پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

راه‌اندازی مدرسه‌ای نخبه پرور با بهره‌گیری از مدیر و اساتید توانا، آینده حوزه را تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الله وردی در گفت‌وگو با سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، با بیان این مطلب تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه افراد توانمندی را در عرصه تدریس تربیت می‌نماید،‌ ولی مصداق بارز ضرب المثل " «کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌‌خورد» قرار گرفته. چون این اساتید توانمند به دلیل امکانات کمی که حوزه در اختیار آنها قرار می‌دهد، جذب دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی می‌شوند و حوزه از حضور آنان بی بهره می‌ماند.

وی در تکمیل  سخن خود اظهار داشت: کم‌‌توجهی‌‌ نسبت به اساتید حوزه و دغدغه گذران زندگی آنان مانع صرف تمام  وقت خود جهت تدریس در حوزه می شود و چنانچه این مشکل  از سوی مسئولان حوزه برطرف شود، قطعاً بازدهی حوزه در زمینه‌های آموزشی و تربیتی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به حضور 1500  طلبه کرمانی در حوزه‌های علمیه،‌ ادامه داد: نخبگان این استان جذب حوزه علمیه قم می‌شوند و متأسفانه استان از توانایی‌های آنها بی‌بهره می‌ماند.

این استاد حوزه نخبه پروری در حوزه را نیازمند برنامه‌‌ریزی‌ها و اختصاص سرمایه‌ای مناسب دانست و گفت:‌ در این راستا، راه‌اندازی مدرسه‌ای با بهره‌گیری از مدیر و اساتید توانا و اجرای برنامه‌‌های آموزشی ویژه نخبگان باعث تقویت در آینده حوزه خواهد شد.

وی، به برنامه‌های پژوهشی حوزه پرداخت و با تأکید بر این که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از گذشته به مباحث پژوهشی اهمیت داده و در این راه کارهای ارزنده‌ای  انجام داده است، اظهار داشت: هر چند از گذشته  وارد عرصه‌‌های پژوهشی شده‌ایم، ولی متأسفانه این امر در مدارس علمیه شهرستان ‌‌‌ها پیشرفت چندانی نداشته و تا کنون  اقدامات خاصی در  این عرصه صورت نگرفته  است و چنانچه در برخی از مراکز استان‌ها حرکت‌هایی در عرصه پژوهش صورت گرفته خودجوش بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الله وردی به کمبود امکانات پژوهشی در مدارس علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: نبود کتابخانه‌های مجهز و تخصصی، عدم دسترسی کافی طلاب به  اینترنت، نبود اطاق رایانه مناسب و...، از جمله مشکلاتی است که حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش با آن مواجه هستند.

وی یادآور شد: پژوهش در متون دینی و احادیث اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و اسلام برای کتابت و پژوهش ارزش فراوانی  قائل است، همانطوریکه، در روایات دینی آمده هر کس فضایل علی(ع) را بشنود، گناهانی با گوش مرتکب شده بخشوده و اگر کسی  فضایل امیر مؤمنان‌(ع) را ببیند گناهانی که با چشم انجام  داده بخشیده می‌‌شود، ولی اگر کسی فضایل حضرت امیر(ع) را بیان بدارد، ملائکه برای او استغفار می‌نمایند و تمامی گناهان  او بخشیده می‌شود، بنابراین برای پژوهش در متون دینی در حوزه ها باید اهتمام ویژه ای صورت بگیرد.

مدیرحوزه علمیه کرمان، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان کرمان، اظهار داشت: در حوزه علمیه خواهران نسبت به حوزه برادران ، توجه بیشتری به مسائل پژوهشی می‌شود و گام‌های ارزشمندی نیز در این راستا برداشته شده است، ولی  برای نهادینه کردن و ارتقا آن  باید تلاش بیشتری نمود.

وی ادامه داد: در حوزه برادران، متأسفانه به امور پژوهشی توجه کمتری شده است، ولی با توجه به برنامه‌هایی که در این عرصه صورت پذیرفته است، می‌توانیم کاستی‌‌هایی که در این عرصه وجود دارد را برطرف سازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین الله ردی همچنین دانش‌افزایی اساتید حوزوی را راه‌حل مهمی برای رشد حوزه در مسائل آموزشی و پژوهشی دانست و گفت: با توجه به نقش ارزنده اساتید در آموزش طلاب، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی اساتید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه علمیه کرمان است. در این برنامه،  اساتید حوزه‌های علمیه خواهران و برادران آموزش‌ های لازم را برای برگزاری بهتر کلاس‌‌ها و  انتقال آموزه‌های خود می‌گذرانند.

وی یکسان بودن سطح علمی مدارس علمیه کشور را از نیازهای حوزه برشمرد و اذعان داشت: اگر مدارس  علمیه  استان، از نظر علمی تفاوتی با هم نداشته باشند، انتقال طلاب به مدارس و سایر مناطق استان، مشکلی را  برای طلاب ایجاد نمی‌کند و اساتید و مدیران نیز نگرانی‌ای در این خصوص ندارند.

*تقویت مباحث اخلاقی در طلاب، نیازمند حضور اساتید در شهرستان‌ها

وی امور فرهنگی و تربیتی  را از الزامات برنامه‌های  آموزشی و پژوهشی طلاب برشمرد و تقویت آن را نیازمند حضور اساتید اخلاق حوزوی دانست و اذعان داشت: اگر بخواهیم کارهای مهمی در تربیت طلاب انجام دهیم، لازم است که اساتید اخلاق در مدارس اخلاق  شهرستان‌ها نیز حضور داشته و آموزه‌های خود را به طلاب انتقال دهند.

حجت‌الاسلام الله وردی  با استناد به سخن  امام خمینی(ره) که رفتار استاد را الگویی برای طلاب است، اذعان داشت: اساتید در ایجاد زی طلبگی در میان طلاب تأثیر بسزایی دارند، از این رو نیاز است که اساتید در این عرصه توجیه شوند و چگونگی رفتار را به طلاب انتقال دهد.

وی ادامه داد: تفاوت‌هایی که میان نسل گذشته و  امروز وجود دارد، نیاز به برنامه‌های منظم و جدی‌ دارد تا بتوان شکاف‌های موجود را برطرف ساخت.

مدیر حوزه علمیه کرمان افزود: البته با توجه به بودجه فرهنگی که جدیداً به مدارس علمیه شهرستان‌ها اختصاص یافته است، دست برنامه‌ریزان فرهنگی حوزه را باز کرده و امید است گام‌های  ارزشمندی در این راستا برداشته شود.

وی در ادامه به امور فوق برنامه این مدرسه اشاره کرد و گفت: تمامی برنامه ‌های حوزه به صورت زمان‌بندی شده و برنامه‌‌ریزی شده در اختیار مدیران  قرار می‌گیرد، ولی این برنامه‌ به اندازه‌ای زیاد است که دیگر جایی  برای سایر برنامه‌های آموزشی فوق برنامه در اختیار مدیران، اساتید و طلاب قرار نمی‌دهد، از این رو نمی‌توان از مدارس علمیه انتظار داشت که امور فوق برنامه آموزشی برای طلاب برگزار نمایند.

وی در پایان، راه‌اندازی دفاتر نمایندگی حوزه‌های علمیه در استان‌ها را امیدی برای تحول در حوزه دانست و گفت: امید است که تحول به وجود  آمده در حوزه به ثمر برسد و حوزه جایگاه خود را همانگونه که انتظار می‌رود، به دست  آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha