چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

شرایط فعلی برای حوزه‌های علمیه به ویژه قم، اتمام حجت الهی است و اگر درست استفاده نکنیم و فقط کارهای گذشته را چاپ و تصحیح کنیم عقب می‌مانیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس مجلس خبرگان رهبری در کنگره مرحوم کلینی خاطرنشان کرد: مکتب اهل‌بیت (ع) دارای عظیم‌ترین مخزن اسرار الهی و سرمایه تربیتی، اخلاقی و سیاسی است که مبانی اداره بشریت است.

وی گفت: اقتضائات زمان و مکان که نقش اساسی در اجتهاد و تصمیم دارند، این موقعیت را فراهم کردند تا حوزه‌های علمیه، اسلام و مکتب را یکبار دیگر متناسب با زمان معرفی کنند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ادامه دادک مرحوم کلینی و شیخ طوسی بنا به مقتضیات زمان، آن آثار را خلق کردند و ما باید از فضای خوبی که الان ایجاد شده بهتر استفاده نماییم و از منابع مالی که می‌توانیم به کار بگیریم استفاده کنیم .

رییس مجلس خبرگان افزود:  ما اعتقاد داریم دین اسلام جهانی و ابدی است و می‌تواند بر همه ادیان غلبه کند و باید مقدمات این کار را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه امروز علم، دانش و استدلال واقعی حکومت می‌کند و با زور نمی‌توان کاری از پیش برد گفت: سلفی‌ها از روزی که شروع کردند  تا به امروز، بدترین نحله را در اسلام خلق می‌کنند نحله‌ای که عقل سلیم نمی‌پذیرد و اسلام را بدنام می‌کند و پوشش قبیحی بر پیکر اسلام می‌گذارد در حالی که اسلام بسیار زیباست و وظیفه علما و مراجع است که نعمت الهی را تکمیل کنند.

 وی گفت: بین آثاری که از ادیان الهی باقی مانده، چیزی غنی‌تر از مکتب اهل‌بیت (ع)  در جامعه وجود ندارد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: سایر فرق و ادیان زحمات زیادی دارند و ارزشمند است، اما مکتب اهل‌بیت از جامعیت، ریشه و اصالت و اطمینان خاصی برخوردار است.

وی گفت: از زمان پیامبر تا غیبت، اهل‌بیت (ع) با برخوردای از سرمایه عصمت و دانش لدنی و داشتن الهام و ارتباط مطمئن با منابع دانش و آشنایی کامل با قرآن و تاویل آن، منبع دانش آن زمانند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان داشت: متاسفانه  در زمان خودشان با اشکالات سیاسی که وجود داشت، مجال ، آنچه لازم بود و خداوند طراحی کرده بود، برای دین جهانی و ابدی اسلامی، عملیاتی کنند، پیدا نشد اما با مجاهدت شاگردانشان، معارف ایشان ثبت گردید.

وی بیان داشت: ثبت معارف، اصلی‌ترین سرمایه‌ای است که از اهل‌بیت (ع) به ما رسیده است و متاسفانه بخشی از آن از بین رفته، اما همان مقداری که به ما رسیده است، اقیانوس بی‌کرانی است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: کار ائمه (ع) ، بیشتر تبیین و تفسیر است، منتها بالاتر از آنچه یک مفسر می‌تواند بفهمد، اینکه با علوم لدنی خود و ارتباط ویژه برای شاگردانشان تدوین کردند و محدثان در حد مقدور‌شان تنظیم نمودند.

وی بیان داشت: وقتی به عصر غیبت می‌رسیم،  می‌بینیم این عصر، حقیقتاً نقطه سرنوشت‌ساز اسلام و اهل‌بیت (ع)  بود که جمعی از فقها و محدثان شیعه توانسته‌اند این ارتباط را محفوظ نگه دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دوران غیبت صغری، این استمدادها  نمی‌شد، معلوم نبود منابع ما چه سرنوشتی می‌داشت. اما بحمدالله فقها و محدثان این خلاء را پر کردند و کارها را تا جایی که مقدورشان بود به پیش بردند و در آن دوران ری، قم بغداد، کوفه و سایر مراکز این وظیفه را به عهده داشته است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: در آن دوران دو مکتب محدثات و فقها بروز می‌کند که در مکتب محدثان، افرادی چون علی‌بن ابراهیم و مرحوم صدوق، از پیشتازان آن به شمار می‌روند و مکتب فقها نیز شامل افرادی چون ابن‌عقیل، ابن جبیر شیخ مفید، سید مرتضی و سرآمدشان شیخ طوسی در همان مقطع و کمی پس از غیبت بروز کرد.

وی گفت: مکتب محدثان و فقها از همدیگر جدا نیستند و بسیاری از فقها جزو محدثین بودند و بر عکس.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: از نظر محاسباتی، محدثان در رتبه مقدم بر فقها به حساب می‌آیند، زیرا اینها همه چیز را برای فقها مهیا می‌کنند تا آنها از آن استفاده کنند.

سخنران این کنگره بیان داشت: ری از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست که متاسفانه تاریخ آن کاملاً مشخص نیست، اما بعضی آن را به فرزندان حضرت آدم و یا فرزندان حضرت نوح منتسب می‌کنند و بارها این شهر منهدم شده و ساخته شده است.

وی گفت: شهر ری به سلسله کوه‌های البرز متکی است و دارای منابع  آب و امکانات حیاتی است و خاک آن از بهترین دشت‌های دنیاست و هوای آن جزو بهترین هواهاست و از نظر مرکزی هم از روزی که ایران به عنوان کشور بزرگ تمدن‌ساز در آمده، مرکزیت داشته است.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود:  بعد از حضور اسلام در ایران، ری در نقطه مرکزی حرکت مسلمان‌ها به طرف شرق بوده و تا قرن‌ها دروازه شرق محسوب می‌شده است.

وی گفت: بسیاری از محدثان ما از جمله مرحوم کلینی از ری هستند و تحصیلات اولیه مرحوم کلینی در روستای کلین در اطراف ری بوده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم کلینی پس از استفاده از ری و تحصیلات ارزشمند در این شهر سفرهای مهم داخلی به قم، نیشابور و سمرقند انجام داد به اطلاعات مناسبی دست یافت.

وی گفت: وقتی در طول تاریخ به ری نگاه می‌کنیم حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس توجه ویژه ای به ری داشتند و این مسئله ارزش ری رای را نشان می دهد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: خوارج وقتی در مرکز تولد خود مطرود شدند به ری آمدند و شیعه را به کمک بنی‌امیه در ری تحت فشار قرار دادند، اما ری در ذات خود همواره همراه اهل‌بیت (ع) بوده و شیعه در ری فراز و نشیب داشته است به طوری که گاهی نیرومند و گاهی تحت فشار بوده است.

رییس مجلس خبرگان  گفت: بنی‌عباس در دوره رشد و مقبولیتشان، توجه زیادی به ری داشته به طوری که مهدی عباسی 2 سال در ری مانده و هارون‌الرشید 4 ماه در این شهر اقامت داشته و مامون هم تلاش کرد ری را از دست برادرش در بیاورد و اینها نشان دهنده اهمیت ری است.

وی خاطرنشان کرد: ری با این همه سوابق و موقعیت جغرافیایی‌اش و اینکه امروز جزو حکومت اسلامی قرار گرفته است رسالت بزرگی را داراست و باید ری را به عنوان پایگاه بزرگ و مستعدی در نظر بگیریم که کارهای انجام گرفته در حوزه حدیث در این شهر می‌تواند آن را به جایگاه خوبی برساند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه مرحوم کلینی دو سوم از عمر خود را در ری و یک سوم را در بغداد بوده است گفت: بغداد در آن روز مرکز علم جهان بود و تمدن بزرگ اسلامی در بغداد شکل گرفت و همه فرق اسلامی در آنجا پایگاه و مدرسه داشتند و خیلی از علوم اسلامی زاییده بغداد و ایرانی‌های مقیم بغداد و کوفه است.

سخنران این کنگره گفت:  مرحوم کلینی بعد از اینکه کار خود را در ری تمام کرد به بغداد رفت و در آن دوران، بغداد با تضعیف قدرت سیاسی خلافت، فضای مناسب‌تری برای علما و دانشمندان ایجاد کرده بود و جای مناسبی برای شیخ کلینی بود.

وی گفت: بعید است که بگوییم ایشان با نواب امام زمان (عج) ارتباط نداشته است و باید روی این مسئله در تحقیقات بعدی تکیه کنیم.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: در بغداد به خاطر فضای علمی و احتجاج‌هایی که وجود داشته و ضمناً سعه صدری که حاکم بوده است، فعالیت‌های مناسب علمی صورت گرفته است البته همواره فضای تعصب بوده است اما سعه صدر در آن زمان از شرایط فعلی بیشتر بوده است ولی الان فوری یکدیگر را تکفیر می‌کنند در حالی که راه رسیدن به حقایق، شک و شبهه و بیان آزادانه اندیشه و مسایل است.

وی گفت: امروز باید بحث، مناظره، احتجاج و میزگردها را با سعه صدر برای آشنا شدن با دانش روز استفاد کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه  مرحوم کلینی بر همه نحله‌هایی که در بغداد وجود داشته مسلط بود افزود: وی ‌می‌توانست مانند بحار، مجموعه‌ای از روایات را بیاورد، اما طبق نیاز زمان خود حرکت کرده و  مطالب مورد نیاز را آورده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان داشت: فضای تعلیم و تربیت و پیشرفت در عصر کلینی بسیار با ارزش بوده است و ما امروز نیازمند احیای چنین فضایی در مجامع علمی هستیم.

رییس مجلس خبرگان  با بیان اینکه شرایط بسیار خوبی در ایران نسبت به سده‌های گذشته ایجاد شده است تاکید کرد افکار خوب اسلامی در سراسر ایران شکل گرفته و می‌توانیم ویدئو کنفرانس‌هایی بگذاریم و با دانشمندان دنیا مباحثه کنیم و لازمه موفقیت این کارها سعه صدر است و نباید تصور کنیم همیشه ما باید فائق باشیم.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha