شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 229410
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸

همایش علمی ـ پژوهشی «حدیث سلسله الذهب» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با برگزاری جشن‌های ایام ولادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه،‌ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت: کمیته علمی و اجرایی برای برگزاری همایش حدیث «سلسله الذهب» تشکیل و محورهای همایش نیز مشخص شده که بر اساس این محورها، محققان و پژوهشگران مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال می کنند.
حجت‌الاسلام الهی‌خراسانی آخرین مهلت ارسال مقالات را تا دهم آبان ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: این همایش یک روزه هجدهم آبان در تالار اجتماعات شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.
وی محورهای همایش را شامل: واکاوی زمان و مکان حضور امام رضا(ع) در نیشابور، وضعیت فرهنگی، شمار دانشمندان و گرایش‌های مذهبی نیشابور در هنگام ایراد حدیث، نگارش و نگارندگان حدیث، بررسی متن حدیث براساس قواعد حدیث‌شناسی و متن‌شناسی و بررسی رجال حدیث ذکر کرد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بررسی فضای فرهنگی جهان اسلام در آن عصر، تحلیل نکته‌های محوری و مهم حدیث و تبیین ارتباط آنها با یکدیگر، تحلیل جمله بشرطها و انا من شروطها، ارتباط‌شناسی حدیث سلسله الذهب و معارف قرآنی و نیز حدیث سلسله الذهب و احادیث نبوی از دیگر محورهای همایش است.
حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: در این همایش همچنین ارتباط‌شناسی حدیث سلسله الذهب و نهج‌البلاغه، حدیث سلسله الذهب و روایات صادقین، حدیث سلسله الذهب و صحیفه سجادیه، دیدگاه عالمان اهل سنت نسبت به این حدیث و تحلیل آن از نظر سند و محتوا، وجه تسمیه، شناسایی ابعاد نگاه حدیث به حاکمیت بنی عباس و شرایط سیاسی حاکم بر جهان اسلام و دلایل استقبال عالمان نیشابور از امام رضا(ع) و حدیث سلسله الذهب مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تأکید کرد: علاقه‌مندان مقالات را به صورت تایپ شده و همراه با فایل مربوط و دارای ویژگی‌های لازم برای یک مقاله تحقیقی به صندوق پستی شماره 366/91735 و یا پست الکترونیک info@islamic-rf.ir ارسال نمایند.
وی افزود: علاقه‌مندان همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 2232501-0511 تماس بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha