جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفتند:‌ برای این‌که جایگاه اصلی خود را در علوم انسانی پیدا کنیم، باید آموزه‌های دینی متقن را پایه و اساس کار قرار دهیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در هشتمین هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در قم افزودند: شرط اول در اسلامی سازی علوم انسانی استفاده از منابع محکم و متقن دینی است و اگر در این راه کوتاهی کنیم در آینده اصل دین زیر سؤال خواهد رفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: همان طور که در یک فرع فقهی روایت را کاملا بررسی کرده و رجال و دلالت آن را زیرورو می‌کنیم، در استناد علوم انسانی به دین هم باید با دقت عمل کنیم.

رییس مؤسسه امام خمینی (ره) اضافه کردند: اگر درعلوم انسانی از یک روایت مرسله استفاده کردیم که بعد ضعف آن معلوم شد،‌کاری کرده ایم که ضرر آن بیشتر از سود آن است .

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کردند:‌برای پیشبرد علوم انسانی باید با استفاده از منابع غنی اسلامی پایه‌های محکمی ایجاد کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه، به دانش‌پژوهان و صاحب‌نظران عرصه علوم اسلامی توصیه کردند:‌ منابع دینی را خوب بشناسید و سند و منابع را بررسی کنید تا بین خود و خدا حجت داشته باشید.

ایشان، ضرورت بهره‌مندی از منابع غنی و استوار دینی را گوشزد کرده و افزودند:‌ مسئولیت کنونی علما از وظیفه همه علما در طول تاریخ بیشتر است؛ چون انحراف در شرایط فعلی موجب انحراف میلیون‌ها نفر و درگیری و نزاع‌ها می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشتند: ‌باید همان‌طور که در مورد حدیثی از زراره کنکاش و تحقیق می‌کنیم، در مورد قرآن و سایر بخش‌های دینی هم پرکار و پرتلاش باشیم، نباید کاری کنیم که بعداً بگویند دینی که فلان حرف را زده از اساس باطل و دروغ است.

ایشان تأکید کردند:‌تلاش‌هایی که در بسیاری از فروع فقهی انجام شده باید در سایر بخش‌های دینی به غیر احکام هم صورت بگیرد.

رییس مؤسسه امام خمینی (ره) افزودند:‌امروز مسائل بسیاری وجود دارد که باید درباره آنها از مراجع وعلما استفتاء و نظر اسلام را پیدا کرد.

عضو خبرگان رهبری در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفتند:‌اوائل انقلاب هم افرادی بودند که حرفی را از دیگران می‌پذیرفتند و چون می‌خواستند آن را اسلامی کنند، می‌گشتند و حدیثی را بدون بررسی سند و دلالت به آن ضمیمه می‌کردند؛ در حالی‌که این کارها در نهایت به ضرر دین تمام می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه به تبیین نقش علم دینی در تحول علوم انسانی پرداخته و ابراز داشتند: ‌باید برای روشن شدن این موضوع، علوم انسانی و علم دینی را تعریف کنیم، چون هنوز بعد از 31 سال ابهام‌هایی وجود دارد و حتی برای برخی افراد که در حوزه و دانشگاه هستند، امر مشتبه شده است.

ایشان اظهار داشتند:‌تصورغلط دین در این زمینه است که علم دینی را در مقابل علم دانشگاهی قرار دهیم وعلم دینی را مراد علم قدیم وعلم دانشگاهی را مرادف علم جدید بدانیم که در این صورت جایی برای بحث نمی‌ماند.

رییس مؤسسه امام خمینی (ره) گفتند:‌اینها می‌گویند نه تنها علم دین در تحول علوم انسانی نقشی ندارد، بلکه دوران آن هم گذشته است و امروز زمان علوم جدید است که بر تجربه استوار می‌باشد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شدند:‌ معنای علم در علوم دینی مساوی با  ساینس و علم تجربی نیست، بلکه کشف واقعیت و درک حقیقت از هر راهی است.

آیت‌الله مصباح یزدی افزودند: باید منظور خود را به درستی بیان کینم تا معلوم شود دین‌های باطل مثل بودیسم مقصود نیست، بلکه باید حداقل سه عنصر مبدأ، معاد و رابطه انسان و خدا در آن دینی باشد که مصداق کامل آن اسلام است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کردند: ‌وقتی از دین صحبت می‌کنیم منظور ما چیزی است که به زندگی رنگ می‌دهد و انسان را در تمام جزئیات با خدا مرتبط می‌کند، نه این‌که دین یک مسئله شخصی باشد و انسان هر روز بتواند آن را تغییر دهد.

آیت‌الله مصباح یزدی گفتند: ‌بهترین تعریف این است که بگوییم معلوماتی که از منابع اختصاصی دین استفاده می‌شود علم دین است، یعنی درعلم دین ما از منابع اختصاصی یا معلمان وحی استفاده می‌کنیم.

رییس مؤسسه امام خمینی ادامه داد: البته ما در دین دلیل عقلی را قبول داریم و عقیده به خدا را با عقل اثبات می‌کنیم، اما هر چه عقل ثابت کرد، دین نیست مثل معادله دومجهولی.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha