جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024

اغناطیوس چهارم هزیم، پاتریارک آنتاکیه و رهبر کل کلیساهای اُرتدکس آئین یونانی در شرق که بر اثر سکته مغزی در بیمارستان سن جورج بیروت بستری شده بود، دیروز در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، وی از سال 1979 رهبری این کلیسا را که مقرّ آن در دمشق قرار دارد بر عهده داشت.

او در شهر حماة سوریه متولد شد و از بنیانگذاران چندین انجمن برای جوانان در لبنان و سوریه بود و به « پاتریارک عرب » مشهور شده بود به طوری که اغلب برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از او دعوت به عمل می آمد. نطق خوش آمدگوئی به پاپ ژان پُل دوم در جریان سفر به دمشق در سال 2001 را او ایراد کرد. پاتریارک هزیم از محبوبیت میان مردم برخوردار بود و تا این اواخر از بشار اسد حمایت می کرد.

بندیکت شانزدهم به محض دریافت خبر درگذشت هزیم، برای شادی روح او دست به دعا برداشت. 

وی چندی پیش در آئین بزرگداشت امام موسی صدر در لبنان حاضر شد و گفت: بی‌شک امام سید موسی صدر از مُجدِّدان بزرگی است که برای «انسان» و ساختن زمین پا به عرصه عمل گذاشت. او به سخن گفتن بسنده نکرد بلکه به واقعیت بر زمین آمد و مشکلات مردم را دریافت و کوشید تا رسالت دینی را به زندگی ترجمه کند. از این رو بود که امام موسی صدر برای فقرا و محرومان و مستضعفان جهاد کرد، و برای احقاق حق، تا بار دیگر انسان اشرف مخلوقات باشد.

او همچنین چندی قبل در دیدار با آقای رکن آبادی سفیر ایران در بیروت، نحوه پوشش تحولات سوریه از سوی برخی رسانه ها را شرم آور توصیف کرد و اظهار داشت: ما مسیحیان به حضور خود در سوریه افتخار می کنیم و احساس امنیت کامل داریم. به بشار اسد اعتماد داریم و برای ما مایه عزت است که بگوییم دکتر بشار اسد رئیس جمهور ماست.

وی غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی را پشت سر توطئه ها در سوریه دانست و گفت اسرائیل ثمره سیاست اروپا و امریکا در منطقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha