چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
حجت الاسلام همتیان

حجت الاسلام والمسلمین همتیان رعایت تقوا و اخلاق مداری را از مهمترین عوامل تحکیم خانواده ذکر کرد و گفت: خانواده مطلوب، خانواده‌ای است که رنگ و بوی اهل‌بیت‌(ع) از آن به مشام برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، ظهر امروز در سی و پنجمین همایش خانواده های طلاب و روحانیون که در جامعه مدرسین حوزه برگزار شد، با اشاره به نقش اساسی اخلاق در تحکیم خانواده، اظهار داشت: رعایت تقوا و اخلاق‌مداری مهم‌ترین عامل تحکیم خانواده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان، تقوا را حفظ نفس از آلودگی‌ها و معاصی برشمرد و گفت: همه ما می خواهیم که با تقوا باشیم، ولی متاسفانه نمی‌دانیم راه باتقوا شدن چیست و به حال بزرگان غبطه می‌خوریم که پاک زندگی کردند و پاک از دنیا رفتند.

بزرگان دین مسیر حیات طیبه را به روی ما گشودند

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: بزرگان دین با زندگی خود نشان دادند که می‌شود با کنترل غرایز و کشش‌های نفسانی،  پاک زندگی کرد و با تقوا بود؛ آنان مسیر حیات طیبه را به روی ما گشودند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، علما را بهترین الگو برای زندگی پاک و با تقوا دانسته و گفت: عالمان دینی، مسیر تقوای الهی را طی کرده و زندگی آنها روشنگر مسیر ماست.

وی با اشاره به سجایای اخلاقی آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، تاکید کرد: این عالم بزرگوار می‌فرمودند که "به عنایت اهل‌بیت‌(ع) از زمانی که به سن تکلیف رسیدم حتی یک نگاه گناه‌آلود به نامحرم نداشته ام".

حجت الاسلام والمسلمین همتیان یادآور شد: مشکل ما این است که به حقیقت گناه آگاه نیستیم و آلودگی ها و تعفن گناه را احساس نمی‌کنیم.

توحید بدون ولایت اهل بیت(ع) اثری ندارد

وی، باور به توحید و ارتباط با اهل‌بیت‌(ع) را بهترین راه رسیدن به تقوا ذکر کرد و گفت: محبت اهل‌بیت‌(ع) از مهمترین ارکان توحید است و توحیدی که آمیخته با ولایت‌ اهل‌بیت‌(ع) نباشد، نمی‌تواند ما را در مقابل دسیسه های شیطانی حفظ کند.

این استاد اخلاق حوزه، گناهان زبانی را مهمترین آفت تقوا برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از کسانی که از بهشت رانده می‌شوند، به واسطه گناهانی است که از طریق زبان مرتکب شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان یادآور شد: اهل‌بیت‌(ع) به ما یاد داده‌اند، چیزی را که نمی‌دانیم، نگوییم و علاوه بر آن لازم نیست هر چه را که می‌دانیم، بر زبان جاری کنیم.

وی با اشاره به این که بدون محبت اهل‌بیت‌(ع) زندگی با تقوا غیرممکن است، تاکید کرد: کسانی که دست از دامن اهل‌بیت‌(ع) بر دارند، مستقیم در دامن شیاطین خواهند افتاد.

خانواده مطلوب

معاون تهذیب حوزه‌ علمیه استان قم در پایان، حضور در مجالس مذهبی و حفظ شعائر دینی را از مظاهر ارتباط با اهل‌بیت‌(ع) خواند و ابراز داشت: خانواده مطلوب، خانواده‌ای است که رنگ و بوی اهل‌بیت‌(ع) از آن به مشام برسد.

حجت‌الاسلام بحری از مشاوران حوزوی نیز در این همایش، مطالبی کاربردی در رابطه با تحکیم روابط زوجین و زندگی همراه با مودت و محبت ارائه کرد و به سوالات حاضرین در رابطه با مسایل خانوادگی پاسخ داد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha