پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آب

سمینار بررسی بحران کمبود آب با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، در جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، این جلسه با هدف جلب مشارکت ائمه جماعات مناطق 17،16 و 19 شهرتهران با هدف بهره گیری از ظرفیت های عظیم دینی و فرهنگی مساجد در راستای ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب و با حضور ائمه جماعات این مناطق و مسئولین آب و فاضلاب شهری تهران برپا گردید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، مسئول امورمساجد جنوب غرب تهران، در این جلسه طی سخنانی،با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و سازمان امور مساجد درخصوص مدیریت مصرف بهینه آب گفت:کلیات طرح مصرف صحیح منابع آب درکشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و قرار بر این شده بخشی از هزینه آب و فاضلاب مساجد توسط دولت پرداخت شود ولی ما روحانیون باید بیش از همه به مسئله صرفه جویی درمصرف آب به ویژه درمساجد اهتمام ورزیده وتلاش کنیم این مقوله درجامعه نهادینه شود.

در ادامه مراسم مهندس فاتح، استاد دانشگاه شریف و مدرس جهاد دانشگاهی نیزطی سخنانی اظهارداشت:امروزکشورما با بحران جدی آب مواجه شده و لازم است مردم به کمک روحانیون و ائمه جماعات مساجد راه کارهای اصلاح الگوی مصرف را فراگرفته و به اجرای صحیح و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی درجامعه کمک نمایند.

وی با بیان جایگاه روحانیت و تاثیرپذیری آحاد مردم ازطلاب حوزه های علمیه وامامان جماعت مساجد تصریح کرد: مردم ما ازدیربازنسبت به نصایح، اندرزها و بیانات علمای ربانی و حوزوی حرف شنوی داشته اند، به همین خاطرما نیز از طلاب و روحانیون استمداد طلبیده و تقاضا داریم که مردم را به درست و بهینه مصرف کردن منابع حیاتی مانند آب هدایت نمایند.

فاتح با اشاره به آیه شریفه" وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ" وضرورت اهمیت به آب به عنوان یکی ازبهترین نعمات ارزشمند الهی ومایه حیات جامعه بشری گفت: آیات و روایات بسیاری هم درقرآن کریم وهم درمبانی غنی دین اسلام درمورد عدم اسراف کردن وجود دارد، ازطرفی ایران درمنطقه خشک روی زمین قرار دارد و همواره با خشک سالی همراه هستیم، و درعین حال بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید به سمت افزایش جمعیت وپیشرفت وتوسعه کشور پیش برویم. لذا باید چاره ای بیندیشیم که بخشی ازاین چاره جویی مربوط به مسئولین و بخشی مربوط به مردم می باشد.

 وی افزود: در این میان روحانیون باید به مردم برای رعایت الگوهای مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیرآگاهی داده و آنان را هدایت و راهنمایی کنند. مثلا بنده از آقای قرائتی شنیدم که گفت"من با یک لیوان آب وضو می گیرم"وشما روحانیون هم می توانید دربیان احکام  وضو و غسل این گونه مسائل را به گونه شایسته مطرح کنید.

در ادامه این سمینار آقای صفدری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه 6 تهران خواستارتغییرنگرش آحاد جامعه نسبت به مصرف منابع آب شد و گفت: یکی از مسائلی که باید تغییردرنگرش عمومی نسبت به آن را دنبال کنیم همین مدیریت صحیح مصرف منابع آب و اصلاح نگاه عامه ی مردم به مصرف آب است،البته این مسئله با افزایش قیمت و یا قطع کردن آب، درست نمی شود؛ بلکه باید فرهنگ سازی شود وما امیدوارم شما عزیزان روحانی با زبان گویای تان ما را در این فرهنگ سازی یاری نمایید.

وی اظهارامیدواری کرد با کمک طلاب و روحانیون وائمه جماعت  مساجد بتوانیم حداقل 20 درصد کاهش مصرف درآب به خصوص درسطح مساجد منطقه را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha