یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
علی اکبر نوایی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که امام رضا(ع) پشتوانه علمی حوزه‌های علمیه هستند، گفت: باید با جدیت و اهتمام نسبت به درک معارف اهل بیت(ع)، مشهد را به یک قطب علمی توانمند در جهان اسلام تبدیل نمود.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوائی استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) «یُقالُ لِلعابِدِ یَومَ القِیامَةِ : نِعمَ الرَّجُلُ کُنتَ، هَمَّتکَ ذاتُ نَفسِکَ و کَفَیتَ النّاسَ مَؤونَتَکَ فَادخُلِ الجَنَّةَ. ألا إنّ الفَقیهَ مَن أفاضَ عَلَی النّاسِ خَیرَهُ، و أنقَذَهُم مِن أعدائهِم ··· و یُقالُ لِلفَقیهِ : یا أیُّها الکافِلُ لأِیتامِ آلِ مُحَمَّدٍ، الهادی لِضُعَفاءِ مُحِبّیهِم و مَوالیهِم، قِفْ حَتّی تَشفَعَ لِکُلِّ مَن أخَذَ عَنکَ أو تَعَلَّمَ مِنکَ»، اظهار داشت: این روزها در واقع بحث از شان عالم و رسالت عالمان فراوان مطرح است.

وی ادامه داد: امروز شرایطی در دنیای معاصر ایجاد شده که ملت‌های عالم در پرتو شعاع‌های نورانی انقلاب اسلامی قرار گرفته و به این سمت متمایل می‌شوند که نقش دین و اسلام را به صورت خاص و تشیع رو به صورت ویژه در جهان درک کنند، لذا رسالت عالمان و وظیفه روحانیت و طلاب که در مسیر تحصیل قرار دارند، وظیفه عالمان که به جایگاه علم و دانش رسیده‌اند و همچنین وظیفه مجتهدان که به مرحله اجتهاد دست پیدا کرده‌اند، در این مسئله یکسان است.

استاد حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه طلاب باید برای درک حقیقت و عالم شدن نسبت به دین تلاش نموده و رسالت برجسته خویش را به درستی انجام دهند، تصریح کرد: به واقع عالمان باید وارد مرحله تبیین شریعت در شرایط فعلی در جهان معاصر شوند و فقیهان باید زمینه بسط و گسترش اندیشه‌های اسلامی را فراهم آورند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی، با بیان اینکه طلاب در مسیر فهم شریعت به صورت جامع حرکت نموده و تلاش کنند تا کسب تقوا و معارف پیدا کنند، ابراز کرد: این یک مسئله مهمی است که در واقع طلاب حوزه‌های علمیه بر عهده دارند و عالمان باید بدان عمل کنند و فقیهان نیز لازم است زمینه و بستر آن را فراهم آورند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در حقیقت پشتوانه علمی حوزه‌های علمیه هستند، ابراز کرد: در شهر امام رضا(ع) و در حوزه علمیه خراسان باید نسبت به فهم کلمات و مضامین صادر شده از ایشان تلاش بیشتری صورت بگیرد، در حقیقت ما نسبت به امام رضا(ع) کوتاهی‌های زیادی داریم و می‌بایست با تلاش و جدیت و اهتمام نسبت به درک معارف اهل بیت(ع)، مشهد را به عنوان یک قطب علمی توانمند در جهان اسلام و جهان معاصر معرفی کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان، به تبیین تفاوت‌های عابد، فقیه و عالم پرداخت و با بیان اینکه حضرت میان طلبه و عالم در مسیر فقاهت با عابد و فقیه در درک مضامین شریعت تفاوت‌هایی قائل می‌شوند، خاطرنشان کرد: روز قیامت فرد عابد تلاشش این است که خودش را نجات بدهد و در این روز به او گفته می‌شود، انسان خوبی بودید و تلاشتان در این راستا بود که خودت را نجات بدهید و بار سنگین خود را از روی دوش مردم بردارید و به مردم رنجی و زحمتی نرسد، اما فقیه کسی است که خیرش به مردم جامعه اسلامی سرایت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی با اشاره به اینکه انسان فقیه خیر معرفتی، خیر اخلاقی، خیر عبادی، خیر اقتصادی، خیر سیاسی و خیر نجات بشریت و نجات انسان‌ها را دارد، گفت: نمونه بارز آن امام راحل(ره) است که خیر ایشان به جامعه رسید یا رهبر معظم انقلاب که امروز خیر گسترده شده به جامعه بشریت دارند.

وی با تأکید بر اینکه امام راحل(ره) مردم را از دست جنایتکاران، جباران، مستکبران و مستبدان داخلی و خارجی نجات داد و امروز همان اندیشه و دین و رسالت در جهان اعمال می‌شود، عنوان کرد: شعارهای امام خمینی(ره) امروز به شعارهای جهانی تبدیل شده و می‌بینیم حتی در آمریکا به‌عنوان مرکز کفر نیز علیه اسرائیل جلاد و کودک کشی‌ها، انسان کشی‌ها، بی‌رحمی‌ها و قساوت‌ها بر می‌خیزند.

وی یادآور شد:عالم دین و فقیه نقش همین را دارد که مردم را از دست دشمنان نجات می‌دهد و بر آنان فوران نعمات الهی را می‌آورد و این رضوان خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی با بیان اینکه طلاب باید تلاش کنند به‌عنوان محصل علم دینی، تبدیل به عالم دین و فقیه بشوند و خود را در مسیر فقاهت قرار دهند، افزود: طلاب باید تلاش کنند درس بخوانند، جدیت در کار داشته باشند و استنتاج کنند، اینطور نباشد که صرفا به گفته‌های اساتید خویش اکتفا نمایند و بدانند که شریعت پهنه گسترده‌ای دارد که منحصر به یک گرایش خاص یا صرفاً احکام عبادی، وضو، تیمم و غسل و مضارعه و مضاربه و امثال این‌ها نیست، بلکه شامل همه ابعاد نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام تربیتی، نظام خانواده، نظام جهانی، نظام تمدن سازی، نظام معرفتی و نظام اخلاقی است و عالمان دین و طلاب باید نقش خود را به شایستگی بشناسند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین طلاب و روحانیت حوزه‌های علمیه می‌بایست در راستای ایفای نقش و رسالت خود که رسالت انبیا و اولیای دین نیز می‌باشد، نقش ایفا کنند و با تقوا و پارسایی و برخورداری از جدیت راه را طی کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha