شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

دانشگاه اسلامی لبنان که به عنوان اصلی ترین مرکز آموزشی شیعیان این کشور محسوب می‌شود، توانسته با پذیرش 7 هزار دانشجو جایگاه ویژه‌ای در بین مراکز آموزشی لبنان پیدا کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل مرکز خبر حوزه، این دانشگاه که توسط امام موسی‌صدر تاسیس شده، امروز به یادگاری پویا و پیشتاز در عرصه فرهنگ از آن مرد بزرگ تبدیل شده است.

جمعی از اساتید حوزه علمیه قم که جهت  آشنایی با مراکز علمی لبنان به این کشور سفر کردند، از این دانشگاه نیز بازدید داشتند و در نشستی صمیمی با مسئولان آن به بررسی راه‌های تبادل علمی پرداختند.

دکتر حسن شلبی، رییس دانشگاه اسلامی لبنان در این نشست با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ما دائما احتیاج داریم که با حوزه ارتباط مستمر و مفید داشته باشیم، چون هدف ما مشترک است.

وی افزود: دانشگاه اسلامی لبنان می‌خواهد در نشر علوم اسلامی به وظیفه خود عمل کند و در حد توان خود تلاش می‌کند.

وی، قرآن، کلام، فلسفه، تاریخ، فقه و اصول را از جمله بستر‌های تعامل حوزه و دانشگاه عنوان کرده و گفت: چون این دانشگاه اولین دانشگاهی است که در جهان عرب توسط شیعیان تاسیس شده است، لذا اهتمام زیادی به علوم و معارف شیعی دارد.

دکتر شلبی، دانشکده اسلامی را از موفق‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه بر شمرد و گفت: در دانشگاه اسلامی لبنان رشته‌های مهندسی نیز وجود دارد، چون امام موسی‌صدر معتقد بود دانشجویان این رشته‌ها نیز به معارف اسلام نیاز دارند.

رییس دانشگاه اسلامی لبنان افزود: در اینجا دانشکده‌های حقوق، مدیریت، مهندسی، پزشکی و جهانگردی وجود دارد و از 9 ملیت از جمله ایران دانشجو داریم.

وی در پایان گفت: این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های لبنان دارای امتیازات برجستگی‌های خاصی است و نمایندگی ما در عراق و سوریه نیز فعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی، به معرفی توانمندی و دستاوردهای حوزه علمیه قم پرداخته و گفت: حوزه علمیه قم در زمینه فقه استدلالی بسیار قوی است و دروس خارج متعددی در قم وجود دارد.

وی با بیان این که در حوزه علمیه قم علوم مختلف تدریس می‌شود، اظهار داشت: در زمینه تفسیر مفسران برجسته‌ای مثل آیت الله جوادی‌آملی داریم و حلقه‌های هزار نفری تفسیر در قم برپا می‌شود.

معاون بین‌الملل حوزه با اشاره به کثرت حضور فقها، حکما، عرفا و فلاسفه در قم تاکید کرد: در جهان اسلام حوزه‌ای غنی‌تر از قم نداریم.

وی یادآور شد: تنها 45 رشته تحصیلی برای تربیت ده‌هزار طلبه غیر ایرانی در جامعةالمصطفی العالمیه وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به عرصه‌های تعامل حوزه و دانشگاه اسلامی لبنان اشاره کرده و افزود: تبادل طلبه و استاد، کتاب درسی، پایان‌نامه و مقالات و برگزاری دوره آموزش زبان عربی از محورهای تعامل هستند.

مدیر کل امور اساتید حوزه علمیه قم نیز در این نشست در سخنانی گفت: این دانشگاه با هدف مقدس تعلیم و تربیت به دست انسانی وارسته تاسیس شده و امیدواریم سربلند باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری با اشاره به نظام آموزشی حوزه علمیه قم  افزود: طلاب در قم صرف و نحو را با هدف تسلط بر ادبیات عرب می‌خوانند و سپس عقائد و ا حکام را می‌آموزند و پس از آن فلسفه، تفسیر، فقه و اصول را به صورت تخصصی یاد می‌گیرند.

وی ادامه داد: استاد در نظام درسی  حوزه فقط منتقل کننده علوم نیست بلکه شاگرد را بر اساس سیره نبوی تربیت می‌کند.

سرپرست معاونت آمار و بررسی حوزه در پایان گفت: در درس خارج طلاب با شیوه‌های تخصصی استخراج احکام شرع آشنا می‌شوند و امروز مراکز تخصصی فراوانی در قم وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha