چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

حوزه، همیشه آمادگی این را داشته که اگر مسایل جدیدی به او عرضه شود به صورت اصولی و عمیق پاسخ دهد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم به خبرنگار مرکز خبر حوزه در پاسخ به این سئوال که بعضی از فقها قایل به بانکداری بدون ربا نیستند اما مقام معظم رهبری هر چه در بانک‌ها وجود دارد را محکوم به صحت می‌دانند گفت: به نظر من اختلاف تفاوت در نگاه به  قانون بانکداری بدون ربا و عملکرد بانک‌ها است.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس افزود: معتقدم این دو نگاه فقهی درست است زیرا که قانون عملیات بانکی بدون ربا جای مناقشه ندارد و قانون خوبی است، اما عملکردها در نظام بانکداری منطبق با قانون نیست.

وی به راه‌کارهای اصلاح عملکرد بانک‌ها با قانون گفت: برای  اصلاح قانون بانکداری بدون ربا به گونه‌ای که راه خلاف قانون را ببندیم اقداماتی صورت گرفته است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس کشور خلاء آموزش‌های صحیح را یکی دیگر از عناصر، منطبق نبودن عملکرد بانکداری بدون ربا با قانون آن بیان کرد و افزود: باید بانکداری بدون ربا را در سطح دانشگاه به صورت یک روش جدید آموزش بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم گفت: دانش‌آموختگان دانشگاهی با کتب اقتصاد کلان و کتب پول غربی آشنا می‌شوندکه سازوکار آنها مبتنی بر نرخ بهره است، لذا وقتی وارد سیستم بانکی می‌شوند چیزی از بانکداری بدون ربا نمی‌دانند.

وی در جواب این سئوال که در بحث بانکداری بدون ربا، قرض‌الحسنه معدوم شد گفت: در سیستم بانکداری ما قرض‌الحسنه تقریباً منتفی است، مگر آنچه تکلیف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم با بیان اینکه پاسخ حوزه‌ها به مسایل در مقابل تقاضا است یادآور شد: در دو دهه اخیر تقاضایی از سوی اداره کشور و یا نظام آموزشی به حوزه‌ها داده نشده تا به سئوالات آنان پاسخ دهد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha