکصد سال اخیر در حوزه علمیه قم انجام شده است را فراهم نموده و به گزارش بگیرد.

پیش همایشی برای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم / رونمایی از کتاب «الکافی» با ترجمه فارسی

در ادامه این مراسم، دکتر محمد مرادی، عضو هیئات علمی دانشگاه قرآن و حدیث هم سیر تطور علم ترجمه در ایران را به بررسی گرفت و به تفاوت‌های پیشرفت ترجمه علم حدیث و کتب دینی پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در دوره‌های گذشته، ترجمه متون دینی از زبان عربی به فارسی و همچنین به تعداد معدودی از فارسی به عربی داشتیم، اما از مقطع فکری انقلاب اسلامی به بعد ترجمه‌ی متون دینی در عرصه‌های مختلف از جمله «زبان مقصد» دچار تحول‌ عظیم کمی و کیفی شد.

پیش همایشی برای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم / رونمایی از کتاب «الکافی» با ترجمه فارسی

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در مورد کتاب الکافی گفت‌: کتاب الکافی یک مرامنامه تمام عیار است که شامل اصول و فروع و اخلاق می‌شود و یک دور معارف شیعی در آن گرد آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبائی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث نیز در سخنانی به بررسی فعالیت‌های مدرسه حدیثی قم در دوره‌های آغازین اسلام تاکنون پرداخت و بر نقش مهم انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) در گسترش کمی و کیفی علوم حدیث اشاره کرد.

پیش همایشی برای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم / رونمایی از کتاب «الکافی» با ترجمه فارسی

در بخش پایانی این مراسم از کتاب الکافی با ترجمه فارسی که از آثار جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث است و نیز کتاب ادعیه الکافی رونمایی به عمل آمد.

اکران فیلم مستند الکافی به کارگردانی مسعود طاهری که به سرگذشت مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه می‌پردازد، بخش دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha