سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024

محقق و استاد دانشگاه توکیو ژاپن، برلزوم همکاری مراکز علمی ایران و ژاپن در معرفی دیدگاه‌ها و مبانی دینی و شیعی تأکید کرد.

دکتر موری موتو، برنده جایزه جشنواره فارابی، در حاشیه بازدید از کتابخانه آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی به خبرنگار مرکز خبر حوزه گفت: در ژاپن منابع غنی اسلامی و شیعی را در دست نداریم و مردم و اندیشمندان ژاپن اطلاعات بسیار کمی از مکتب تشیع دارند.

وی افزود: باید مراکز علمی و فرهنگی ایران در ژاپن قوی‌تر عمل کنند و روابط فرهنگی و شناخت متقابل از یکدیگر بیش از گذشته فعال شود.

این محقق ژاپنی با اذعان بر اینکه نسخه‌های خطی نفیسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود گفت: من برای سومین مرتبه از این کتابخانه بازدید می‌کنم و هر بار که به اینجا آمده‌ام تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.

دکتر مایکل کوک استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و از برگزیدگان جشنواره فارابی جهت نگارش کتاب امر به معروف و نهی از منکر نیز در این گفتگو گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی از معارف دینی و علوم انسانی است و مرکز و مرجع بسیار مطمئنی برای اندیشمندان و پژوهشگران سراسر دنیا به شمار می‌رود.

وی افزود: جایگاه و نقش این کتابخانه در تحقیقات علمی و اسلامی در دانشگاه پرینستون کاملا واضح و معروف است.

دکتر یسیچ محقق و اندیشمند بوسنیایی نیز با اشاره به نقش کتاب در نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر گفت: وجود چنین مراکز علمی و فرهنگی در شناخت متقابل ملت‌ها و اقوام از یکدیگر بسیار مؤثر است.

وی که ناشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان در بوسنی است گفت: متأسفانه نویسندگان بوسنیایی از وجود کتابخانه‌ایی عظیم در شهر قم بی‌خبراند.

این محقق مسلمان افزود: تعامل علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و بوسنی‌هرزگوین می‌تواند عامل مؤثری در رشد فرهنگی و تعمیق شناخت جوامع از یکدیگر باشد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha