پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی تخصصی الگوی سلامت از منظر اسلام با حضور فرهیختگان حوزوی در مرکز مطالعات دینی جوانان قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام بشیری، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) ضمن تبیین ساختار سلامتی روان در جامعه گفت: در تحقق سلامت روان در جامعه باید توجه داشته باشیم که برخی عوامل مثل اضطراب و افسردگی وجود نداشته باشد و در مقابل، عواملی چون امنیت روانی و آرامش در جامعه موجود باشد تا افراد از توانمندی‌های خود در حوزه‌های شناختی و رفتاری به خوبی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به شاخصه‌های دینی در سلامت روان تصریح کرد: مهمترین شاخصه، برخورداری از باورهای صحیح است، اگر ایمان سالم باشد، حوزه شناخت ما نیز سالم خواهد بود، لذا از نظر عاطفی نیز از سلامت برخوردار خواهیم بود.

حجت‌الاسلام فقیهی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه قم نیز طی سخنانی با پرداختن به معیارهای سلامت روان از دیدگاه اسلام بر لزوم فرهنگ‌سازی دینی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید خودمان فرهنگ‌سازی کنیم و در چنین اموری تابع دیگران نباشیم.

وی افزود: هر چه از فرهنگ‌سازی استوارتری برخوردار باشیم، درجه سلامت روان جامعه نیز بیشتر خواهد بود، فطرت خداشناسی و محبت به خدا در نهاد انسان به ودیعه گذارده شده و اگر شکوفا شود برترین مرحله‌ی تکامل در سلامت روان خواهد بود.

در ادامه این میزگرد علمی حجت‌الاسلام سالاری‌فر، عضو گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مقصود از اوج سلامت، شکوفایی و به فعلیت رسیدن استعدادهای انسان است، اگر انسان در زندگی هدف مشخصی نداشته باشد، سلامت روان نیز نخواهد داشت.

وی افزود: از مبانی بحث سلامت روان، بررسی مبانی انسان شناختی است و با توجه به اینکه طبیعت انسان یک طبیعت ثابت است، از این رو یک جوان به عنوان انسانی که دارای استعداد بالقوه فراوانی است، باید از ارزش‌های معتبری که او را هدایت می‌کند پیروی نماید، در غیر این صورت به راحتی هر عملی را انجام می‌دهد و توجهی به ارزش‌های هدایت‌گر نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام ضمیری، مدیر مرکز مطالعات دینی جوانان با اشاره به جایگاه جوان در دیدگاه دینی گفت: اگر به جوان توجه نشود سبب می‌شود از مسیر سلامت خارج گردد.

وی با تبیین نقش مؤثر دین در هدایت جامعه گفت: دین برای هدایت بشر آمده است و در تمام ابعاد و ساختارهای اجتماعی دارای برنامه است، از این رو در چنین مباحثی محور اصلی دین است و با تبیین مبانی درست دینی می‌توان مبانی سلامت روان را از دیدگاه اسلام به جهان عرضه کرد.      


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha