یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کریمی جهرمی:

حوزه/ آیت الله کریمی جهرمی گفت: اثرگذارترین راه هدایت، که نیاز به گفتار هم ندارد مهربانی با مردم، گذشت از خطاهای افراد ، نادیده گرفتن اشتباهات آنان و رعایت حرمت انسان ها است. اگر یک سوء رفتاری درباره ما کردند، بکوشیم با مهربانی و اخلاق خوب با آن ها صحبت کنیم و سوء تفاهمات را از بین ببریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار با جمعی از طلاب ضمن بیان حدیثی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام که" لا یکون المؤمن مؤمنا حتی یکون فیه ثلاث خصال: سنة من ربه، و سنة من نبیه، و سنة من ولیه، فالسنة من ربه کتمان سره، وأما السنة من نبیه صلی الله علیه وآله فمداراة الناس و أما السنة من ولیه فالصبر فی البأساء والضراء" به بیان ویژگی های فرد مومن از منظر این امام همام پرداخت.

وی پوشاندن اسرار مردم را بسیار مهم دانست و گفت: سنتی که از خدای متعال، مؤمن باید اکتساب بکند و پایبند به آن باشد کتمان سرّ و اسرار است. این روش برای جامعه ما در شرایط فعلی بسیار لازم است. متاسفانه جامعه خو کرده است به ضایع کردن یکدیگر. بسیار لازم است که اسرار افراد را حفظ بکنیم. اگر یک مطالبی از اشخاصی در سابق دیدیم حتی زمان رژیم سابق اگر از آن مواقع از کسی مطلبی سراغ داریم، دیده‌ایم که چه کار می‌کرده است، امروز آن را عَلَم نکنیم، آن را یادآوری نکنیم، اشاعه ندهیم این را و همین طور در ازمنه دیگر،‌ کسانی در زمان سابق مطلب ناروایی، نابجایی بیان کردند، امروز شرایط دیگری پیش آمده است حالا ما بیاییم در این شرایط آن اسراری که خدا کتمان کرده است آن‌ها را افشاء بکنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خدای متعال چقدر بدی‌ها از ما دیده است، چه سخنانی، چه افعال ناروایی، حالا بیاییم برای خاطر این که موضع خود را در جامعه محکم‌تر بکنیم، جای قدم خود را قرص‌تر بداریم حاضر بشویم اسرار مردم را افشا بکنیم!!! آیا این گونه رفتارها با سیره امام رضا علیه السلام همخوانی دارد؟

وی ادامه داد: گاهی از اوقات کتابی چاپ می شود، در حوزه یا جای دیگر که آبروی افراد را در غالب بیان خاطرات می برند، این رویه اگر پیش برود برای اسلام و جامعه اسلامی بسیار خطرناک است.

آیت الله کریمی جهرمی سپس با اشاره به شرایط امر به معروف در جامعه، گفت: امر به معروف و نهی از منکر همانطور که در فقه آمده برای همه افراد سزاوار نیست که وارد این جریان بشوند مگر این که حکم، موضوع، شرایط زمانی و مکانی را تشخیص بدهند. گاهی از اوقات انسان طوری با مردم برخورد می کند که فرد از دین خدا بر میگردد. باید توجه شود که اگر فردی قرار است این مسئولیت را به عهده گیرد بر مبانی فقهی آگاه باشد و شرایط دقیق آن را در جامعه رعایت نماید.

وی مدارا با مردم و جامعه را نکته دوم از حدیث امام رضا علیه السلام دانست و گفت: آن سنتی که از رسول خدا صلی الله علیه و اله به ما رسیده این است که‌ با مردم با مدارا رفتار بکنیم، و با افراد جامعه رفق و مهربانی داشته باشیم. برای همه ی مردم اهمیت و احترام قائل باشیم. از رهگذر مدارات و مهربانی و رفتارهای خداپسندانه با مردم روبرو شویم و در صدد هدایت آنها برآییم که خود این رفتار به تنهایی، آنها را به راه اهل بیت علیهم السلام هدایت می نماید.

آیت الله کریمی جهرمی سپس به بیان اثرگذارترین راه هدایت مردم پرداخت و بیان داشت: اثرگذارترین راه هدایت، که نیاز به گفتار هم ندارد مهربانی با مردم، گذشت از خطاهای افراد ، نادیده گرفتن اشتباهات آنان و رعایت حرمت انسان ها است. اگر یک سوء رفتاری در باره ما کردند، بکوشیم با مهربانی و اخلاق خوب با آن ها صحبت کنیم و سوء تفاهمات را از بین ببریم.

وی حوزویان را به دقت در برخورد با مردم و جوانان فراخواند و گفت: یکی از عوامل بزرگ و پر خطر که سبب می شود جامعه از دین رویگردان شود ، رفتارهای نامناسبی است که گاهی فردی در لباس روحانیت با مردم می کند و از مسیر خشونت و ناراحت کردن افراد و تحریک احساسات وارد عمل می‌شود. رفتارهایی که نه توجیه شرعی دارد و نه توجیه اخلاقی و انسانی. بدانیم که موفقیت و کسب رضای الهی برای عالمان و مردمانی است که با کمال صداقت، مهربانی و عطوفت و تواضع با مردم رفتار می کنند و همچون پدری مهربان برای آنها دل می سوزانند. همانگونه که رفتار پیامبر ما اینگونه بود وَ إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ چه خُلقی بالاتر از این که کسی بیاید به انسان بدوبیراه بگوید و انسان با او سلام و علیک بکند، اظهار علاقه بکند، اظهار محبت بکند. این راه است که می‌تواند دل‌ها را به اسلام متوجه بکند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سومین نشانه از مؤمنین گفت: و اما آن سنتی که از ولیّ خدا رسیده است عبارت از این است در مشکلات، ناراحتی‌ها، سوء رفتارها، بداخلاقی‌ها، کارهای ناروایی که انجام می‌شود انسان صبور باشد. بلاهایی که نازل می‌شود انسان متحمل باشد، زمانی کار انسان موفقیت‌آمیز هست که صابر باشد؛ بر سختی‌ها، بر مشکلات تحمل بکند. چه مشکلات طبیعی و جهانی و چه مشکلاتی که بین خودش با اشخاص هست. صبور باشد بر این مطالب، متحمل باشد. در حالات مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی آمده است که یک وقت مهمان‌هایی داشتند؛ در همین اثناء فرزند بیمارشان از دنیا رفت. ایشان به مهمان ها نگفته بودند که نکند مکدر بشوند، خاطرشان افسرده بشود که بچه من الان از دنیا رفته است، با آن‌ها مانده بودند تا ناهارشان را خورده بودند بعد اعلام کرده بودند بچه من از دنیا رفته است و می‌خواهیم او را تشییع بکنیم.

آیت الله کریمی جهرمی در پایان سخنان خود ضمن ابراز مسرت از دیدار با طلاب جوان، اظهار داشت: در دوران تحصیل، باید از لحظه لحظه عمرمان در کسب علم و کمالات بهره ببریم و دغدغه و فکر و ذکر ما تنها خشنودی و رضای امام زمان ارواحنافداه باشد و مراقب باشیم که کاری کنیم که در مقابل خدای متعال و حضرت ولی عصر علیه السلام روسیاه نباشیم. با خود فکر کنیم حالا که آمدیم قم درس خواندیم، مهمان سفره ی امام زمان ارواحنافداه شدیم آیا حق این سفره و سفره دار را ادا کردیم ؟ آیا زینت و آبرو برای حضرت بودیم؟ آیا کاری هم برای امام زمانمان کردیم؟ آیا توانستیم دلی را که رمیده از ائمه علیهم السلام بود به سوی این ذوات مقدس برگردانیم یا متاسفانه هیچ کاری در این راه انجام ندادیم.

پیش از سخنان آیت الله کریمی جهرمی، معاون آموزشی این مرکز فقهی گزارشی از روند تحصیلی طلاب در این موسسه به محضر معظم له ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha