چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

امروز شیعه بودن در مالزی جرم است و علی رغم این که همه ادیان آزاد هستند، ماه محرم امسال نیروهای دولت مالزی به حسینیه شیعیان حمله کرده و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند؛ حوزه علمیه باید به داد آنان برسد.

 دبیر انجمن گفتگوی اسلام  و مسیحیت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که این انجمن از سال 84 تاسیس شد، گفت: این انجمن با هدف شناخت بهتر از ادیان برای یک گفتمان منطقی تر بین اسلام و ادیان تاسیس شد رویکرد آن نیز رویکرد آشنایی و بررسی ادیان در جهت تطبیق با دین مبین اسلام است.

وی افزود: انجمن گفتگوی اسلام و مسیحیت در موضوعات نشر کتاب و فیلم، فضای مجازی و آموزش فعالیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با اشاره به تولید فیلم های ادیان و شناخت مسیحیت در این انجمن ادامه داد: جدیدترین فیلمی که در این انجمن ساخته شد فیلم" آن پیامبر" در پاسخ به فیلم موهن امریکایی بود که به بررسی بشارت های ادیان به پیامبر اسلام(ص) پرداخته و اولین مستندی بود که  در 6 کشور ساخته شد.

دبیر انجمن گفتگوی اسلام  و مسیحیت خاطرنشان کرد: این فیلم تاکنون در بیش از 50 شبکه ماهواره ای مانند الکوثر و ثامن تی وی منتشر شده و به زبان های دیگر از قبیل اردو و اسپانیولی نیز در حال ترجمه است.

وی تصریح کرد: سایت هایی نیز در فضای مجازی به زبان فارسی و انگلیسی در زمینه ادیان فعالیت می کنند که دارای بخش های متنوع فیلم، تلویزیون، دایره المعارف و آموزشکده است.

ماجرای سفر خانواده شیعی به مالزی

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سفری به مالزی داشتیم و با ادیان مختلف تعاملاتی برقرار کردیم، خاطرنشان کرد: کشور مالزی تا 500 سال پیش یک کشور کاملا هندوییسم بود که خانواده سادات ایرانی بنام العطاس یکی به سمت یمن و یکی به سمت مالزی می رود و در شهر مالاکا ساکن می شود و با پادشاه وصلت کرده و او را مسلمان می کنند و این وصلت باعث می شود که مردم این شهر به دین اسلام گرایش پیدا کنند و دین مبین اسلام تا مجمع الجزایر مالزی کشیده می شود.

وی افزود: ادله بسیاری زیادی وجود دارد که این خانواده شیعی بودند و سنگ نوشته های باقی مانده در تاریخ مالزی نیز نشان می دهد که این خانواده یک خاندان شیعی بودند.

دبیر انجمن گفتگوی اسلام و مسیحیت باتاکید بر این که امروز در واژه های گفتاری مردم مالزی، واژه ها و ضرب المثل های فارسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مسئله از آثار تعامل فرهنگی بین ایران و مالزی بوده که در عهد صفوی برقرار شده است، اما متاسفانه در عهد قاجار این ارتباط قطع می شود و مردم مالزی فراموش می کنند تفکری که آنان را با اسلام آشنا کرده، تفکر شیعی بوده و به اهل سنت گرایش پیدا می کنند، با این که ریشه تفکر شیعی در بین مردم مالزی بسیار محسوس، اما مغفول است.

وی ادامه داد: با  توجه به این که تشیع، اسلام را به مالزی منتقل کرد، امروز شیعه بودن در مالزی جرم است و علی رغم این که همه ادیان آزاد هستند، ماه محرم امسال دولت مالزی به داخل حسینیه شیعیان ریخته و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کرد و افرادی به جرم شیعه بودن به زندان افتادند؛ البته روابط دیپلماتیک قوی بین ایران و مالزی می تواند فشاری که از سوی سلفی ها به شیعیان وارد می شود را به پایان برساند.

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با بیان این که گرایش به تشیع در مالزی بیش از آن چیزی که احساس می شود، وجود دارد، عنوان کرد: به دلیل وجود ریشه های قوی شیعی که در این منطقه وجود داشته علایق زیادی در بین مردم مالزی وجود دارد که به اصل خویش برگردند و این امر نیازمند توجه جدی تصمیم گیران فرهنگی و مسئولان حوزه علمیه است تا از این موقعیت منحصر بفرد بهره برداری لازم و کافی را داشته باشند.

دبیر انجمن گفتگوی اسلام  و مسیحیت افزود: امروز ده ها و صدها هزار نفر در این منطقه با تشیع آشنا شده اند و به آغوش تشیع برگشته اند؛ به طوری که بیشتر افرادی که در مراسم عزاداری محرم شرکت می کنند، مستبصر هستند و تازه شیعه شدند.

حوزه علمیه به داد شعیان اندونزی برسد

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با تاکید بر این که حوزه علمیه می بایست نسبت به مساله فشار بر شیعیان مالزی واکنش نشان دهد، خاطرنشان کرد: فشاری که امروز نسبت به شیعیان مالزی وجود دارد فشار ظالمانه ای است و باید برداشته شود، همچنان که همه ادیان در مالزی آزادی دارند، شیعیان نیز باید از این آزادی بهره مند شوند؛ امروزه تنها گروهی که در مالزی اجازه فعالیت ندارد، تشیع است؛ در حالی که همه ادیان در این کشور آزادانه فعالیت می کنند، اما می بینیم که شیعیان در حسینه خود نیز دستگیر و به زندان برده می شوند، در هفتم ماه محرم امسال نیز 20 تن از خواهران و براداران را دستگیر کردند.

دبیر انجمن گفتگوی اسلام  و مسیحیت تاکید کرد: باید با تقویت مراکز فرهنگی شیعی در مالزی و برقراری ارتباط بهتر بین فرهیختگان ایران و مالزی، این فضای شکننده از بین برود.

وی خواستار راه اندازی یک شبکه ماهواره ای شیعی در مالزی شد و گفت: راه اندازی یک شبکه ماهواره ای به زبان انگلیسی و مالایی، می تواند حرف شیعه را به گوش مردم مالزی برساند که مطمئنا اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کاشانی تاکید کرد: حوزه علمیه باید فعالیت جدی را بتواند آغاز کند، گرچه در این فعالیت باید حساسیت های منطقه ای را در نظر گرفت و به گونه ای حرکت نشود که باعث شود آنچه وجود دارد ضربه ببیند، چرا که مالزی فضای شکننده ای دارد و باید با ادبیات خود آنان وارد این فضا شد.

دبیر انجمن گفتگوی اسلام  و مسیحیت با اشاره به این که تنها تعداد ده طلبه مالزیایی در جامعه  المصطفی تحصیل می کنند، عنوان کرد: این تعداد کافی نیست و طلاب پس از بازگشت به مالزی نیاز به حمایت دارند، گاهی مجبور می شوند به دیگر فعالیت های اقتصادی بپردازند که باید زمینه سازی فعالیت های آنان در مالزی فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha