چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما باید به جای انجام هزینه های فراوان و نه چندان مفید در همایش ها، جایگاه مساجد در جامعه را تقویت نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به جایگاه مهم توجه به مساجد در قرآن کریم، اظهار داشت: در آیه 108 سوره توبه به مناسبت اشاره به مسجد ضرار به مقوله مسجد توجه شده است.

وی افزود: این آیه، قرآن کریم به ماهیت و کارکرد مسجد اشاره می کند و به ویژگی های افراد اهل مسجد پرداخته است.

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن همچنین اضافه کرد: در این آیه در واقع به این نکته اشاره می شود که در مسجدی که مورد قبول حق تعالی است، مردم عشق و تمایل به پاکی و طهارت دارند و در مقابل خدا نیز آن را دوست دارد و البته این پاکی که مطلوب پروردگار است، در مساجد محقق می شود.

وی با اشاره به این که بنیان مسجد بر پایه تقوا و پارسایی می باشد، گفت: حقیقتا دوستی و مودت بین بندگان خدا در مساجد شکل می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه با بیان این که یکی از کارکردهای مساجد ناظر به بحث نماز خواندن است، ابراز داشت: متاسفانه نقشه راه و نگرش استراتژیک ما به مقوله مسجد چندان شفاف نیست و همین است که می بینیم گاهی متولیان و هیئت امنای مساجد با حضور جوانان و فعالیت آن ها در مسجد به مشکل بر می خورند و یا این که مشاهده می شود در انجام کارهای فرهنگی، تعارضات و چالش هایی رخ می دهد.

وی تاکید کرد: این مسایل در حالی است که در تاریخ اسلام مشاهده می کنیم که همه فعالیت هایی فرهنگی و نظامی،  سیاسی و ... در مسجد انجام می شده و به ویژه مسجد یکی از مقرهای نظامی به شمار می رفته است.

وی افزود: غالب فعالیت های تعلیم و تربیتی نیز در همین مکان مقدس صورت می گرفته که سیره نبوی به خوبی موید این حقیقت است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: از دیرباز کارکرد مسجد بسیار گوناگون و عام بوده است که متاسفانه گاهی به این مساله کم توجهی می شود.

وی با اشاره به این که نباید صرفا در ایام اقامه نماز جماعت، در مساجد به روی مردم و جوان ها باز باشد، تصریح کرد: ما به جای آن که هزینه های فراوان و نه چندان مفید در همایش ها صرف کنیم، باید متناسب با فرهنگ و هویت تاریخی به احیا و بازسازی جایگاه مساجد بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همچنین با اشاره به لزوم تعریف و بکارگیری آیین نامه های کاربردی برای احیای جایگاه مساجد گفت: بی شک با پیگیری دغدغه متدینین می توان نتایج بسیار خوبی در مساجد به عنوان یکی از مهم ترین بنیادهای مردمی نظام اسلامی گرفت و کارهای بسیاری را به سامان رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha