پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

نشست هم انديشي «موضوع‌شناسي مسائل جنسيتي اقتصاد» با حضور اعضاي هيات علمي دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، در اين نشست دکتر محمدجواد توکلي، عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره)، ديدگاه‌ها و دستاوردهای خود را در حوزه موضوع شناسي مسائل جنسيتي اقتصاد بيان کرد.

توکلي در ابتداي بحث ابراز داشت: در مباحث دانش اقتصاد، مباحث جنسيتي به دو گونه مطرح شده است، برخي از مباحث در بدنه دانش اقتصاد به عنوان مطالعات درجه اول مطرح شده‌اند.

وی با بیان این‌که اين مباحث به طور عمده در قالب كاركردهاي مختلف زن و مرد در فعاليت و رفتارهاي اقتصادي مطرح شده‌اند، اضافه کرد: در دهه‌های اخير، مباحث جنسيتی اقتصاد در قالب رويکردهای اقتصاد جنسيت و اقتصاد فمنيستی گسترش يافته است. با گسترش مطالعات فلسفه اقتصاد، رويكردهاي جنسيتي در سطح بررسي درجه دوم دانش اقتصاد نيز ظهور پيدا كرده است.

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان رويکردهاي مختلف در مطالعات اقتصاد و جنسيت افزود: رويکرد اقتصاد جنسيت به طور عمده ناظر به گسترش و به‌کارگيری روش اقتصاد متعارف برای تحليل مسائل اقتصادی با توجه به متغيرهای جنسيتی است.

وی با بیان اینکه طرفداران اين رويکرد سعی دارند برای رام کردن اقتصاد مرد محور، استدلال‌های خود را با روش‌شناسی اقتصاد نئوکلاسيک مطرح کنند، افزود: آن‌ها با حفظ رويکرد روش‌شناسی اقتصاد متعارف، صرفاً  رويکرد هستی‌شناختی آن در زمينه مفهوم جنسيت را بسط می‌دهند و به بررسی مسائل اقتصادی زنان در زمينه‌هايی چون باروری‌، بچه‌داری، تبعيض جنسيتی، چانه زنی ميان زن و شوهر، افزايش ريسک زنان سرپرست خانواده در مناطق فقير يا روستايی، اعمال تبعيض بر زنان در ميزان مصرف غذا يا هزينه‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می‌پردازند.

وي در ادامه به ذکر برخی از مهم‌ترين مسائل مورد توجه در اقتصاد جنسيت و فمنيستی پرداخت و تحليل آثار برنامه‌های تعديل ساختار بر سطح زندگی زنان در مقايسه با مردان، ساز و کار تصميم‌گيری زن و شوهر در خانواده، مسائل مربوط به کار مادر برای نگهداری فرزند، تحليل مفروضات و ارزش‌گذاری‌های پايه‌ای نظام‌های تأمين اجتماعی و ماليات از منظر جنسيت و تبعيض جنسيتی در بازارهای کار و مصرف را از جمله این مسائل برشمرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی حوزه خواهران، در پایان این نشست  اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع بحث پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha