جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

اعلام ضرب اولین سکه اسلامی در زمان عبدالملک مروان از سوی شبکه رادیویی معارف واکنش یکی از اساتید حوزه و دانشگاه را برانگیخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه گفت: اگر چه این امر در دوران عبدالملک مروان و در سال 120 هجری قمری اتفاق افتاده، اما با تدبیر امام محمد باقر (ع) صورت گرفته است و شایسته بود رادیو معارف که از مرکز تشیع و حرم اهل بیت (ع) منتشر می شود به این نکته اشاره کند.

وی با بیان اینکه در آن دوران سکه های رومی و ایرانی در کشورهای اسلامی رایج بوده است گفت: در حاشیه پارچه های رومی که در بازار مسلمانان وجود داشت، شعار تثلیث نوشته شده بود و عبدالملک مروان پس از آگاهی از این امر دستور به ارجاع این پارچه ها را داد که امپراتور روم در واکنش به این امر، عبدالملک مروان را تهدید می کند که بر روی سکه های رومی عبارات توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام را حک خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پس از به وجود آمدن این بحران، عبدالملک مروان به واسطه مشورت با بزرگان کشور اسلامی، از امام محمد باقر (ع) دعوت می کند برای حل آن چاره اندیشی کند.

وی گفت: امام محمد باقر (ع) نیز برای بی نیازی کشور اسلامی از سکه های رومی دستور به ضرب سکه جدیدی را می دهند که در پشت و روی آن شعارهای اسلامی چون لا اله الاالله وحده لا شریک له، الله احد، و بسم الله  و نیز نام شهری که سکه در آن زده می شد و تاریخ سال و نقش آن حک شده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل کاظمی با بیان این که سند این مطلب در منابع تاریخی معتبر آمده است گفت: علاقمندان برای آگاهی از این موضوع می توانند به کتاب های تاریخ خلفای سیوطی صفحه 217، تاریخ تمدن اسلام جرجی زیدان صفحه 102، تاریخ تمدن اسلام و عرب «گوستاو لوبن» صفحه 362 و دیگر کتاب های معتبر تاریخی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه حق ائمه (ع) غصب شد، اما برای عزت اسلام و رفع مشکلات جهان اسلام از هیچ مشورتی با خلفا دریغ نمی کردند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha