شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
انجمن تربیت

مجمع عمومی سالانه انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم با موضوع "بازنگری نسخه ترمیم یافته سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش" در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین زارعان رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت اسلامی و رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه در ابتدای این نشست ضمن تقدیر و تشکر از حضور اعضای انجمن، گزارشی را از فعالیت‌های سال گذشته اعم برگزاری کرسی‌ها و نشست های علمی و جلسات بازنگری در نسخه‌ی ترمیم یافته سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ارائه کرد.

وی در ادامه با بیان این که امروز شاهد نوعی نگرش و تحول و روند مثبت در جریان آموزش‌وپرورش کشور هستیم، اظهار کرد: هرچند در طول دهه‌های گذشته دغدغه‌های زیادی نسبت به تربیت نسل آینده کشور وجود داشت، اما امروز به لطف الهی یک نگاه مثبت و رو به جلویی نسبت به این جریان در حال تحقق است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت اسلامی ضمن اشاره به گزارش وزیر آموزش و پرروش محضر رهبر معظم انقلاب و احساس رضایتمندی ایشان نسبت به روند آموزش و پرورش در سالیان اخیر، این مهم را بسیار ارزشمند و مایه افتخار توصیف و بر اهمیت ثبات مدیریت در فضای آموزش و پرورش تصریح و آن را بسیار مهم دانست.

وی انجمن تعلیم و تربیت حوزه را حلقه وصل و پیوند دهنده تمام مراکز، مجموعه‌ها و مراتب و محافل علمی و شخصیت‌های فعال حوزوی در مسئله تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین مباحث نظری، ایده‌ها و بحث‌های اجرایی دانست و اظهار داشت: مأموریت و هدف انجمن تعلیم و تربیت حوزه این است که به شکل یک امر ستادی بتواند زمینه را برای فعال سازی بهره برداری از ظرفیت پویای مراکز و مجموعه‌های حوزوی ناظر به نیاز کشور فراهم سازد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان با بیان این که در پی بحث بازنگری سند تحول، اقدامات موثق و گسترده‌ای در مورد سند تحول آموزش‌وپرورش، اتفاق افتاد و یکی از آنها برگزاری 50 ساعت جلسه با حدود 30 نفر از اساتید تعلیم و تربیت حوزه بود، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حضور اساتید و صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه برگزار و نظرات و دیدگاه های اساتید اخذ و از طریق مدیر حوزه‌های علمیه آیت‌الله اعرافی به شورای عالی آموزش‌وپرورش منتقل شد.

آیت‌الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز طی سخنانی با اشاره به نقش تربیت اخلاقی و اهمیت آن در جامعه‌ی اسلامی بر زمینه‌سازی رشد آن در نظام تعلیم و تربیت کشور و همچنین حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

دکتر صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش نیز در ادامه این نشست علاوه بر بیان نکاتی پیرامون تحول در نظام آموزش‌وپرورش و اهتمام جدی بر عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و ترمیم آن بر اساس توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تصریح کرد: عمده تمرکز ما بر سند تحول بوده و مبتنی بر آن بقیه امور آموزش‌وپرورش را بررسی و پیش می‌بریم.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از بهبود نظام جذب و تربیت معلم و توسعه امور دانشگاه فرهنگیان، تنظیم لایحه تقویت مدارس دولتی و ارتقاء کیفیت آموزشی آن، به نکاتی درباره سند اشاره کرد و گفت: برای سند چهار نگاشت مدرسه‌ای، حقوقی، نهادی و رسانه‌ای پیگیری شد و خیلی از آن‌ها به نتیجه رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت کشف استعدادهای توانمند و گسترش تعلیم و تربیت اسلامی در سطح کشور تصریح و بر ضرورت همکاری مراکز دینی و مجموعه‌های علمی با آموزش‌وپرورش تصریح نمود.

حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به بیان نکاتی درباره تدوین متون درسی مدارس پرداخت.

در ادامه چهار نفر از اعضای انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم به نمایندگی از دیگر اعضا نکاتی را درباره لزوم توجه و اهتمام به تعلیم و تربیت اسلامی و راه‌های همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش و ظرفیت‌های موجود در مراکز تخصصی حوزه علمیه مطرح کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha