چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج از تدوین کتاب مفاتیح الحیات(جلد دوم مفاتیح الجنان) به پیشنهاد حضرت آيت‌الله جوادي آملي خبر داد.

به گزارش مرکز خبرحوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين یدالله مقدسي با بیان به این که تاکنون حدود 70 درصد از کار تدوین مفاتیح الحیات انجام شده است،  اظهار داشت: کار نگارش حدود 200 صفحه از کتاب مفاتیح الحیات انجام شده و 100 صفحه از آن را اخیرا به محضر حضرت آیت الله جوادی آملی ارائه دادیم که معظم له از انجام این حجم کار ابراز خرسندی کردند.

وی با اشاره به اصل طرح انتشار جلد دوم مفاتیح الحیات تصریح کرد: موضوع این طرح از 5 سال قبل با سخنان حضرت آيت‌الله جوادي آملي در خطبه های نماز جمعه در مورد بهتر نگه داشتن محیط زندگی، چه در طبیعت و چه درامرجاری زندگی به عنوان یک شهروند، مطرح شد و کار تقریبا به صورت تهیه یک طرح خام شروع شد.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اضافه کرد: دو سال قبل وقتی ایشان دوباره این موضوع را در خطبه های نماز جمعه مطرح کردند، یکی از افرادی که پیگیر این طرح بود، طرحی ارائه نمود و ما این طرح را خدمت معظم له مطرح کردیم .

حجت الاسلام مقدسی با بیان این که این افراد بعد از مدتي نتوانستند این کار را به سرانجام برسانند، به تهیه طرح اولیه توسط گروه دیگری از پژوهشگران اشاره کرد و یادآور شد: این کار با تشکیل شورای پژوهشی آغاز و جلسات متعددی در زمینه مدخل یابی برای موضوع مورد پژوهش تشکیل شد و در این جلسات طرح اشاره شده 5 بار تغییر یافت و تکامل پیدا کرد.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج خاطرنشان ساخت: اين طرح نهایتا در چهار موضوع شامل روابط انسان در زندگي مربوط به خود، روابط انسان با افراد دیگر، چگونگي روابط انسان‌ها با حيوانات و روابط انسان با طبيعت تهيه شده است.

وی با اشاره به این که هر یک از این موضوعات دارای زیرمجموعه هایی می باشد، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل طرح سئوالات و ابهاماتی وجود داشت که سئوالات را برای حضرت آیت الله جوادی آملی ارسال کردیم و در جلسه ای ایشان به ابهامات پاسخ دادند.

حجت الاسلام مقدسی تاکید کرد: بعد از فرمایشات معظم له دوباره تغییرات مختصری در این طرح انجام دادیم و شروع مجدد این کار با مطالعه حدود 100 عنوان کتاب حدیثی و بعضا تاریخی و اخلاقی همراه بوده است.

وی اظهار داشت: فیش های به دست آمده مورد کنترل قرار گرفت و مواردی که چندان ارتباطی با طرح نداشت، جدا سازی و مطالب مربوط به موضوعات مفاتیح الحیات در قالب بیش از 6 هزار حدیث آماده شد.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، تهیه نرم افزار را از دیگر مراحل انجام این کار برشمرد و گفت: پس از تهيه این نرم‌افزار، نيازمند نمايه بوديم ؛ بنابراین براي نمايه سازي در روايات از ظرفيت افرادي استفاده كرديم كه سابقه كاری خوبی داشتند.

حجت الاسلام مقدسی با اشاره به زمان‌بر بودن نمايه سازي در روايات، افزود: پس از حذف مکررات عنوان ها و نمایه ها، حدود 14 هزار نمایه آماده شد تا از آنها برای موضوعات مورد نظر استفاده کنیم.

وی با تشریح مراحل بعدی انجام این کار اظهار داشت: در مرحله بعدی، کار نگارش آغاز شد؛ در این مرحله نیازمند آئین نامه نگارش بودیم که از صاحب نظران و پژوهشگراني كه در کار نگارش تجربه داشتند استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تهیه آئین نامه نگارش بر مبنای رهنمود حضرت آیت الله جوادی آملی، کار نگارش به صورت آزمایشی آغاز و هر یک از پژوهشگران قسمتی از کار را بر عهده گرفتند.

حجت الاسلام مقدسی ادامه داد: برای وحدت رویه بیشتر، نگاشته های پژوهشگران توسط شورای پژوهش بررسی و ارزیابی و اصلاح شد و پس از آن، کار نگارش به صورت جدی تر پیگیری گردید و برای این که جهت مشخصی در انجام کار داشته باشیم.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به دیدار اعضای گروه تدوین مفاتیح الحیات با حضرت آیت الله جوادی آملی، پس ازبررسی و ارزیابی و اصلاحنگاشته ها، اظهار داشت: معظم له در این دیدار مطالب بسیار عمیق و زیبایی را مطرح نمودند

وی ادامه داد: معظم له همچنین توضیح دادند که جهان بینی در فلسفه و کلام مطرح می شود و بحث های مفصلی در این بخش ها ارائه و گفتند که جهان داری کار سیاسیون است و اگر جهان داری بر مبنای جهان بینی باشد می توان جهان را نگهداری کرد و از هرج و مرج پیشگیری نمود.

حجت الاسلام مقدسی اضافه کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین بحث جهان آرایی را با استفاده از دو آیه مبارکه به این صورت مطرح کردند که در قرآن کریم نظام تکوین و تدوین وجود دارد. نظام تدوین مباحث عبادی را مطرح می کند که خداوند بشر را برای بندگی و عبادت آفرید و نظام تکوین این آیه را مطرح می نماید که خدای سبحان بشر را برای عمران و آبادانی زمین آفریده است. اگر بشر بر اساس این هدف آفریده شد، علمی که در اختیار بشر قرار می گیرد هدفدار می شود و آن وقت علوم انسانی و سایر علومی که بشر از آنها استفاده می کند باید خدامحور باشد.

حجت الاسلام مقدسی با اشاره به ادعای سکولاربودن علوم که از سوی برخی ها مطرح می شود، اظهار داشت: این که در علوم فیزیک می گویند علم سکولار است و اسلامی بودن و غیراسلامی بودن آن مطرح نیست، به دلیل این است که اگر انتساب به خدا مطرح نباشد این حرف ها بیان می شود و اگر بحث انتساب به خدا مطرح باشد، تفسیر قرآن هم الهی است و علم سکولار نخواهیم داشت.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان این که بر مبنای این جهان بینی باید زمین را آباد کنیم و این دستورالعمل ها را از آیات و روایات بگیریم، تصریح کرد: اگر بخواهیم جهان بینی زمین بر مبنای آیات و روایات باشد، دستورالعمل ها باید از سنت نبوی و وحی گرفته شود. به همین جهت در بخش بندگی خدا و عالم تدوین که عبادات مطرح می شود مسائل و راهکارهای بندگی و عبادت را در کتاب های دعا و زیارات مانند مفاتیح الجنان می بینیم.

حجت الاسلام مقدسی تصریح کرد: اگر بخواهیم زمین را آباد و طبیعت را احیاء کنیم و ارتباط های زندگی اجتماعی بشر را بر مبنای دستور خدا پیش ببریم، باید کتاب و متنی داشته باشیم که این راهکارها را به ما نشان دهد، اینجاست که ضرورت نوشتن کتاب مفاتیح الحیات معنا پیدا می کند.

وی ادامه داد: در این کتاب علاوه بر این که چگونگی ارتباط با انسان های همنوع را ببینیم، باید راهکارهای ارتباطمان با طبیعت، دستورالعمل های ارتباط با حیوانات و چگونه زندگی کردن در جامعه را بر مبنای دین داشته باشیم و حتی در مسائل اقتصادی هم این توجه را داشته باشیم که طبق دستورات دین تولید حداکثری و قناعت در مصرف مورد توجه باشد.

وی تولید زیاد و استفاده از منافع آن برای عمران و آبادانی زمین را روشی دینی و طبق دستور الهی دانسته و تاکید کرد: اینجاست که بحث جهان آرایی معنای وسیع ترین پیدا می کند و وجهه الهی بودن را به خود می گیرد.

حجت الاسلام مقدسی یادآور شد: دین می گوید شما اگر نهایت تلاش خود را حتی در مسائل اقتصادی داشته باشید و سودش را برای عمران و آبادانی زمین و زندگی به کار گیرید، بهشت پاداش که خدا به شما ست ، به تعبیری دیگر در دستورات دینی به ما توصیه شده که تمام کارهای ما پاداش اخروی دارد؛ اگر این نگرش در زندگی همگان به وجود آید، مشکلات زندگی کم می شود و در بهداشت کوچه و خیابان و چگونگی زندگی و استفاده از طبیعت تاثیرگذار است.

براساس گزارش روابط عمومي بنيادعلوم وحياني اسراء، وی با اشاره به برخی سرفصل های این کتاب اظهار داشت: به عنوان مثال اگر بخواهیم ببینیم که در روایات ما درباره قانون مداری افراد در جامعه چه دستوراتی وجود دارد با مفاهیمی همچون حق الناس، عرف آداب، برآورده کردن نیازهای دیگران، اصلاح نزاع های افراد، رازداری و اطلاع از اسرار دیگران، مشورت دهی، همکاری ها و تعاونی ها، تشکل های مردمی، کار و کارگر و کارفرما، دستورالعمل ها در محیط زندگی، برخورد با همسایگان و دوستان و همکاران و طبقات مختلف جامعه، برخورد با حوادث طبیعی و... مواجه می شویم.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج  همچنین اظهار امیدواری کرد که روند انجام کار تدوین جلد دوم نهج البلاغه تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده به پایان برسد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha