دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

‌آیت‌الله جوادی آملی گفتند: برخی از کسانی که نتوانستند یا نخواستند مسأله ولایت فقیه را بپذیرند، بعد از شبهه پراکنی در این موضوع به ایجاد خدشه در مباحث امامت روی آوردند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، استاد حوزه علمیه قم در جمع گروهی از طلاب و دانشجویان افزودند: هدف اصلی از این شبهه افکنی ها که اخیرا در برخی مطبوعات داخل و خارج رواج یافته است، آسیب زدن به ولایت فقیه است، زیرا وقتی درباره امام معصوم(ع) خدشه وارد کنند، خدشه وارد کردن درباره نایب او آسان تر می شود.

ایشان با بیان اینکه مسأله امامت و ولایت مهمترین مسأله ایران و نظام، پس از انقلاب اسلامی است گفتند: طلاب و دانشجویان باید ادله قرآنی و روایی این موضوع را به دقت مطالعه و مباحثه کنند.

‌آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشتند: مرحوم کلینی حدود 200 روایت درباره علم، قداست و دیگر ویژگی های امام در کتاب شریف کافی آورده است.

ایشان افزودند: اینگونه روایات هم سندش از روایات فقه و اصول دقیق تر است و هم فهم آن مشکل تر می باشد، اما متأسفانه این مباحث در حوزه و دانشگاه رواج ندارد.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کردند: اگر حوزه‌ها و دانشگاه ها که محور علم مملکت اند، این معارف را درست ارزیابی کنند، به جامعه منتقل می شود.

ایشان همچنین با اشاره به فرمایشات امام رضا(ع) در خصوص مباحث امامت گفتند: شبهات مربوط به عصمت امام در حالی در برخی نشریات داخلی مطرح می شود که بر اساس منابع دینی، امام رضا(ع) صراحت بر عصمت امام دارند.

‌آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه هر جا ائمه(ع) حضور داشته اند، حوزه علمی شکل گرفته است گفتند: امام، محور علم الهی است و هر جا این مدار علم باشد، علما و دانشمندان به آنجا مشرف می شوند لذا وقتی امام هشتم به ایران آمدند، ایران مهد علم شد.

ایشان با اشاره به اینکه، مهمترین مسأله زمان امام هشتم، موضوع امامت بود خاطرنشان کردند: در آن زمان خلفا خود را جانشین رسول الله معرفی می کردند و بحث هایی پیرامون زمینی یا آسمانی بودن و انتخابی یا انتصابی بودن امامت مطرح بود از اینرو امام رضا(ع) در نخستین فرصت پیرامون این موضوع سخنرانی کردند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha