سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024

استاد برجسته حوزه علميه گفتند: عالم عادل به خاطر بهره‌مندي از عقل نظري و عقل عملي، نه بيراهه مي‌رود و نه راه كسي را مي‌بندد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آيت‌الله جوادي آملي، امروز در درس اخلاق كه با حضور جمع كثيري از استادان دانشگاه و طلاب و دانشجويان برگزار شد با اشاره به اربعين سيد و سالار شهيدان اظهار داشتند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين(ع) و جعلنا و اياکم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدي من آل محمد عليهم السلام» شعار رسمي ما شيعيان است و اميدورايم در عزاي آن بزرگواران كاري كنيم كه استحقاق اجر را داشته باشيم و خداي سبحان اجر عظيم به ما عطا كند و توفيقي داشته باشيم كه خون بهاي امام حسين عليه السلام را بگيريم چون «و جعلنا و اياکم من الطالبين بثاره» پيام مهمي به همراه دارد.

ايشان تاكيد كردند: اگر كسي مظلومان شهيد شد ولي او حق انتقام دارد و اينكه خداي سبحان به ما توفيق عطا كند كه خون بهاي امام حسين عليه السلام را بگيريم‏، يك ادعاي بزرگي است چون ما جزو اولياء و بازماندگان حسين بن علي علیه‌السلام هستيم، به خاطر اينكه وقتي وجود مبارك حضرت رسول صل الله عليه و آله و سلم فرمود «انا و عليّ ابوا هذه الامة» من و علي پدر اين امت هستيم، و اعلام رسمي فرمودند كه بيائيد فرزندان ما شويد، ما لبيك گفتيم و اگر كسي فرزند اين خاندان شد تا روز قيامت بايد خون بهاي امام حسين عليه السلام را بگيرد.

مفسر بزرگ قرآن كريم در بخش ديگري از فرمايشات خود به مسئله اخلاق اسلامي اشاره كردند و يادآور شدند: ذات اقدس اله وقتي انسان را آفريد فرمود: «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» و اين انسان را خليفه خود قرار داد تا خُلق را بسازد.

حضرت آيت الله جوادي آملي تاكيد كردند: در درون ما بدني به وسيله عقايد و اخلاق ما ساخته می‌شود كه وقتي ما مرديم با آن بدن در صحنه قيامت محشور مي‌شويم.

ایشان با بيان اينكه خُلق يك حقيقت خارجي است، تصريح كردند: ما تا خود و عقايد و اوصاف خودمان را نشناسيم و پيوند بين عقيده و وصف، عقيده و معتقد، وصف و موصوف و... را ارزيابي نكنيم از نظر علمي در كارمان موفق نيستيم.

معظم له با تاكيد بر اينكه همان گونه كه در محدوده بدن چهار گروه وجود دارد، در محدوده جان هم گروه‌هاي چهارگانه‌اي وجود دارد، به تشريح اين گروه‌ها پرداختند و افزودند: در محدوده بدن، برخي از نيروهاي ما عهده‌دار ادارك (مثل چشم و گوش و...) و برخي عهده‌دار تحريك(دست و پا و...) هستند؛ برخي‌ها مجاري اداركي قوي و مجاري تحريكي سالمي دارند كه اگر خطري را ديدند فورا از صحنه فرار مي‌كنند، يعني چشم بينا و پاي دونده دارند و اگر مار و عقربي را مشاهده كردند فرار مي‌كنند.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي ادامه دادند: بعضي ديگر مجاري اداركي قوي دارند اما مجاري تحريكي آن‌ها ضعيف است، مثل كسي كه چشم و گوش داشته باشد اما دست و پاي او فلج است؛ اين گونه افراد مار و عقرب را مي‌بينند ولي قدرت فراركردن را ندارند و وقتي دچار مشكلي شدند نمي‌توانيم به آن‌ها بگوییم مگر نديديد؟ به خاطر اينكه دست و پايي براي فرار کردند ندارند.

ايشان با تشريح وضعيت گروه‌هاي سوم و چهارم، اظهار داشتند: دسته سوم كساني هستند كه مجاري تحريكي قوي، اما مجاري اداركي ضعيفي دارند، يعني خطرها را نه مي‌بينند و نه مي‌شنوند، اما دسته چهارم از ناحيه مجاري اداركي و تحريكي ضعيف هستند، يعني نه مي‌بينند، نه مي‌شنوند و نه دست و پا دارند.

مفسر بزرگ قرآن كريم همچنين با تقسيم بندي عقل به نظري و عملي اظهار داشتند: عقل نظري متولي انديشه است و مطالب را خوب درك و ارزيابي مي‌كند ولي عقل عملي متولي اراده و عمل و عزم است.

ايشان افزودند: برخي افراد داراي عقل نظري و عملي قوي‌اي هستند، بنابراين مطالب را خوب مي‌فهمند و وقتي فهميدند به خوبي عمل مي‌كنند كه اين افراد عالم عادل هستند.

معظم له گفتند: برخي افراد نيز خوب مي‌فهمند و تحقيق مي‌كنند اما به درستي عمل نمي‌كنند، براي اينكه عقل عملي در مصاف شهوت و غضب اسير شده و دست و پاي او بسته شده است. نمي‌شود به اين عالم فاسق گفت كه چرا معصيت مي‌كني بلكه بايد به او گفت كه چرا در صحنه جنگ با نفس پيروز نشدي و دست و پايت را آزاد نكردي.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كردند: گروهي هستند كه دست و پايشان خيلي قوي است مثل مقدس‌هاي كم درك، كه انديشه آن‌ها ضعيف است. گروهي هستند كه هر دو قسمت عقل عملي و عقل نظري در آن‌ها ضعيف است كه نه مي‌فهمد و نه مي‌تواند عمل كند.

استاد برجسته حوزه علميه تصريح كردند: ما تا اين گروه‌هاي چهارگانه را نشناسيم و بيماري آن‌ها را ارزيابي نكنيم و خود را بر قرآن كه شفابخش است عرضه نكنيم و درمان نيابيم خُلقي نخواهيم داشت، وقتي خُلق نداشته باشيم، خليفه الله نيستيم و اگر خليفه الله نبوديم «اني جائل في الارض خليفه» شامل حال ما نمي‌شود و وقتي اين گونه شد «لقد كرمنا بي آدم» شامل حال ما نمي‌شود. براي اينكه انسان ذاتا كريم نيست و تكريم آدم به لحاظ خلافت اوست.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي گفتند: سه راه وجود دارد كه انسان خوش را بشناسد، يا بايد صبر كند و بميرد و ببيند كه كيست، يا بايد گوش به صاحب حرف و وحي بدهد و يا اهل شهود باشد.

براساس گزارش روابط عمومي بنياد علوم وحياني اسراء، ايشان با بيان اينكه اخلاق با ابديت ما سروكار دارد اظهار داشتند: چون اين مسائل ارزيابي نشد، انسان به بيراهه و سراغ چيزي مي‌رود كه نه تنها براي آينده او سودي ندارد بلكه نسبت به حال او هم زيانبار است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha